Az pontosan mit is jelent, hogy szélérzékeny karosszéria?
"egy erősebb széllökés fel is boríthatja az autót"
Nem. Ilyen autót nem forgalmazna egyik gyártó sem.
Addig a szélerősségig, amíg pl. a ponyvás pótkocsik, lakókocsik vagy üres teherautók nem borulnak fel, egy szélérzékeny személyautóval simán lehet közlekedni. Legfeljebb sűrűbben kell korrigálni a kormánnyal.
"...egy erősebb széllökés fel is boríthatja az autót..."
Ettől azért nem kell félned. Bár a sarki italbolt pultjánál és az interneten is keringenek rémtörténetek olyan autókról (jellemzően Suzuki Wagon R+ és régi Ignis vagy bármi más, ami magas építésű, de nem nímettótó vagy alvázas dög), amik egy teljesen ártatlan széllökéstől azonnal fejtetőn landoltak a vízelvezető árokban, ezeket nem kell elhinni. Amint írták is: ha a jóval nagyobb felületű teherautók és utánfutók nem borulnak fel csak a szél hatására, a személyautók sem fognak. Persze tornádóban más a helyzet, de az Magyarországon nem gyakori.
A szélérzékeny autóknál általában csak instabilitást okoz a szél. Erős keresztszélben (tehát mikor már gyalog is kellemetlen a szél, össze kell húzni a kabátot és érzed, hogy visz magával) a bódé kellemetlenül megdől és ellen kell kormányozni, hogy egyenesen haladj, de az autóval lehet haladni úgy, hogy nem vagy folyamatos életveszélyben. Ez akkor jelent nagy gondot, ha nem egyenletes a szél erőssége: ekkor az ellenkormányzás mértékét folyamatosan változtatni kell, kacsázás lehet belőle, de még ez is biztonságosan kezelhető.
Egy kicsit visszatérve a rémtörténetekre: a szél hatására árokba boruló autóknál mindig van valamilyen műszaki vagy vezetői probléma, de az önjelölt foteltudósok ezt nagyvonalúan kihagyják a számításból. El szokták hallgatni az elöregedett, kőkemény, szinte teljesen simára kopott gumikat, a padkázásoktól, kátyúktól teljesen elállítódott és soha nem ellenőrzött futómű-geometriát, a lógó gömbfejeket, amik miatt csak sejteni lehet, mi történik a kormány elfordításakor, az "én fel nem mászok leszedni aztat a sz*rt, külömbe' is, ha kell valamit hozni, jó, ha van" jelszóval szükségtelenül fenn hagyott ormótlan (Jóska sógor heggesztette zártszelvénybül, megbír három zsák cementet is) tetőcsomagtartót vagy épp a végtelen hosszúságú reakcióidejét ész nélküli kormányrángatással kompenzáló, szögletes mozgású sofőrt, akinek eszébe sem jut, hogy ha olyan szél van, aminél már rendesen tartani kell a kormányt, akkor nem muszáj 110-zel veretni lakott területen kívül, mert ha hirtelen megszűnik a szél és korrigálni kell, ennél a tempónál erősen próbára lesz téve a futómű. Csak az autó a hibás meg azok a hülye mérnökök, akik képesek egyáltalán ilyet tervezni meg gyártani, hát ilyet nem is vón' szabad egyáltallába' árulni, mer' életveszélyes.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!