Az Iveco tényleg nem itáliai cég?
Tulajdonos: Exor
Elnök-vezérigazgató: Gerrit Marx (2022. jan. 1.–)
Alapító: Gianni Agnelli
Alapítva: 1975. január 1., Torino, Olaszország
Székhely: Amszterdam, Hollandia
Anyaszervezetek: CNH Industrial, FPT Industrial
Leányvállalatok: FPT Industrial, Iveco Defence Vehicles, TOVÁBBIAK
De, olasz. Az IVECO központja ugyanúgy Torinóban, van mint a Fiaté, annak nehézgépjárműves spin-offja volt, s ugyanúgy az Agnelli családhoz tartozott/tartozik, mint a Fiat. A különbség annyi, hogy míg A Fiatból előbb a Chryslerrel majd a Peugeotval egyesülve egy tisztán személyautós portfóliót csináltak, addig az IVECO-t először a CNH Industrial nevű nehézgépgyárba apportálták ami a CASE és a New Holland traktorokat és munkagépeket gyártja, majd ebből a cégcsoportból kivették és most önálló vállalatként működik. Ezekre a cégmozgatásokra nyilván azért volt szükség, mert ha a Fiat, a CNH meg az IVECO is egy konglomerátumhoz tartozna akkor trösztellenes eljárásokat kapnának az EU-tól. A cégjogi központja lehet, hogy Hollandiában vagy Londonban van adóelkerülési célokból, de alapvetően ha anyaországot kell megnevezni, akkor olasz gyökerű.
Nyilván az IVECO maga is felvásárolt kismillió német, svájci, franczia és egyéb vállalatot az évtizedek során (Magirus, Irisbus, Unic), szóval minimum pán-európai, de inkább globális cégről van szó. Az, hogy olasz kicsit beskatulyázó tényező, mert lehetnek olyan modelljeik amiben az osztrák, kínai vagy brit hozzáadott érték sokkal nagyobb és az olaszoknak alig van köze hozzá.
#2-es leírta a tutit. Amúgy, hogy manapság mennyire nincs sok értelme nemzetekre felosztani a gyártókat, arra elég sok példát lehetne hozni. De házon belül maradva is ott van a New Holland, amit ha visszaeredeztetünk a gyökerekhez, akkor egykor amerikai cégről beszélhettünk, manapság pedig a Clayson belgiumi kombájngyártó, a Fiatagri, és a Ford traktorgyártó részlegének egyesüléséből létrejövő nagyvállalatot hívjuk együttesen New Hollandnak, aminek technikailag már semmi köze nincs amerikai gyökereihez.
Az Iveco-ról is el lehet mondani, hogy egyre kevésbé olasz, viszont anno színtiszta fiat leányvállalatként jött létre, azóta ez a leszármazotti kapcsolat valamelyest gyengült. De elmondható ez sok más vállalatra is, a Renault kamionokat is a Volvo gyártja és tervezi, a cseh Karosa buszokból is szép lassan Iveco lett, egyszerűen nem igazán lehet fennmaradni versenyképesen, ha mindenáron meg akarunk tartani egy gyártó nemzetiségét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!