Télre jó a 10w40 motorolaj az autóba? 10-20 éves autókba?
Ezzel a "nincs nyári és téli olaj" kijelentéssel azért nem értek egyet, mert bár alapvetően helyes, de azért a motornak nagyon nem mindegy. És a technika előrehaladtával egyre fontosabbá vált a megfelelő olaj használata. Egy 30 éves autóba beleöntesz bármit és jó lesz, de a mai motorok, főleg ha turbós, annyira apró hézagokkal vannak összerakva, hogy nincs helye a helytelen kenésnek, mert azonnal sérülnek az elemek. Tehát míg nyáron lehet jól elmegy az autó 10W olajjal, addig télre egyáltalán nem árt 5W-re cserélni, főleg, ha javarészt kis távokat jár az autó és ritkán melegszik fel rendesen.
Persze kétségtelen, hogy ezeknél a mai modern autóknál már nem is nagyon létezik 10W-s gyári előírás, kapásból 5W a leggyakoribb, meg a 0W sem ritka már. De azért egy régebbi autó sem fog megharagudni, ha 5W-t rak bele az ember télire a gyárilag előírt 10W helyett. Igaz ez persze akkor, ha nem egy romhalmaz az autó, ami az 5W-t úgy fogja zabálni, mint a benzint.
Nem.
Azt kell beletölteni, amit a gyártó előír. Legtöbbször ez nem direktben viszkozitás szokott lenni, hanem valamilyen szabványnak való megfelelőség, ami magában foglalja a lehetséges viszkozitási osztályokat is. És ez független attól, hogy hány éve gyártották az autót! Ez előírások nem romlanak meg, nem járnak le.
Nekem pl. egy 17 éves H Astrám van. A mai napig a Dexos2 szabványnak megfelelő olyat kap. Azon belül a viszkozitás konkréten 0W30 télen-nyáron amit én használok. Eszembe nem jutna valami no-name teszkós pakurát beletölteni, csak azért nem nem új autó.
Ha ennyire leegyszerűsítjük a témát, akkor jó.
Lényegében nem is számít az, hogy 10W40, hanem az, hogy 10W X.
A 10W-s olajok viszkozitása olyan, hogy kb. -30°C ig szivattyúzható.
Tehát, Mo.-i viszonylatban ez bőven elég.
Az más kérdés, hogy a 10W40 es olaj, való-e abba az autóba, mivel egy ősrégi viszkozitàs, kb. a Golf 3, F Astra idejében ment nagyon.
10 éves autókba aligha tennék 10W40 et.
Eszedbe ne jusson egy 10 éves autóba 10W... olajat önteni. Ha csak nem kifejezetten ez volt az előírás (és a kezelési utasítás vagy szervizkönyv nem ad meg alternatívákat 5W, 0W olajakra)
10W a legritkább esetben létezik full szintetikusban, és ma már alap, hogy az ember csak szintetikus olajat használ. 20-30 éves kocsinál lehet hogy azért csak 10W... ásványolaj van megadva, mert akkor még nem volt más. Jobbat simán tehetsz bele. 1993-as Opellel bő 200.000-t mentem 5W40 olajakkal úgy, hogy a gyári előírása a 10W40 volt. Mivel sok város, rövid út volt, az alacsonyabb hidegoldali viszkozitás egy minimális fogyasztáscsökkenésben jelentkezett.
Most egy 20 éves 180.000-t futott kocsim van, és szinte végig 0W40, 0W30 olajat kapott. Utóbbi 10 évben már csak az utóbbit. Nem eszi, nem füstöl kéken. Valószínű hogy ugyanez az állapot lesz 10 év és 100.000 km múlva is. Hülye japánok, biztos "nem tudnak" motort csinálni...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!