Mi az előnye az ilyen sokfokozatú automata váltóknak?
Gondolok itt például a ZF 8 fokozatú automatáira amit egyre több autóba szerelnek, vagy a Mercedes saját 9 fokozatú váltójára. Ahogy elnézem a technikai adataikat, a legmagasabb fokozat áttétele nagyjából megegyezik a korábbi 5-6 fokozatú váltók 5. sebesséének áttételével. Tehát ezek alapján kisebb a fokozatok közötti áttétel.
Ebben rejlik a sokfokozatú automata váltók előnye, hogy a több fokozat miatt kisebbek az áttétel különbségek és így jobban a megfelelő fordulatszám-tartományban van használva a motor?
Elárulok egy titkot. Traktorokban és kombájnokban is előfordulnak, szóval lehet belőlük megfelelően méretezettet készíteni, mert ott ténylegesen megkapják a nagy terhelést, ráadásul mivel termelő eszközök, nagyon nem mindegy a megbízhatóság.
Ennek a dolognak ennyi a titka, hogy úgy terveznek ami még épp elég az autóknál, lehetne ott is úgy méretezni, hogy biztosan bírja az adott motorhoz mért terhelést, csak a gyártóknak semmi érdekük nincs abban, hogy többe kerüljön a gyártás, ha egyszer az adott szint is elég ahhoz, hogy a garanciaidőt átlagosan kibírják az alkatrészek. Utána meg már egy másik üzlet ha épp alkatrészt adnak el hozzá...
#8: traktorokban a CVT valójában egy bolygóműves váltó, félig hidraulikus, félig mechanikus hajtással, köze sincs a variátoros CVT-hez. A kombájnok és munkagépek 90%-a pedig hidromotoros. Legfeljebb az antik darabok között akad még néhány variátoros, pl. Fortschritt E-512, 514, de ezek 100-120 lóerős gépek, ahol a motor teljesítményének csak nagyon kis része kell a kerekek hajtásához, tehát igazából az igénybevétel nem túl nagy, ennek ellenére szoktak bajok lenni vele.
Van igazság abban amit írsz, de ez messze nem ennyire egyértelmű, ahogy beállítod. Egyszerűen van az a határ, ami felett nagyon nem éri meg variátoros CVT-t csinálni. És azok az autók, amik 400-500 Nm-t képesek produkálni, az ez a kategória. Egyszerűen nem érné meg, olyan méreteket és anyagokat kéne használni, ami a végén kb többszöröse lenne költségben egy DCT-nek, vagy egy hidraulikus automatának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!