Tilos üresbe tenni az autót, hogy guruljon?
Azt mondta valaki, hogy nem szabad ilyet csinálni. Az autós suliba ezt nem engedik. Hát én meg mikor vizsgáztam, akkor meg azt mondták a tanárok tegyem nyugodtan nullásba. Most miért változtatták ezt meg? Most féljek az utakon amikor vezetek, mert én a régi kresszt használom? Vagy kitalálják pár év múlva, hogy a régi kresszesek újra üljenek be vizsgázni?
Úgy vettem észre az index se divat már. Előttem nem indexezik senki se, csak fordul a maga feje után. Ezt is most tanították?




















Erről megoszlanak a vélemények. Én is úgy tanultam hogy tilos üresben gurulgatni, ha állandó kapcsolat van a kerék és a motor között akkor stabilabb az autó. Ehhez képest a kamionok ahol méginkább szempont a stabilitás, úgy spórolnak az üzemanyaggal hogy dombon lefelé üresbe dobja a tempomat és hagyja gurulni. Szerintem az igazán szakértők sem értenek teljesen egyet a témában.
Üzemanyag szempontjából egyszerűbb a kérdés. Üresben gurulva van alapjárati fogyasztás (kb 1 liter/óra), motorfékkel pedig nincs, viszont nagyobb mértékben lassul az autó. Magasabb fordulatszámon nagyobb a motor belső ellenállása. Ha a gurulás végén nem kell fékezni (pl zöldre vált a lámpa) akkor üresben gurulva fogyaszt kevesebbet a kocsi, ha fékezni kell és nem tudod megtartani a lendületet akkor a motorfék a célszerűbb. Szerintem nagyon ritka ahol valóban nyerni lehet a kiguruláson, összességében ha megszokod a motorfék használatát akkor jobb fogyasztást fogsz elérni.





"mert én a régi kresszt használom"
A KRESZ melyik pontja rendelkezik arról, hogy a váltót milyen fokozatban kell használni? Mert én nem tudok ilyenről. Én még 2000-ben vizsgáztam. Az oktatóautóban, pláne vizsgán tilos volt üresben gurítani az autót. Azóta viszont rendszeresen csinálom és semmi hátrányát nem tapasztaltam még. Az autóm fogyasztásával elégedett vagyok. Fékbetétet legutóbb (betétet, nem tárcsát!) 130.000 km elteltével kellett cserélni. Tehát nem mondanám, hogy extrém módon kopna.





Kezdő sofőrnek semmiképp nem szabad, mert bepánikolhat, ha váeatlan dolog történik, vagy pl. elmelegíti a féket.
Ha meg már van sok tapasztalatod, úgyis rájössz, mikor kell ezt csinálni, van az a helyzet, amikor én is csinálom. Amikor a motorfék már túl sokat lassítana, akkor kidobom üresbe.





2005-ben vizsgáztam. Akkor sem lehetett üresben gurítani az autót.
Mostani autókat nem jó üresben gurítani. Motorféküzemben legyen az benzin vagy dízel motor az üzemanyagbefecskendezést/töltést 0-ra teszi. Ez mellett kíméli a fékrendszert. Nem mindegy, hogy egy fékgarnitúrát 60.000km alatt kell cserélni vagy 130.000km. Nagyon balesetveszélyes hosszú meredek lejtőn folyamatosan fékezni. Mögötte haladónak elég büdös az égett fékszag. A fékhatás lecsökken. Hirtelen meg kell állni? Fehéren izzó féktárcsával képtelenség blokkolni.
2km, 10%-os lejtő:
[link] - Vannak páran, akik ennél a lejtőnél folyamatosan tapossák a féket.
[link] a lejtő vége. Akik folyamatosan tapossák a féket, a településen belül szinte 0 fékhatással közlekednek. Túlhevült fékkel a zebra elött nem fog tudni megállni.





#8: ezért írtam, hogy ha már tapasztalt sofőr vagy, tudod hol van helye az üresben gurulásnak. A 10% lejtő nem az.
Üresben akkor gurulunk, amikor nem kell fékezni, de még motorfékezni sem.
Értem én hogy motorfékkel 0 a fogyasztás, de felemészti a mozgási energiát, tehát végeredményben csak akkor spórolsz vele, ha tényleg kell annyi fékerő, amennyit a motorfék ad





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!