Majd ha lesznek teljesen önvezető autók, akkor azok mondjuk ha a szembesávból beborul eléjük egy részeg biciklis, akkor félre fogják rántani a kormányt?
Ilyenkor tudnia kell, hogy le lehet-e hajtani az útról, ha ott útban van valami, akkor annak neki lehet-e menni. Pl. egy műanyag fényvisszaverős jelzőt ki kell ütni a baleset elkerülésének érdekében, egy beton kilométerkövet már nem biztos. Meg fogják tudni ott hirtelen határozni hogy megéri-e lehajtani az útról?
Tudnak majd mérlegelni? Mennyit fog érni egy emberi élet? Ha lehajtva kicsit összekarcolja egy bokor a fényezést, akkor így el fogja kerülni az ütközést? Ennyi még belefér? Vagy még az is belefér ha kiszakad a kerék? Vagy ha beborul az autó az árokba, megpördül és totálkáros lesz?
Valós, nem ideális körülmények között lesz olyan önvezető rendszer, ami tud majd olyan szinten vezetni mint egy ember? Vagy ez majd csak akkor fog teljesülni, ha 100%-ban kontrolláltak lesznek az utak (nem mehet fel se biciklis, se gyalogos, se nem önvezető jármű)?
Gondolod, hogy ez esetben az emberi sofőrök mindig a legjobb döntést hozzák? Szerintem nem. A felvázoltvesetben is full vegyes: lenne, aki áthajtana a biciklisen, lenne aki lehajtana az útról és olyan is lenne, aki ijedtében teljesen irracionális módon neki rántaná az autót egy szembejövő kamionnak.
Az önvezető autó nem tesz különbséget tárgy és tárgy között. Valsz azt választaná, ami távolabb van, így jobban tudná csökkenteni a sebességet.
A jól vezetni is attól függ mi számodra a jól vezetés. Ez is sofőrönként eltér ki mit tart jónak. És bármi is legyen ez, azt a sofőrök többsége nem éri el tudásban.
Mindenesetre bizonyára lesznek a fentihez hasonló esetek, ahol az emberi sofőr lehet jobb döntést hozna. Na de ilyen a többség életében egyszer, max kétszer van.
Cserébe nem lesz fáradtság miatt figyelmetlen, nem szegi meg tudatosan a szabályokat stb.
Ugyanúgy mint te úgy az önvezető rendszer is különbséget tud tenni a bokor, a műanyag jelző és a beton kilométerkő között. Fel tudja mérni megéri-e lehajtani az útról.
Sőt, a rendszer ezt egy század másodperc alatt el tudja dönteni.
Már a mostani Tesla Autopilot rendszer is, ami csak egy segítő szisztéma, nem teljesen önvezető, félrerántja a kormányt hasonló helyzetekben - ha van az aszfalton mellette hely (másik sáv, forgalom nélkül). Több ilyet mutatnak a Youtubon.
"Tudnak majd mérlegelni?"
Hogy valaha eljutunk-e arra a szintre hogy tudjon mérlegelni egy autó, arra nem lehet válaszlni. Viszont amíg ezt nem tudja megtenni, addig nem nevezhetjük önvezetőnek. Tehát ha lesz önvezető autó, az végre fogja hajtani mindazt, amit leírtál. A kérdés az, hogy lesz-e önvezető autó.
#1: Nem hoznak mindig jó döntést. De egy elektronikus rendszernek azt kell, amíg el nem romlik. Különben semmi értelme sem lenne az önvezetésnek. Balesethelyzeten kívül bárki tud jól vezetni. Épp az lenne a lényege az önvezetésnek, hogy kevesebb baleset legyen. Azért is a kérdés. Képesek már felmérni annyira a környezetet, hogy jobb vagy legalább ugyanolyan jó döntést hozzanak, mint az emberek?
Példának hozhattam volna azt, hogy: autó elé (féktávon belül) befut egy kisgyerek, baloldalt másik autós jön, jobb oldalt egy buszmegálló van, melyiknek menjünk neki? Itt még nehezebb meghatározni azt, hogy mi is lenne a jó döntés. A buszmegálló mennyire stabil, mennyire védi meg a bent állókat, mennyire törik össze az autó? De nem lehetetlen ettől még. Ilyen helyzetben minden lelassul, pár tizedmásodperc alatt képesek az emberek annyit gondolkodni, mint amennyit normál esetben 1 perc alatt tudnának megtenni. Velem tavaly pont ez történt meg. Mármint ez a buszmegállós eset. Kb. 2 tizedmásodperc alatt arra jutottam, hogy túl gyorsan megyek (kb. 80 km/h, lakott területen kívül volt) ahhoz, hogy megálljak ütközés nélkül, a buszmegálló nem tudná megvédeni az embereket, így oda nem megyek bele, de a gyereket sem kellene elütni, viszont ha nem csak 30 centit megyek le az útról, hanem 1 métert, akkor ott van egy kuka meg a buszmegálló tábla, az valószínűleg fog annyit pluszba lassítani rajtam, hogy ne vigyem ki a buszmegállót benne az emberekkel. Így is tettem, és szerencsére összejött. Kicsit odébbment a buszmegálló, a fala aminek ütköztem tőből elmozdult, 1 benti embert lökött meg de neki sem lett semmi baja. Azt elfogadom, hogy ilyen helyzetben jó döntés hozásához még a csillagoknak is jól kell állnia, mert elég ha csak egy kicsit néz odébb az ember előtte, fél másodperccel később vesz észre valamit, akkor ott már nem lehet menteni a menthetőt, DE ha csak 10-ből 2-szer döntenek jól az emberek, már az is jobb mint a 10-ből 0. Egy ilyen esetben ez a jó döntés, amit én hoztam. Ha nem így dönt egy önvezető rendszer, nem megy neki egy táblának majd egy kukának majd egy buszmegállónak, akkor azzal 10-ből 2-szer nagyobb bajt csinál (személyi sérülést) mint egy ember tenné. Ha csak annyit vesz figyelembe, hogy melyik balesetből lenne a legkevesebb sérülés az autón, vagy esetleg csak besatuzik "gondolkodás" nélkül, akkor annak a rendszernek semmi keresnivalója az utakon. Mármint önmagában, felügyelet nélkül. (Az úgy oké, hogy az ember vezet, csak kicsit besegít a rendszer ha tényleg muszáj.) A statikus, "vészfékeznek előttem így nekem is kell" balesethelyzeteknél biztos, hogy jobban tud reagálni egy önvezető rendszer, gyorsabban fékez mint egy ember, de a súlyos személyi sérüléses balesetek nem ebből szoktak lenni, nem elég hogy ilyenekben legyen jobb egy önvezető rendszer miközben más helyzeteknél meg rosszabban dönt.
#2: Nem tudtam hogy már ilyen jól tudnak mérlegelni. Akkor azt is lehet tudni, hogy mennyit ér egy emberi élet? Hol van az a határ, aminél még éppen félrerántja a kormányt valamennyire összetörve az autót? Ez mekkora sérülést jelent? Igazából ez engem normál, emberi autóvezetésnél is érdekel. Mekkora tárgyi károkozást kell bevállalni a személyi sérülés minimalizálásának érdekében? (A semekkorát sem, csak akkor rántja/rántjuk félre a kormányt ha van hely elkerülni az ütközést, az rossz válasz!) Erre a kérdésre 100% hogy valakinek már kellett válaszolnia, nem köntörfalazva hanem számszerűsítve a sérülés mértékét (vagyis az emberi élet értékét), hiszen enélkül nem tudna jól működni egy ilyen önvezető rendszer.
Ne értsetek félre, nem a mostani önvezetést akarom szidni. A kérdés nem a mostani rendszerekre vonatkozik, hanem egy teljesen autonómra, ami majd képes lesz a jövőben mindenféle emberi beavatkozás nélkül vezetni, jobban mint mi emberek most. (Ezért is kérdeztem a fent az eredeti kérdés végén, hogy jól működő balesetmentes önvezetés megvalósulhat-e teljes út felügyelet nélkül.)
Hagyjuk már ezt a szarságot, sose lesznek önvezető autók.
Ez egy nagy lózung , semmi értelme.
Ahhoz olyan utak és útjelzők, tökéletesen felfestett terelő, záró és útszélét mutató jelzések kellenek ami még fejlett országokban se tökéletes, hát még nálunk.
Itt még utak sincsenek normálisak.
Az ember nekimegy az útkarbantartó teherautónak, hiába van előre kitáblázva, narancssárga villogókkal körbepakolva.
Kezdjük itt: Az önvezető autók tele lesznek pakolva kamerákkal (és lidarokkal?), a rendszerük a környezetet folyamatosan monitorozni fogja és ha egy váratlan esemény történik mint pl a te példádban, akkor a számítógép a másodperc töredéke alatt megírt program alapján reagál. Nem ilyenkor kezd el nézelődni hogy van-e útjelző tábla, km kő, milyen a felület, hanem 360 fokban minden fel van térképezve és csak a lehető legjobb opciót kell kiválasztani.
Még idő mire az autó 100%-osan meg fogja tudni különböztetni a tárgyakat és el tudja dönteni hogy milyen helyzetben min szabad átgázolni, ebben nagyon nagy szerepet fog kapni a mesterséges intelligencia fejlődése, ezután pedig már csak programozás kérdése. Az biztos hogy emberi élet védelme lesz a legfontosabb, az autót hagyni fogják törni ha eléd esik egy biciklis, de az utasokkal nem gondolom hogy leugratna egy hídról a biciklisért.
Nézd, azzal, hogy az önvezető autó sokkal jobban felméri a környezetét (neked két szemed van, azok is jobb esetben ugyanabba az irányba néznek, az önvezető autó körbe van kamerázva, van rajta lidar/radar), pontosan ki tudja számolni a féktávot és az autó határait, nem figyelmetlen. Ezzel rögtön a balesetek 90%-át megelőzte. Nézd csak meg miből erednek a balesetek: relatív gyorshajtás, figyelmetlenség.
Aztán vannak olyan helyzetek, amikor rajtad kívülálló okokból elkerülhetetlen az ütközés: részeg biciklis beesik eléd (bár ha megfelelő távolságból előzöd, akkor elvileg elkerülhető), kiugrik eléd a gyalogos, jégre futsz stb. Ezeket az eseteket az emberi sofőrök tört része tudja jól lereagálni, sokszor nincs is jó megoldás. Teljesen biztos vagyok benne, hogy arányaiban az önvezető autó is legalább ilyen jó döntéseket hozna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!