Ha a számítógép precízebb, akkor mégis miért használnak kézi váltót az autóversenyzésnél? És a normál autóknál miért nem akkor váltják a sebességet, amikor maximum a fordulatszám? Miért kisebb fordulaton kell váltani?
"Forma 1 nél pl. tudom, hogy kézit használnak, még akkor is ha gombnyomásra megy"
Olyan kézi ami gombnyomásra megy nincs. A kézi váltót ahogy a neve is mondja, közvetlenül kézzel tudod kapcsolni. Attól hogy gombbal kapcsolgatod még automata marad az automata, esetleg robotizált kézi.
A Formula-1-ben is automata váltót használnának, ha lehetne. Ám a szabálykönyv erre nem ad lehetőséget: annak idején az 1994-es szezonra betiltottak mindenféle vezetéssegítő elektronikát, mert a csapatok kicsit túltolták ezek használatát és fejlesztését. Van, aminek a használatát azóta sem engedélyezték, az automata váltó például ezek közé tartozik. Egyébként élesben egyetlen csapat sem használta, csak privát teszteken tűnt fel. De ugyanez a helyzet a többi versenysorozatban is: a szabályok nem engedik meg az automata váltók használatát, pedig hatékonyabbak lennének, mint a kézzel működtetett szekvenciális váltók.
Utcai autókon egyébként azért nem kell tiltásig kiforgatni a fokozatokat, mert nincs értelme. A motorok nyomatékgörbéjének van egy maximuma, addig emelkedik a nyomaték, majd elkezd csökkenni. Ha a nyomatékmaximum után tovább forgatod a motort, egyre gyengébb lesz, nem gyorsul már olyan jól, mint amíg "felfelé" mentél a görbén. A váltási pontot úgy kell meghatározni, hogy felkapcsolás után a fordulatszám megint nyomatékmaximum közelébe essen vissza, azt' akkor megyen a zótó. Ez ideális esetben úgy néz ki, hogy elforgatod a maximum fölötti értékig, de nem leszabályzásig, felkapcsolsz, majd a fordulatszám visszaesik a nyomatékmaximum alatti értékre és onnan emelkedik tovább. Így a sebességváltások során a fordulatszám a maximális nyomatékhoz tartozó értéket járja körül. Ám annak nincs értelme, hogy leszabályzásig forgatod a motort, majd felkapcsolsz és utána megint a nyomatékmaximum fölé érkezik meg a fordulat. Persze vannak esetek, mikor jól jön, ha az optimális érték fölé tudsz menni a fordulatszámmal, ezek pályaversenyzésnél, féktávok végén fordulnak elő. Ilyen esetben van, hogy inkább nem kapcsolsz fel, hanem alacsonyabb fokozatban pár száz fordulattal az ideális kapcsolási pont fölé forgatod a motort, mert úgyis jön a féktáv, a felkapcsolás után rögtön lehetne lassítani és minden sebességváltás bizonyos időveszteséggel jár, ha nem seamless rendszerű váltód van (márpedig utcai autóban nem olyan van).
#6
Ajánlom ezt a videót: https://www.youtube.com/watch?v=zZBqb0ZJSwU
A lényeg röviden, hogy a nyomatékmaximum csak a motornál fellépő forgatónyomatékot mutatja, ezt be kell szorozni a váltó áttétellel, hogy megkapd a keréknél fellépő forgatónyomatékot.
Gyakorlatilag minden sebességfokozatnál az jön ki, hogy leszabályozásig kell pörgeti és csak ott kell elváltani, ha a lehető legjobban akarsz gyorsulni.
Az automata váltó nem lát előre.
A sofőr tudja, mire készül, és ennek megfelelően választ fokozatot.
Mivel a verseny során az ezred-század másodpercek is összeadódnak, a rendszeres felesleges oda vissza valtás, vagy késői váltás a verseny végéig súlyos hátrányt tud felhalmozni
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!