Kissebb értékű autóra ajánlott nagyon autóátvizsgálás kevésbé hozzáértőnek? Mekkora a rizikó?
Nem az összeg miatt kérdezem hiszen 20-25ezer abszolút megéri a biztos vételt, hanem mert egyszerűen nem sikerül nagyon összeegyeztetni olyan időpontot ami a kereskedőnek és az átvizsgálónak is jó lenne nekem pedig egy héten belül kellene autó.
Tehergépkocsi vezető vagyok illetve autómentőztem nemrég, a saját kocsimat is állandóan mókoltam, nagyjából át tudom nézni én is viszont azért sok hibát lehet nem vennék észre illetve én nem szisztematikusan nézném át hanem ami éppen a helyszínen eszembe jut.
150-250 közötti értékű autóról lenne szó mert átmentileg venném munkábajárásra, nyilván nem gyári állapotot keresek meg csodákat viszont ettől még azért nem szeretném kidobni a pénzt egy esetlegesen motorhibás autóra.
Amiket én néznék rajta, az hogy a motor rendben van e, rendellenes járás, zörej, gyújtáshiba, kompresszió beledolgozik e a hűtőrendszerbe, bugyborékol e vagy elszineződött a hűtővíz, kipufogóból jön e olaj, motor oldalán folyik e valahonnan. Futóművet annyira tudnám, hogy a csapágyakat megnézni valamennyire, esetleg csattog e már valamelyik, futómű szilenteket viszont nem nagyon tudnám megállapítani mennyire jók, nem is biztos hogy nagyon érezném az autó futásán hogyan kellene jó legyen főleg ha előszőr ülök benne.
Fékeket, gumikat, beltér állapotát fel tudnám mérni de elektromos rendszerben hibákat már nem feltétlen tudnék diagnosztizálni, illetve motorhibáknál is lehet látom a hibát de nem tudnám miért van pontosan, kormánymű hibáit nem hiszem hogy fel tudnám deríteni ha van.
Gyújtáshibát, kipufogógáz visszavezető rendszer hibát szintén nem hiszem hogy meg tudnám állapítani a próbaút során vagy esetleg más hibának tudnám be. Karosszéria javításokat, sérüléseket szinte esélytelen hogy nagyon észrevegyek legalábbis mindent biztos nem.
Motorhiba vagy elekromos hibák, zárlatok tömkelege esetén ingyen se kéne az autó ezért aggódok inkább.
Szerintetek így a leírtak alapján menjek oda nyugodtan vagy szakértő nélkül hozzá se fogjak a vásárláshoz?
Esetleg javaslatok mikre a legfontosabb odafigyelni?
Hát amiket leírtál ezzel szerintem az átlagot már jóval túlteljesíted, mert ennek sokan harmadát sem tudják.
Amiket leírtál azon túl a kocsi alját mindenképp meg kell nézni: futómű bekötési pontok, hátsó hid, bölcső, merevítések, féltengelyek kipufogó, küszöbök, katalizátor megléte. Váltó alatt csöpög vagy folyik-e az olaj. Ha valamelyik tömítés ereszt, annak olajfolyás jele lesz az alvázon. Ha szét van rohadva nem érdemes megvenni.
Akkufeszültségre rá tudsz méni multiméterrel (töltés alatt és járó motornál is).
Ha egy adott tipust keresel, akkor meg érdemes megnézni a tipushibákat.
Köszönöm a válaszokat mindegyik hasznos.
#1 Rohadást különösebben nem is nézném, ha csak nem lyukas az autó vagy nagyon feltünő kivül akkor nem lényeges, ezért az árért azért nem várok csodát. Katalizátor jó ötlet azt el is felejtettem pedig az a jelenlegi időkben kifejezetten fontos. Kipufogó ha csak nem húzza maga után az autó akkor az mindegy. Akkut meg lehet nézni de az se érdekel mert úgyis gyenge lesz szerintem főleg ha sokat állt a kereskedésben és úgyis veszek inkább majd 20-30-ért egy újat ami tuti nem hagy cserben, az önindító fontosabb hogy azzal ne legyen gond.
#2 Fehér füsttel nem tudom mi lenne, én úgy tudom az csak a kipufogóban kondenzálódott víz elpárolgása. Ha a hengerből az égésgázok belekerülnek a hűtővízbe akkor úgyis bugyborékolni fog a kiegyenlítőben a víz akkor tuti nem veszem meg. Váltónál egyedül a szinkrongyűrűket tudnám érzésre tesztelni mást nem nagyon.
#3 Ezzel az a baj, hogy ez az eszköz teljesen hasztalan lenne az én kezemben mert oké hogy hallanám csak azt nem tudom mit hallok. Lehet teljesen normális üzemszerű működésre utaló hangok miatt nem venném meg csak azért mert nem is tudtam hogy ilyen hangokat adhat ki egy motor.
#4 Olajfogyasztás úgyis csak 1-2 hét után derülne ki folyamatos használat mellett, azt nem hiszem hogy nagyon meg lehet nézni. Max a kék füstöt látnám ha már nagyon gáz a helyzet, ha viszont ilyen 2000-3000km-ként fogyaszt 1liter olajat azt meg úgyis csak már a vétel után fogom megtudni.
Inkább az nem mindegy miért fogyasztja. Ha tömítés miatt akkor nem érdekel legalább alvázvédőként szolgál a csöpögő olaj. Ha a motorban ég el na az már gond.
#5 Ez igaz viszont ahogy írtam egy full motorhibás kocsit venni semmi értelme azért hogy 3 napig használjam. A súlyos hibákat akarom elkerülni amit nem feltétlen vennék észre én. Pl a motor rendellenes működését, égéskimaradást, gyűrűkopást, láncszakadásra utaló jeleket valószínű nem fogok észrevenni.
Na úgynézki sikerült, egyedül mentem végül mert nem tudtam időpontot egyeztetni senkivel.
Megnéztem legelsőnek kívülről körbe, apróbb felületi rozsda a jobb hátsó sárvédőn de csak kívül, küszöbök újak, kivülről körben abszolút rendben volt. A légzsák visszajelző világít de az nem is érdekelt abszolút mert az lehet egy zárlat, biztosíték stb. A klímára mondták hogy nem működik, de én bekapcsoltam, a motortérben figyeltem, a klímakuplung minden alkalommal azonnal összezárt, a ventillátor is bekapcsolt, az alapjárat is azonnal megugrott szóval jónak tűnik, a hatásfokát nem néztem főleg így hidegben nem is nagyon érezném, de ha a kompresszor jó és ha csak a csövek nem eresztik a gázt vagy egy nyomásszabályzó szelep lenne rossz akkor jónak kell lennie a klímának. Folyadékszintek jók, a fagyálló kiegyenlítő tartály volt teljesen üres de mondta a szerelő hogy azt cserélte nemrég és nem ott töltötte fel hanem a hütőbe közvetlen szóval lehet azért, mindenesetre rátöltött és nem bugyborékolt a víz szóval remélem hogy jó és nem csak az olajos vizet próbálták elrejteni. Kipufogógáz szintelen jónak tűnt szintén, kipufogó vége sem olajos. Motor szépen járt ahogy hallani lehetett, egyenletes nem éreztem égéskimaradást. Lámpák körben mind működnek kivéve a jobb hátsó fék de az remélem csak egy izzócsere.
Elektromos ablakok működnek, akksit nem néztem azt mondta 2 hetet állt az autó és akkor lett feltöltve, de valószínűleg úgyis ahogy mondtam veszek újat, ha csak pár hónapnyi erő van benne az is tökéletes.
ABS-t elfelejtettem megnézni illetve a fényszóró szintszabályzást de hát mostmár ez van, ABS tuti kell legyen benne mert a kockát láttam a motortérben, reméljük müködik is.
Hátsó híd, bekötési pontok, nyúlványok minden szinte rozsdamentesnek tűnik, még felületi rozsda is alig van, a jobb hátsó emelés pontnál van cska feltűnöbb rozsda egyedül. Rugók, lengéscsillapítás jónak tűnik, feszes, szervó nem akad, az is jónak tűnik, ékszíj nagyjából életútja felénél lehet de azt úgyis illik cserélni. Motor felülről a szelepfedél tömítésnél teljesen száraz és a gyertya becsatlakozásoknál is, az alsó részéig már nem láttam be úgyhogy csak remélem hogy a hengerfej tömítés se enged olajat, a motor alján szintén nem látok olajfolyást, a váltónál mintha lett volna valami de reméljük nem vészes. Szinkrongyűrűk jónak tűnnek, váltó kicsit pontatlan de az lehet csak egy bowden feszesség állítás, működtetni ha lehet így is akkor elfogadható egyelőre, kuplung jónak tűnt, ott fogott kb ahol az oktató is mondta nekem, hogy hol kell fognia. Igazából abszolút jónak tűnik, rozsdával nem úgy néz ki hogy gond legyen, felfüggesztéssel szintén, a gumik azok vadonat újak rajta még nagyon puhák és jó a minta szóval az már eleve egy plusz 100ezer spórolás kb, a klíma hogy működik és max csak gázt kell tölteni bele ha gyengusz is lenne az megint csak nagyon jóhír. Törésnek nyomait nem láttam, a sárvédőivnek a csavarjai gyárinak tűnnek, a karosszériaelemek közti rések mindenhol ugyanazok, egyedül a bal első sárvédő ív az ami 2mm kijébb áll kb a másik oldalitól ami akkor lenne ugye ha szemből ütközik az autó és a motorháztető félrenyomja, viszont azt mondták hogy nem volt törve, de parkolási karc van is ott, elméletileg szerintük okozhatja az is. Én nem tudom mivel kell végighúzni a kocsit ahhoz hogy a sárvédő akár csak 1-2mm-ert is kihajoljon de reméljük tényleg nem volt törve.
A fényszórón mattulás nincs abszolút úgyhogy lehet hogy garázsban vagy műhelyben volt tartva ahol nem érte a nap. A beltérben nagyon szakadást, műszerfal szétfurkálást stb nem láttam de ez nem is olyan autó amivel taxiztak volna. A rádiót, hangszórókat nem ellenőriztem de a rádió világított, hát csak működik nagyon remélem, a féltengelyeket se szemléztem meg mert el voltam foglalva a rozsdakereséssel, van pár dolog nyilván amit kihagytam így de amit tudtam azért próbáltam nézelődni.
A szervótartályból kijövő csövön volt egyedül olajpára vagy olajkicsapódás az nem tudom mitől lehet vagy mit jelenthet.
A hűtőn a lamellák szinte abszolút sérülésmentesek, talán 10 lamella volt ami el volt hajolva úgyhogy nagy valószínűséggel városban használták, nem volt nagyon pályázva vele viszont ez azt is jelentheti itt jó esetben, hogy a sz*r vidéki utakat is elkerülte.
A katalizátor az egyedüli baszki amit elfelejtettem megnézni, hát nagyon remélem hogy volt rajta, nem tudom mit kellett volna észrevennem a motor járásán vagy a kipufogógázon ha nem lett volna, de remélhetőleg lesz rajta katalizátor :D
Úgyhogy így ennyi volt nagyjából az első önálló autóvásárlásom.
1999 Nissan Micra 1.3 16V DOHC SRI
Ez előtt egy 2002-es MK3-as 1.8-as Mondeo sedanom volt, az egy balesetben totálkárosra tört egy gyökér miatt aki nem adott elsőbbséget aztán még el is hajtott. Most egyelőre átmeneti autónak veszem ezt addig amíg nem lesz megint olyan 1,2-1,5 millám egy jobb kis coupe vagy cabrio-ra.
A Keleti Pályaudvartól a Nagyvárad térig vagy max Soroksárig fogok vele közlekedni szóval elsősorban városi autónak, az volt a lényeg hogy mindenképpen 2 ajtós legyen, kicsi de egy Smart-nal azért nagyobb valamivel illetve max 1.0 motorja legyen, de végülis itt kell is az 1.3 ugye a klíma miatt.
A vásárlásnál szempont a klíma volt mindenképpen, ülésfűtés, elektromos ablak, ebből már kettő megvan szóval abszolút szuper, az ülésfűtést meg bele lehet rakni utólag illetve még majd napfénytetőt lehet vágatok bele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!