Hogyan váltsak manuális váltóval megfelelően? Többi lent.





Aki állandóan a számokkal foglalkozik az szarul vezet. Ne foglalkozz semmivel, csak menjél. Érezni kell az autót, nem kimatekozni. Gyakorlással kiismered, matekozással meg összetöröd.
A gáz nélküli elindulást meg felejtsd el.





Nem a sebességed határozza meg a helyes fokozatot, hanem a fordulatszám. De egyébként az egy kis tévhit/hibás berögződés, hogy ha már gurul az autó, akkor lehet tenni a másodikat. Például ahogy a példában is, ha teszel egy egyest, kuplung fel és csak gáz nélkül gurulsz, legyen 5 km/h, az nagyon kevés a ketteshez. Persze ha elég óvatosan engeded fel a kuplungot, akkor elkapja a fonalat, de mondok valamit: álló helyzetből is el lehet indulni kettessel. Sőt én egyszer kipróbáltam, még négyesből is sikerült elindulni. Akkor minek vannak a kisebb fokozatok? Hát azért, mert magasabb fokozattal erőltetni az autót felesleges üzemanyag pocsékolás, ráadásul kuplungterhelés, vagy rosszabb esetben égetés.
Szóval igen, 5 km/h-ra lehet tenni a másodikat, de rossz ötlet. Vagy túl gyorsan engeded fel a kuplungot és elkezd az autó dadogni, vagy túl lassan és akkor ég a kuplung. Gyorsíts még azon, mielőtt a másodikat teszed, legalább 10, de akár 15.
Viszont #1-gyel egyetértek: annál is inkább, mert a helyes fokozatot nem a sebesség határozza meg, hanem a fordulatszám. Az meg, hogy a fekvőrendőrös szituációban mi a legjobb... hát honnan tudjuk? Nem ismerjük a fekvőrendőrt, meg amúgy is szíved joga, hogy komótosan 5-tel mész át rajta, vagy átvágódsz rajta 30-cal. Vagy a kettő között bárhol.
Az autózást nem lehet ennyire leegyszerűsíteni, hogy "X esetében Y". Erre szokták azt mondani, hogy a jó sofőr az, aki dinamikusan vezet, azaz képes alkalmazkodni a körülményekhez. Az oktatókönyvek és általános igazságok bemagolásával nem fogsz tudni megtanulni vezetni. Vezetni kizárólag önálló gyakorlattal lehet megtanulni. Ne leírásokat kövess, hanem a saját tapasztalataidat. Idővel mindent megtanulsz magadtól és minden reflexszerűen menni fog. Adj magadnak időt, ki fog alakulni, ne aggódj.










A fordulatszámra néha tekints rá, dieseles kocsiknál legalább 1500ford/perc az ideális. Ha 1000 alá esik, le lehet könnyedén fulladni. Jól mondják azt is, hogy az autó hangjából lehet ráérezni, mivel a kibocsájtott hang (a frekvencián keresztül) arányos a fordulatszámmal.
Ha túl alacsony a fordulat, kínlódik és szenved a motor remegő hangot hallatva rázkódik a kocsi és lefullad a motor.
5km/h-nál semmikép ne kapcsolj fel kettesbe, mert ilyenkor csúsztatni kéne a kuplungot ahhoz hogy ne fulladjék le a motor. Kb. 20km/h-nál érdemes 2-be felkapcsolni.
Egyébiránt a felhasználói kézikönyvekben meg szokták adni táblázatos formában a fel -és visszaváltásra vonatkozó sebességeket, ezeket a fordulatszám alapján és a váltó karakterisztikája alapján határozza meg a gyártó.
De idővel ki kell alakulnia a rutinnak hogy az adott járműnél hogyan érdemes váltani különböző útviszonyok esetén is.





Minden nap enyhe emelkedo,aztan fekvo rendoron jovok be a parkoloba.
Kettesben,benzinessel.
Igazabol nem figyelek sem sebesseget,sem fordulatot.ha valamiert esetleg keves lenne az autonak,akkor elkezd beremegni,azt pedig erzed,nem latod.
Elso par hetben amikor elkezdtem vezetni teljes csendben vezettem,nem kapcsoltam zenet.hallgattam es figyeltem az autot.akkor meg figyeltem a fordulatot,es igy viszonylag hamar raereztem az autora.mikor milyen hangja van,mikor kezd remegni,ne adj isten fulladozni.de ha fulladozik max benyomod a kuplungot,vissza 1-es es amint lehet ujra kettes.
Nekem a visszavaltas es motorfek volt mummus.eleinte nem mertem felengedni a kuplungot ugy kanyarodtam es csak amikor kelloen lelassitottam akkor engedtem a kuplungot,kozben pedig mar a gazt is nyomhattam mert kifele jottem a kanyarbol.hetekig ezzel szenvedtem mire ossze tudtam hangolni a labaim.mire raereztem,hogy kell engedni a kuplungot,hogy finoman fogja meg az autot,ne rantson rajt egy nagyot.
Aztan a fekezesek pirosnal.mentem 4-es ben,lampa piros elkezdtem fekezni aztan kuplung be,ures es addig tapostam a kuplungot amig meg nem alltam.ha levettem rola a bal labam,a jobb beletaposott a fekbe :D
Mit gyurtam erre is,anyam.
Van ami nem megy egybol tokeletesen,gyakorolni kell,es figyelni az autot.belejossz majd.










HAH ez nagyon vicces kérdés.
Első körben meg kell tanulni vezetni, ehhez egy kis 1.0 ás benzines autó kell, ami könnyen lefullad, akkor fogod megtanulni az igazi kuplung-technikát. Dízelt engedd el. Másodszor nem vagy te matematikus ne számokat nézz, hanem érezd az autót, takard le a számlapokat és amikor már megfelelő a sebesség akkor váltasz feljebb. 2-3-4-5 nayjából egészséges fordulat hangja legyen a motornak se ne alacsony se ne magas.....visszaváltás 3-ig érdemes utána üresben gurulás. Ha meg nagyon lassan mész akkor vagy 1 vagy 2 csusztatással, az 1-be szúrás a fogaskoszorút koptatja ki, a 2-es meg égeti a csuszófelületet. Szóval akár így akár úgy ezek elkopnak de nem is ez volt a kérdés, válts érzéssel ne számokat nézd.





#7 Tudod mi az a fogaskoszorú?
Az a motor beindításához kell, semmi máshoz... Az önindító azon keresztül hajtja a motort, pontosabban a lendkereket.🤷♂️
"a 2-es meg égeti a csuszófelületet."
He? A kuplungot? Azt nem a 2-es fokozat égeti meg, max a felhasználó az ügyetlen kuplungkezeléssel...jobb esetben még az sem.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!