Vezérműláncnak melyik árt jobban?
"Ezek közül egyik sem árt, természetes kopás történik"
Tehát akkor ha mondjuk valaki pályán megy 100ezret akkor annyira használódik csak el mint ha városban menne el 100ezret? Városban a sok gyorsítás miatt nincs nagyobb terhelésnek kitéve?
Én azt mondanám, hogy a vezérműláncnak mindegy a gyorsulás. A szelepek mozgatásához adja az erőt, tehát gyakorlatilag mindegy neki, hogy a dugattyúkon mekkora a terhelés.
Ha az autó a városban alacsony sebességfokozatban megy, akkor ugyanannyi megtett méterre több motorfordulat, vagyis több vezérműlánc-mozgás jut. És a városban emellett több a hidegen indulás, ami rosszabb kenést jelent.
Autópályán, kisebb motoroknál a hosszantartó nagy fordulat okoz nagyobb erőterhelést és az erővel arányos kopást.
De én a városra szavazok, mint azonos futásteljesítménynél jobban koptató üzemre.
#4
A lánc -ugyebár- nem az autót mozgatja, csak a vezérműtengelyt, azon keresztül a himbákat és a szelepeket. A gyorsulás nem jelent extra terhelést.
Viszont ha úgy érik el a jó gyorsulást, hogy alacsony fokozatban magas fordulatig pörgetik a motort, akkor kopik a lánc. De azt látni kell, hogy ilyenkor a magas fordulat és nem a gyorsítás terheli a láncot.
"Viszont azt sokan mondják, ha valaki rendszeresen nyúzza a kocsit brutál gyorsulásokat csinál vele ott hamarabb nyúlik a lánc."
Ez igaz is. A lánc nyúlása egy kúszási folyamat (creep angolul) eredménye. Ez a terhelőerővel és a terhelés idejével van szoros kapcsolatban.
"A lánc nyúlása egy kúszási folyamat (creep angolul) eredménye."
A lánc terhelése nagyon messze van a folyáshatártól (creep). A megnyúlását a láncszemekben levő lyukak megnagyobbodása és a csapok elvékonyodása okozza. Klasszikus kopás.
Ezért is írják mindenütt, hogy a lánc hosszú élettartamához a legfontosabb a rendszeres olajcsere. (Ami a creepben semmi szerepet nem játszana.)
"A lánc terhelése nagyon messze van a folyáshatártól (creep).
A kúszásnak pont az a lényege, hogy a folyáshatár ALATTI feszültségen, tartós terhelés hatására következik be. A kúszás lényege , hogy az acél (meg ezer más anyag) rugalmas alakváltozása (ami bármilyen kis terhelés hatására is fellép, acél esetén közelítőleg arányosan a terheléssel - lásd Hooke törvény) egy idő után maradó alakváltozásba megy át. Jól megfigyelehtő ez a jelenség pl. gépjárművek csavarrugóinál: Az öreg rugó, mivel a gépjármű súlya sok éven át gyakorlatilag folyamatosan terheli, ezért idővel "összemegy".
#9
Továbbra is azt mondom, hogy a vezérműláncnál ez nem következik be.
"A tartósfolyás (angolul: creep) az anyagnak az a tulajdonsága, hogy állandóan alakváltozást szenvedjen vagy gátolt alakváltozás esetén az előfeszítés miatt a benne ébredő feszültség állandóan csökkenjen (relaxáció)."
"Tartósfolyásra az anyag olvadáspontja abszolút hőmérsékletének mintegy felétől felfelé kell számolni."
"Szénacélok...Kb. 350 °C-nál száll a tartósfolyáshatár a folyáshatár alá."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!