Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Vezérműláncnak melyik árt jobban?

Vezérműláncnak melyik árt jobban?

Figyelt kérdés
Ha valaki finoman (tehát nem túl nagy gázzal/gyorsulással) városban használja rövidebb ideig, vagy ha hosszabb ideig és hosszabb úton, de egyenletes terhelés mellett például autópályázásnál?

2021. nov. 4. 21:44
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
100%
Ezek közül egyik sem árt, természetes kopás történik. Ami árt neki, az a lökésszerű dinamikus terhelés, ill. ha elégtelen a kenés.
2021. nov. 4. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 A kérdező kommentje:

"Ezek közül egyik sem árt, természetes kopás történik"

Tehát akkor ha mondjuk valaki pályán megy 100ezret akkor annyira használódik csak el mint ha városban menne el 100ezret? Városban a sok gyorsítás miatt nincs nagyobb terhelésnek kitéve?

2021. nov. 4. 21:56
 3/15 krwkco ***** válasza:
91%

Én azt mondanám, hogy a vezérműláncnak mindegy a gyorsulás. A szelepek mozgatásához adja az erőt, tehát gyakorlatilag mindegy neki, hogy a dugattyúkon mekkora a terhelés.

Ha az autó a városban alacsony sebességfokozatban megy, akkor ugyanannyi megtett méterre több motorfordulat, vagyis több vezérműlánc-mozgás jut. És a városban emellett több a hidegen indulás, ami rosszabb kenést jelent.

Autópályán, kisebb motoroknál a hosszantartó nagy fordulat okoz nagyobb erőterhelést és az erővel arányos kopást.

De én a városra szavazok, mint azonos futásteljesítménynél jobban koptató üzemre.

2021. nov. 4. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 A kérdező kommentje:
Viszont azt sokan mondják, ha valaki rendszeresen nyúzza a kocsit brutál gyorsulásokat csinál vele ott hamarabb nyúlik a lánc.
2021. nov. 4. 22:02
 5/15 krwkco ***** válasza:
94%

#4

A lánc -ugyebár- nem az autót mozgatja, csak a vezérműtengelyt, azon keresztül a himbákat és a szelepeket. A gyorsulás nem jelent extra terhelést.

Viszont ha úgy érik el a jó gyorsulást, hogy alacsony fokozatban magas fordulatig pörgetik a motort, akkor kopik a lánc. De azt látni kell, hogy ilyenkor a magas fordulat és nem a gyorsítás terheli a láncot.

2021. nov. 4. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:

"Viszont azt sokan mondják, ha valaki rendszeresen nyúzza a kocsit brutál gyorsulásokat csinál vele ott hamarabb nyúlik a lánc."


Ez igaz is. A lánc nyúlása egy kúszási folyamat (creep angolul) eredménye. Ez a terhelőerővel és a terhelés idejével van szoros kapcsolatban.

2021. nov. 4. 22:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
100%
A vezérműlánc terhelését kizárólag a fordulatszám befolyásolja, semmi más. Persze a fordulatszám alatt nem csak a pillanatnyi számértéket, hanem annak időbeni lefutását kell érteni. Pl. 3000-res fordulat mellett a lánc nem "érzi" hogy autópályán mész, városban 40-nel vagy csak üresben mutogatod a havernak hogy milyen jó hangja van a kocsidnak. Ugyanígy a padlógázas gyorsítás sem okoz nagyobb terhelést, mintha hirtelen felugrik a fordulat mikor a pirosnál túráztatod a motort üresben.
2021. nov. 4. 23:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 krwkco ***** válasza:

"A lánc nyúlása egy kúszási folyamat (creep angolul) eredménye."

A lánc terhelése nagyon messze van a folyáshatártól (creep). A megnyúlását a láncszemekben levő lyukak megnagyobbodása és a csapok elvékonyodása okozza. Klasszikus kopás.

Ezért is írják mindenütt, hogy a lánc hosszú élettartamához a legfontosabb a rendszeres olajcsere. (Ami a creepben semmi szerepet nem játszana.)

2021. nov. 5. 00:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:

"A lánc terhelése nagyon messze van a folyáshatártól (creep).


A kúszásnak pont az a lényege, hogy a folyáshatár ALATTI feszültségen, tartós terhelés hatására következik be. A kúszás lényege , hogy az acél (meg ezer más anyag) rugalmas alakváltozása (ami bármilyen kis terhelés hatására is fellép, acél esetén közelítőleg arányosan a terheléssel - lásd Hooke törvény) egy idő után maradó alakváltozásba megy át. Jól megfigyelehtő ez a jelenség pl. gépjárművek csavarrugóinál: Az öreg rugó, mivel a gépjármű súlya sok éven át gyakorlatilag folyamatosan terheli, ezért idővel "összemegy".

2021. nov. 5. 01:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 krwkco ***** válasza:

#9

Továbbra is azt mondom, hogy a vezérműláncnál ez nem következik be.

"A tartósfolyás (angolul: creep) az anyagnak az a tulajdonsága, hogy állandóan alakváltozást szenvedjen vagy gátolt alakváltozás esetén az előfeszítés miatt a benne ébredő feszültség állandóan csökkenjen (relaxáció)."

"Tartósfolyásra az anyag olvadáspontja abszolút hőmérsékletének mintegy felétől felfelé kell számolni."

"Szénacélok...Kb. 350 °C-nál száll a tartósfolyáshatár a folyáshatár alá."

[link]

2021. nov. 5. 04:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!