Mit jelent az, hogy jól karbantartott autó?
Sok helyen olvasom márkától függetlenül, hogy ők
csak jól karban tartják az autójuk és sosincs semmi baja így.
Most vettem meg első autóm. Rendszeresen tervezek benne jó fajta olajat cserélni. De igazából ezen kívül mit lehet tenni amitől egy autó jól karban tartott lesz és kevesebb eséjel romlik el mint nem jól karban tartott társai?
A válaszokat köszönöm előre.
Az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ha valamilyen hiba jelentkezik, azt kapásból orvosolják. Tehát pl. ha elkezd valamelyik kerékcsapágy búgni, akkor nem használják még utána 1 évig az autót (mert egyébként lehetne), hanem kapásból megcsinálják. Igazából így sem fog a későbbiekben jelentősen kevesebb hiba előjönni. Alig van olyan része van csak az autónak, ami igényli a folyamatos karbantartást még az előtt, hogy bármi meghibásodás jelentkezne. Ilyen az olajcsere. Ha ezzel nem volt gond korábban, akkor igazából nem számít sokat, hogy folyamatosan karbantartott autóról van-e szó, vagy csak az eladás előtt csinálták meg jóra.
Egyébként ma már mindegyikhez odaírják, hogy jól karbantartott, szóval látatlanul elhinni azt hogy jó állapotban van, nem szabad.
Nem csak az olajcseréből áll ez az egész. Nyilván a motorolaj minősége sem mindegy meg a fajtája hogy milyen van előírva az autódhoz mert ez sem mindegy. Aztán a többi folyadékról sem szabad megfeledkezni, és azokat is időnként illő cserélni, gondolok itt a hűtőfolyadékra. Első körben tudni kell mikor volt cserélve, 3-5 évente nem árt cserélni mert romolhat a minősége, és persze tél előtt nem árt megmérni mennyire fagyálló ezt benzinkutakon ingyen is megcsinálják például, az nem árt ha -25 fokig fagyálló ennél hidegebbek errefelé nem igazán vannak. Aztán a fékfolyadékot sem árt olyan 5 évente cseréltetni meg persze a fékbetétek cseréjét sem árt ugyan ekkor illetve megnézetni a teljes fékrendszert amit meg szükséges cseréltetni. A kormányszervó olajat sem árt 4-5 évente lecserélni. Váltóolajat szintén nem árt, igaz azt ritkábban kell de illendő azért azt is cserélni 5 évente amit nagyon sokan nem csinálnak meg. Automata váltónál ott sűrűbben kell de a manuálisnál sem árt egyébként. Aztán ott van maga a vezérlés azt komplett szettben érdemes, tehát szíjat csapágyakat, görgőket, mindent ami ahhoz tartozik mert ezek is kopó eszközök. A szűrők közt az olajszűrőt olajcserével együtt cseréljük. A levegő szűrőt minden második olajcserénél szokták, de ha poros környéken laksz akkor érdemes minden olajcserénél megejteni. Utastér/pollenszűrőt is érdemes cserélni legalább évente én azt akkor szoktam ha már vége van az őszi levélhullásnak akkor kiszoktam takarítani a szélvédő alatti levélgyűjtő meg víz elvezető helyet jó alaposan, aztán akkor cserélem a szűrőt is. Ablaktörlő lapátokat szintén cserélem ilyenkor. Aztán persze az autót igyekszem mindig tisztán tartani tehát havonta kap egy külső nagy mosást. Ha olyan úton vagyok túl ami miatt jó sáros lett az autó akkor minél előbb igyekszem lemosni legalább is magasnyomásúval amennyire lehet leveretem a sarat hogy ne tapadjon rá és ne kezdje el rohasztani az autót. Évente megnézem az alját teljesen hogy milyen állapotok vannak 3 évente kap alvázvédőzést az autó,plusz a kipufogó rendszert is kezelem ha szükséges. A kerekeket mindig lemosom amikor szezon váltás miatt lecserélem. Ami rajta volt pl.: nyári szett azokat egyesével jól elszoktam mosni hogy teljesen tiszták legyenek és kezelem gumi ápolóval, ha a felni csúnya akkor az is kap egy festést, ezt a télinél szoktam mert azon sima lemezfelni van. Alufelni garnitúrám az rendben szokott lenni. Ha a kerekek tiszták mindig úgy rakom el a megfelelő helyre.
Persze az utasteret is rendben tartom különféle ápolószerekkel is lekezelek mindent fél évente. Nyáron szélvédőt letakarom hogy ne tűzze a nap az autót ha nem tudok árnyékos helyre parkolni. Karosszériát is szoktam polírozni évente, nyáron amikor jó meleg van akkor az üléseket kiveszem és kölcsönzök egy takarítógépet amivel jól átmosom és hagyom száradni a napon. A gumi kédereket is megszoktam évente egyszer takarítani és kapnak egy ápolást, télen meg szintén bekenem egy szilikonos valamivel hogy ne fagyjon be. Ha jeges a szélvédő soha nem kaparom le hanem jégoldó sprével megfújom ezzel is megelőzöm a karcolódást.
Aztán én a motortérbe minden hónapba ellenőrzöm az összes folyadékszintet, a csöveket, vezetékeket is szemmel megnézem ha valamelyiken látom hogy problémás akkor cserélem vagy cseréltetem. Akkumulátort télen ha keveset használom az autót mindig felrakom tölteni rendesen egy töltőre, ha már sok éves akkor elviszem rendesen megméretni és szükség esetén cserélem.
Durván ennyi amit én megszoktam csinálni, és eszembe jutott.
Persze nem árt ha a neten utána nézel hogy az autó típusnak motorkód szerint is milyen nyűgjei lehetnek, meg egy alapvető autókarbantartásról is találsz mindenfélét a neten amit érdemes betartani. Ha van klíma a kocsidban azt sem árt legalább évente tisztíttatni és havonta (télen is) megjáratni.
Ez kb. olyan információ, mint a "megkímélt állapotú" vagy mint a "rendszeresen márkaszervizben ellenőrzött" jellegű hangzatos parasztvakítások.
A garázs-szomszéd Pistabácsinál azt jelenti a "karbantartott", hogy minden vasárnap délelőtt lemossa. Ja, hogy pl. elmult 12 éves és még sosem cserélték a fékolajat?
Válasz: jóvanazúgy.
Pfffff.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!