"Runaway" jelenség csak dízelnél lehet vagy turbó benzinesnél is?
A dízel öngyullad, a benzint a gyertya robbantja be.
Kisebb a sűrítési arány, ezért nem tud öngyulladni az olaj benzinkotorban.
Csak dízelnél van, mivel a dízel olajat éget, a döglött turbó meg azt engedi be hengerekbe.
Ha benzinmotor kap egy rakás olajat, az kb fulladásos halál, vagyis ha még szikra is lenne, meg benzin is, akkor is ott a zárt fojtószelep, minek következtében nem jön létre az 1:16-os levegő-benzin keverék.
#2
Szakikám! Böfögd már el nekünk, hogy a bánatba pörög fel az otto motor, ha be van zárva a FOJTÓSZELEP! Mérhetetlen izgalommal várjuk az okfejtésed!
#3 #4 Ja igen fojtószelep zárva, azaz nincs levegő. Tényleg. Na de dízel autónál is kizárólag akkor van runaway, ha valami hiba van a rendszerben. Szóval miért feltételezzük, hogy benzines autónál mindig minden tökéletes és emiatt nem lehet runaway? Elkokszosodik a fojtószelepház és rögtön nem zár rendesen. Elöregedik a szívósor tömítés és szív egy szép falsot. A Ford 1.6 szívóbenzineseiről (FY) pedig személyesen tudom, mert láttam, hogy ha balfék módjára csinálod a vezérlést és a főtengelyt 2 foggal a veztengelyek után rakod, majd ráindítasz, akkor pár fordulat után egy megfelelő (értsd: megfelelően szar) pillanatban képes az egyik ütem átfordítani a motort és ezek az FY kódos motorok képesek ellentétes irányban is működni. Pokoli rosszul jár érthető okokból, de jár. Kipufogóban pedig nincs fojtószelep. :)
Szakikám...
#5 vagyok, kis kiegészítés: az említett Ford motorok nem képesek runaway működni, mivel elektronikus gyújtása van. Kizárólag azért hoztam fel példának, mert a "fojtószelep zárva, ezért nincs levegő" érvelés értelmetlen marhaság, amit ép eszű ember nem mondana, hisz fojtószelep ide vagy oda, bizonyos esetekben tud levegő kerülni az égéstérbe zárt fojtószeleppel is.
De azért mondjátok csak a magatokét, meg pontozzatok le, hisz ehhez értetek, máshogy úgysem. Legalábbis az autókhoz biztosan nem.
Az fy egy diesel motor. Milyen 1.6 szívóról gagyogsz?
Másfelől. Ha fordítva forogna egy 4t otto, honnan kapna benzint? A kipufogóból csak levegőt tud szívni. A szívótorok befecskendezés miatt a benzint kitolná magából. Dugattyú elindul fölfelé, szívószelep nyit, és a levegőt benzinestől kitolja magából. Be se tudna indulni.
Màst etess a baromságoddal te semmirekellő kontár!
Hát ilyet anno a T34-es tank is tudott turbó nélkül is. Ha kifogyott a gázolaj, kiette maga alól a motorolajat és után szépen besült. :D
A runaway fogalma sajnos több dologra is használatos. Tényleg gyakran arra, hogy a turbó hibájából a motorolaj elkezd a szívóba spriccelni, átmegy "karburátoros" dízelbe és nincs, ami megállítsa, amíg olaj van.
Vagyis de, csak általában erre lehetőség nincs meg elég balesetveszélyes is, kitekered az izzítókat és elmegy a kompresszió, megáll.
Benzinesben tényleg nem megy tovább motorolajjal benzin helyett, leáll.
Benzinesben anno a Babetta tudott "runaway"-t, mikor a rossz hőértékű gyertya beizzott és hiába szakítottad meg a gyújtást, pörgött tovább. :D
Amúgy újabb dízelekben VAN fojtószelep, az kordában tudja tartani ezt a katasztrófát.
Benzines autóban sem az olaj nem tud úgy égni, sem a pillangószelep nem engedi az elpörgést, plusz elveheted a gyújtás és injektor-áramot is, tehát csak az olaj marad, se tűz, se benzin, se levegő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!