Fékfolyadékot lehet regenerálni házi eszközökkel? Miért barnul meg a legtöbb fékfolyadék hevítés hatására?
Sziasztok! A fékfolyadékot időnként cserélni kell, mert teleszedi magát vízzel, és csökken a forráspontja. Arra gondoltam, hogy minek már a nagytőkéseket gazdagítani új fékfolyadék vásárlással, hisz elég kiforralni a víztartalmat és kész!
A dolog adja magát, hisz például a földgázt is fékfolyadékszerű anyaggal szárítják a csővezetékes szállítás előtt. A használt triglikol stabil és hevítéssel regenerálható.
Ki is próbáltam: Az elmélet gyakorlata tökéletesen működött - húsz perc alatt 130 C fokról 240 C fokra hajtottam fel a forráspontját a tesztelt kb. fél liternyi öreg fékfolyadéknak. Nem kellett rektifikáló feltét sem visszahűtő, nagyon jól ment a folyamat egy részlegesen letakart főzőpohárban. A probléma ott van, hogy a halványsárga folyadék megsötétült - kb. olyan lett, mint az erős kávé. Ráadásul zavaró mennyiségű fekete csapadék is kivállt belőle a kihűlés után.
Meg tudja valaki magyarázni, hogy miért változott el a fékfolyadék színe? Megoldható-e a regeneráció valamilyen okosabb módon?
Ennek nincs sok értelme.
Fékfokyadékból 0,5-1L szokott kelleni, ami most is mondjuk 5000Ft.
Ha már úgy is kiengedted a régit, üres a rendszer, kár lenne egy teljesen bizonytalan módszerrel feljavítani próbált fékfolyadékot visszatölteni, majd légteleníteni, tehát a munkád ugyanaz ígyis-úgyis.
Az több, mint megmosolygtató, hogy a fékfolyadék árát sajnálod az ún. nagytőkésektől.
2 év általában a fékfolyadék csere intervalluma és még most is kb. 5-6000Ft az ára.
Tehát, 2 év alatt spórolsz 5000-ret, ez nincs 10L benzin ára.
Ha használod a kocsit rendszeresen, ennek kb. az ezerszeresét odafizezed a nagytőkéseknek a benzinkúton, plusz a biztosítás, az autópálydíj, parkolások, tehát nyugodtan kijelenthető, hogy lényegleken az a +5000Ft nyereség, amiért életveszélyt vállalsz és életveszélyt is okoznál ezzel a házi módszerrel.
Az felől meg kétséged se legyen, hogy egy esetleges baleset okozása miatt, ott állnál a bíróság előtt a forralásos technikád, meg a kókány-szakkörös autójavítási módszered miatt!
Ma már ha nyári gumival, télen belecsúszol az előtted állóba, az nem megfelő műszaki állapotnak számít.
#21 (05:59) - a kérdésem méltatásának a részedről nincs sok értelme. Ha mindenki olyan földhözragadt módon gondolkodna mint te, akkor még mindig lóháton ülve közlekedhetnénk a leggyorsabban. Az teljesen mellékszál hogy mennyibe kerül egy liter fékfolyadék, most csak az a lényegi kérdés, hogy miért barnul meg a felhevítéstől.
"Kókány" pedig az, akit nem érdekel a fékfolyadékok működése és vegyi összetétele!
A bíróságról és a bürokratákról pedig engedj meg egy 2023-ban megesett személyes tapasztalatot:
Nyáron elvittem a gépkocsimat forgalmi vizsgára. A kocsi fékrendszere két éve volt teljesen felújítva, és persze a specifikációnak megfelelő vadonatúj DOT4 fékfolyadékkal feltöltve. (DOT3 is megengedett erre a típusra.) Állítólagos kézifék-hiba miatt nem engedték át, mert "0,3%-al gyengébben fogott" az előírtnál - de ez csak utánfutós üzemhez volt értelmezve!
A fékrendszer olyan új volt, hogy az gyakorlatilag frissen befutottnak számított és nem lehetett rajta mit állítani. Rendkívül furcsa volt az is, hogy a teljesen friss fékfolyadékra csak 160 C fokot mért az "akkreditált" vizsgabiztos az atompontosra kalibrált vizsgaműszerével.
Második alkalommal közvetlenül a parkolóban kissé túlhúztam a kézifék beállítócsavarját, így mentem be a mérősorra. Csodák csodájára - most teljesen jó volt nekik az a kvrva kézifék, ráadásul a fékfolyadék forráspontjára 250 C fokot (!) mért ki az élősködő hivatal parazitája!
Ha a fékerőn most nem is érdemes filozofálni, de a fékfolyadék félremérése durván rámutat arra, hogy milyen aljas lehúzás folyik a "közlekedés biztonsága érdekében" - mely hivatalos ellenőrzési rendszer nyilvánvalóan a 10 évnél öregebb gépkocsik tulajainak a szétalázására van beállva!
Most komolyan?
Te leengeded a fékfolyadékot, majd elkezded forralgatni, amikor kész, visszaöntöd és kimersz menni a forgalomba?
Egy zebra előtt, ahol gyerekek járnak, biztosra veszed, hogy jó a féked? Kockáztatsz pár ezer Ft-ért?
#23 (17:29) - te most komolyan ennyire súlyos szövegértési problémákkal küzdesz?
Javasolom, amíg nem javulsz fel ezen a téren, addig kerüld a gyakorikérdések használatát - ugyanis a megkövetelt regisztrációs korhatár (16 év) egy átlagos szellemi szint alapján lett meghatározva!
Kiírtad a kérdést, hogy pusztán anyagi haszonszezés miatt, forralnád a fékfolyadékot. Ez az alapkérdésed. Ott van feketén-fehéren.
Eleve ha nem vagy autószerelő, de féket javítasz, az kontár munka.
Autószerelő végzettséged van?
#25 - nincs autószerelői végzettségem - de természettudományos egyetemi az van - ezért én szerencsére sokkal jobban értek a gépkocsik fékrendszeréhez, mint bármilyen "autószerelő-specialista". Még szerencse, hogy nem tiltották be az autószerelést, bár vannak ez irányú törekvések. (Például utólagos beépítésű gázberendezést már tilos házilag kiszerelni a gépkocsiból és eredeti állapotba hozni az autót - ami egy rém okádék lehúzás.)
Egy mai kényes szerkezetű személygépkocsi halála, amikor mindenféle "szakember" csak úgy belegányol - és egy hibáért cserébe belehelyez kettőt. Maffiafőnök se vagyok, hogy legyen "saját szerelőm", aki nem mer átbaxni. (Mellesleg nem egy maffiavezér végezte be úgy, hogy a bizalmas szerelője szerelte be a rádió-távirányítású torpantót, utastérkiégető benzinpumpát, vagy akár egy teátrális hatású bombát a golyóálló luxuskocsijába.)
Soha nem bíznám a saját gépkocsim fékrendszerének a javítását egy úgynevezett "autószerelő"-re, mert a saját (és mások) biztonságát csak így tudom garantálni. Felelős ember vagyok, ilyen a természetem. Ha összetöröm magam egy slendrián "Mari bácsi" vagy "pöcökmester" gányolása miatt, akkor rajtam már az sem segít, ha netán valamilyen isteni csoda folytán felelősségre vonnák a szerelőt.
Persze miért vonnának felelősségre egy hivatalos szervizben dolgozó nevenincs szerelőt? Lehet, hogy a szervizigazgató rokona a helyi közlekedésfelügyelet főnökének, vagy szerződéses karbantartója a helyi rendőrőrs gépkocsiflottájának, stb. - hisz valamiért talpon maradt a "legális", "akkreditált", "számlát adó", stb. biznisze!
Én a "régi iskola" szerint élek, tehát törődök a hátsó felemmel intim kapcsolatba kerülő entitásokkal - ha kell, akkor kimosom a gatyámat és megszerelem az autómat!
Idekívánkozik még egy olyan sztori, melyet én sem hinnék el, ha nem velem történt volna meg:
2016-ban voltam utoljára egy autószervizben, mert súlyos alapjárathibája volt a motornak. Direkt egy márkaszervizbe vittem a kocsit, mert bizony ECU hibára nézett ki a dolog. Várakozás közben olyan "déjà vu" érzésem támadt - aztakvrvaéletbe - az "Agyatlan apartman" (Guest House Paradiso, [link] ) film folytatásába csöppentem bele! A kopasz volt az ügyfélszolgálatos, "Mr. Twat" (magyarul: Mr. pics@) pedig a szerviztechnikus!
Az elején még lazán megjegyezték: "Megjavítjuk, nekünk ez a hivatásunk!" - később viszont már hatalmas konzílium tolongott a nyitott motorháztető körül. A fogadó és kiállítótermet egy üvegajtó választotta el a műhelycsarnoktól, és az azon keresztül látható szerelőtömeg testbeszéde meglehetősen elkeserítően hatott.
Hiába mondtam el nekik, hogy ne vesztegessék az idejüket az alapjárati levegőszelep léptetőmotorjának a gyanúsításával, mert én már kizártam otthon ezt a hibalehetőséget. Kértem, hogy legalább rakjanak már egy digitális szkópmétert arra a bizonyos szelepmotorra - mert nekem még akkor nem volt olyanom. Erős volt a gyanúm, hogy a motor elektromos meghajtása romlott el, tehát ezt mindenképpen be kéne vizsgálni. Szuperdrága típusspecifikus OBD készülékük az volt, de egy mezei digiszópjuk nem - így esélyük se volt kimérni a hiba okát.
Helyette felcsavaroztak egy bontott szívószelep-modult - és kapaszkodjatok meg - a jusztírozás után gyárilag mereven lepréselt végállás-támaszó csavart feltörve beállították az alapjáratot a meleg motoron!
Ezzel a javítás részükről megvolt és fizessek! A nagy lófaxt! - mondom nekik, hisz ott helyben kipróbálhatjuk, hogy a motor nem fog beindulni, ha kihűl! Kénytelenek voltak beismerni a vereséget, így csak a 25 eurós bevizsgálási díjat kellett kiperkálnom.
Mellesleg éppen kiderült, hogy lassú-defektes lett a vezetőoldali kerék, és ott helyben ki kellett cserélni a megtört gumírozású szelepcsonkot, melyhez le kellet szedni az abroncsot is. Ezt az alja (de nagyon hasznos) melót egy kiskorúnak kinéző tanoncra bízták, aki bár a rutin hiánya miatt nehézkes mozdulatokkal, de amúgy becsülettel megcsinálta a munkát.
Otthon visszanéztem a fedélzeti kamera felvételeit, mely gyújtásráadáskor automatikusan bekapcsol. Hihetetlen, hogy a márkaszervizes "nagy szakik" milyen ocsmány megjegyzéseket képesek tenni egy 15 éves gépjárműre - de nem úgy a kis tanonc! Ő ugyanis teljesen beleszeretett a korosodó de még megkímélt állapotú hölgyikébe és amikor senki se látta, akkor megpiszkálta a Renault márkajelzés felső részét - ahol köztudottan a legérzékenyebb rész - a "pöcök" található! (A felvételt akkor archiváltam, talán még ma is megvan valahol.)
A kocsi javíthatatlannak lett titulálva a márkaszervizes szakik által, de nem adtam fel. Lemondva egy okosmobilról "csakazértis" vásároltam egy négycsatornás digiszkópot, mellyel igazolva lett az ECU hibája. Minden sarkon csiptuningosok, de a kérdéses modul javítását sehol sem vállalták be, pedig az üregmentes szilikongumi-beöntésből is kihámoztam a panelt. Közvetlen a processzorból jött ki az értelmetlen impulzussorozat a kétfázisú léptetőmotor meghajtó IC-jére - itt megállt a tudomány.
Kiderült, hogy vannak rendes szervizes szakik is, mert a meglehetősen hasznos "injektor.hu" weboldalt szerkesztő autóelektronikai szerviztechnikusok térítésmentesen áttanulmányozták a több oldalas e-mailemet a mellékelt oszcillogramokkal együtt - és együttérzéssel biztosítottak arról, hogy csakis új ECU beszerzése lesz a megoldás. Utánanéztek, de sajnos képtelenek voltak a meglehetősen ritka típusú ECU beszerzésére.
Az internetnek hála, egy lengyel cégen keresztül tudtam egy bontott ECU-t szerezni. Az immótlanítást fél áron is meg tudtam volna oldani, de inkább a visszavásárlási garancia miatt rájuk bíztam a témát. 200 euróba fájt az immótlanított bontott kacat, de a kocsi megmenekült a bontóból - és ma is pöccre indul!
P.S.
Az említett csili-vili bemutatótermes márkaszervizt azóta felszámolták.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!