Dobfékes autókon ennyire rossz a fékhatás?
A múltkor történt: lakott területen kívül mentem, elég jó sebességgel.
Egy busz fordult ki balra a besoroló sávba, mikor már közel értem hozzá, kitette az indexet és elkezdte húzni a buszt az én sávomba.
Én egy nagyobbat fékeztem, erre hallom mögöttem, hogy a clionak csikorognak az abroncsai az aszfalton. A hátulja kicsit el is csúszott jobbra.
Az autómon 4 db új nagy méretű féktárcsa van, közel új betétekkel. Az autó súlyához képest nagyon jól fog a fékem.
Ha ennyire vacak a fékje, miért mászik ennyire rám, már nem az első eset, hogy mikor nem kapom meg az elsőbbséget, fékeznem kell, arra kell figyelnem, hogy a veteránautó ne jöjjön belém. Minden fékezésnél figyelem a középső tükröt, ahogy a nagykönyv írja.
Volt már olyan eset, hogy az elém kihajtó autó miatt fékeztem, és vissza kellett engednem a féket, mert a kisautó belém jött volna.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kötve hinném, hogy egy clio később állna meg, mint a csodaféktárcsás szarod, mivel azok vannak vagy 800 kiló körül.
Amúgy ha meg ennyit fékezgetsz, a vezetési stílusoddal van baj, én az utóbbi 20 évben ha 1x fékeztem blokkolva az autót, sokat mondtam.
"veteránautó"
A clio mióta veteránautó, nézz már utána, mielőtt más típusokat sértegetsz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ott vezetéstechnikai hiányosságok voltak. Feltételezem nem volt ABS a kocsiban és beleugrott a fékbe, esetleg ijedtében rányúlt még a kézire is, hátha - sajnos van ilyen, saját szememmel láttam egyszer.
Alapvetően a tárcsafék több szempontból jobb, én is azt preferálom. De a dobfék is elmegy igazából. 2 tárcsa 2 dobfék kombóval fogtam már vissza kiló 60 ról 90 re úgy ku** gyorsan. Teljesen jól viselkedett a kocsi. 14-es kerekekkel futott, szóval a fékek méretére tudsz következtetni (12-13 coll körül).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#2-nél a pont. Ha blokkol a kerék, akkor pont, hogy jók a fékei. Egyedül az ABS hiányát jelenti.
Ez a kérdés semmi másról nem szól, csak arról, hogy neked milyen eszméletlen király autód van, másoknak meg nem futja, csak Cliora. De ahogy #1 mondta, az a Clio garantáltan tud olyan rövid féktávot, mint a te csodaszarod.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nem volt még dobfékes autóm. De állítólag ha nincs berohadva a munkahenger és időnkét kitakarítják a dob belsejét, akkor semmi gond nincs a fékhatással. Ha csikorgást hallottál, az nem annak a jele, hogy nem fog a fék.
A többi körítést nem értem hogy jön ide... Némelyik buszsofőr elég köcsög. (Tisztelet a kivételnek!) Általában mindig kiengedem őket. De volt már, hogy nagy sebességgel jöttem, ő elindult úgy hogy már mozgó járműnél, ahogy tekerte a kormányt, akadt bele az ujja az indexbe. Nem volt alkalmam megállni, még talán vészfékezéssel se sikerült volna. Úgy gondolta, hogy ha ő jön, akkor én majd elpárolgok onnan valahogy. Azt gyanítom, hogy nem is nézte a tükröt. Nagyobb baj szerencsére nem lett, csak áttolt a záróvonalon a szembe jövő sávba. A szerencsém, hogy pont nem jött senki szembe.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
1) A Clio nem veterán autó. Az első generációja 1990-ben jelent meg, így az első generáció legelső modellévében gyártott darabok kaphatnak ma veteránvizsgát.
2) Valószínűleg annak a Clionak sem csak dobféke volt, de ha már a dobféknél tartunk: egy jól beállított, jó állapotú dobfék egy könnyű autóban nem feltétlen rossz. Kicsit igényesebb a karbantartásra egy tárcsaféknél, de ha az megvan, akkor működik - nem tudom, megvan-e, hogy bizonyos új elektromos autóknál (pl. Volkswagen ID.4) visszatértek hátul a dobfékekhez, ennek az okát most nem fogom kifejteni, de ha annyira ördögtől való dolog lenne, nem tennék bele egy új (és elég nehéz) autóba.
Ami biztosan nem volt abban a Clioban, azt ABS-nek hívják.
Egy ABS nélküli autóval vészfékezni pedig nehezebb, mert ha telibe taposod, mint egy ABS-szel szerelt autóban tennéd, akkor blokkol és csúszik, pont erre lett kitalálva. Az ilyen autókban el kell találni azt a pontot, ahol maximális fékhatás mellett még nem blokkolnak a kerekek, ez függ nagy részben a gumiktól is.
Így hát igen, ráfutásos baleset történhet akkor, ha az új, hatékony fékeiddel satuzol egyet, mögötted meg jön valaki aki nem tudja kezelni az ABS nélküli autóját. Ez van.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az, hogy blokkoltak a Clio kerekei több dologra utalhat, pl. nincs/nem működik az ABS, rossz állapotban van a gumi/futómű, stb.
A feltételezéseddel ellentétben a fék valószínűleg jól működik, ezért is tudta blokkolni a kereket.
Divat lett lenézni, meg köpködni a dobféket, pedig teljesen jól ellátja a feladatát.
Köszönöm a válaszokat!
Minden jó indulatú válaszra zöldet nyomtam, értelem szerűen a belém kötősökbe meg nem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!