Magyarországon miért nincsenek “moped” autók?
Nincsenek betiltva, látni lépten-nyomon Aixamokat, Ligierket és sok helyütt Piaggio Apeket, csak ugyanúgy szarul össze-vissza szabályozzák őket, mint a quadokat vagy rollereket. A gyártók meg nem szívesen lépnek be olyan piacra, ahol törvényi bizonytalanság van, de még egy használt autó kereskedő sem szívesen importál úgy autót, hogy az NKH sem tudja pontosan, mit kezdjen vele.
Arról nem is beszélve, hogy Magyarországon amúgy is rétegpiac a mopedautózás - Franciaországban és Olaszországban van rá igény, de az Észak-európai országokban pl. már Suzuki Alto méretű kisautókat sem lehet eladni érdeklődők hiányában, nem hogy még kisebb és gyengébb járműveket. Magyarország is inkább "méret a lényeg" piac, mivel olcsó a jogosítvány szerzés, így nem sokaknak érdemes egy drága, körülményes és korlátozott kategória felé fordulni.
A segédmotor kerékpárral közlekedés az EU-n belül sem egységes, és nem egységes a mopedautó használat szabályozása sem.
Utóbbiról annyit, hogy nálunk sokáig még a mopedautó vezetéséhez is B kategóriás jogosítvány kellett, néhány éve vezethető csak AM kategóriával, ami csak a valóban mopedautókra érvényes, a "mopedautó kinézetű", de a megengedettnél nagyobb teljesítményű mini autókra továbbra is B kategória kell (Smart, stb).
Vannak tehát EU tagországok, ahol a segédmotoros kerékpárral közlekedés szabályai a kerékpározásra vonatkozó szabályokkal egyezőek, nem kötelező jogosítvány, bukósisak, és enyhe alkoholos befolyás alatt is vezethető.
Az éghajlati viszonyok is számítanak a mopedautózásban, de a kérdésben említett Franciaországban is azért népszerűek a mopedautók, mert jogosítvány nélkül, akár spicces állapotban is lehet velük közlekedni.... nálunk meg azért nem népszerűek, mert a korlátozottság mellé még viszonylag drágán megvásárolhatóak, nem olcsóbbak, sőt drágábbak, mint egy kis méretű "igazi" autó..
Egyébként ha nem is túl gyakran, de lehet látni mopedautókat, főleg településeken belül...
Nálunk alapból megvan a minél nagyobb minél gyorsabb legyen nézet. Egyre nagyobb autókat vesznek idehaza is az emberek. Egyre gyorsabb a forgalom.
Ahogy írták 50-es táblánál 70-el megy a forgalom, de még így is van aki úgy kerülget mindenkit, mintha azok nem haladnának.
Ráadásul ha "telekre járós" autót akar valaki akkor simán vesz egy régi Suzukit, Opelt vagy apró kocsikat mint a Daewoo Matiz.
Városban meg moped autóval ugyanúgy beragadsz a forgalomba, oda sokkal praktikusabb egy elektromos bicikli, roller vagy egy sima robogó. Utóbbi nem túl drága, keveset is fogyaszt és tudsz vele haladni a sor mellett.
Előbb rendbe kéne tenni a szabalyozást.
Kezdve azzal hogy 125cc motort lehessen vezetni B jogsival.
A teljesítmenyadót jóval megemelni, és ne csak teljesítmény, hanem tömeg alapján IS.
1.5t felett nagyon büntetni kéne a személygépjármű kategóriát.
A kisautókra adókedvezmény vagy adomentesség (aygo méretkategóriára gondolok).
Ezzel a károsanyag kibocsátást sokkal lejjebb lehetne szorítani, mint az euro6 bohóckodással.
A mopedautónak amúgy jelen formában nincs túl sok értelme, mert nem fogyaszt keveset, cserébe kényelmetlen, ugyanúgy áll a dugóban, és irtózatosan gyenge a mai közlekedéshez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!