Miért hiszik sokan azt, hogy egy lakott területen kívüli szakaszon a kanyarokban más a megengedett maximális sebesség, mint az egyenesekben?
Milliószor tapasztaltam azt, hogy lakott területen kívül, ahol lehet menni legfeljebb 90-el, egyenesben beállnak sokan 90-100-ra, majd jön egy kanyar, és lelassítanak 40-50-re. Fényes nappal, jó látási körülmények között. Ezzel nincs alapvetően baj, azt leszámítva hogy van amikor több tucat autó egy miatt feltorlódik. Eddig azt gondoltam, hogy biztos nem ismeri a szakaszt és nem érzi az autóját, nem tudja hogy ott 2x akkora sebesség is biztonságos. De idén már 2 egymástól független embertől is hallottam azt, amit megfogalmaztam a kérdés tárgyában. Tehát, hogy ők úgy gondolták, hogy a 90 km/h az az egyenesre vonatkozik, kanyarban NEM SZABAD annyival menni, mert tiltja a KRESZ. Az a baj, hogy komolyan is gondolták. Ez honnan jön vajon? Van a mostani tananyagban valami kétértelmű szöveg, és azt ők félreértik? Mindegyiküknek viszonylag friss jogsija van, ezért gondoltam erre. Illetve mert megkérdeztem tőlük azt is, hogy akkor mennyivel szabad menni. Mindketten szórul szóra ugyan azt mondták el. Tehát tuti valami bemagolt szöveg lesz ez. Valahogy úgy szólt, hogy "ilyen esetben a maximális sebességet jelző tábla hatályát veszti, a körülményeknek megfelelően kell megválasztani a sebességet, a vezetőnek mindennemű akadály előtt biztonságosan meg kell tudnia állítania a járművet". Tehát ők 100% biztosak abban, hogy ilyenkor (tehát kanyarban) nem kell másik korlátozó táblának lennie ahhoz, hogy csökkenjen a maximálisan megengedett sebesség.
Ez honnan jön? Van itt valaki, aki mostanában tanult KRESZ-t vagy esetleg oktatja?
#2
"A KRESZ szerint a féktávolság nem lehet hosszabb mint a belátható útszakasz fele."
Nincs ilyen szabály a KRESZ-ben. Ezzel kapcsolatban csak ennyi van:
"25. § (1) * Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra."
"26. § (4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."
7: ez mondjuk érthető, mivel átlagsebessége annyi lesz mint a te 50-90-ednek, viszont a lehető legkisebb fogyasztással.
A kanyarban tötymörgőktől nekem is herótom van. 140el bevehető kanyrok előtt már világít 90-nél a féklámpa...
Köszi mindenkinek a választ.
Szóval akkor nem lehet tudni, hogy ők miért gondolják azt, hogy a KRESZ tiltja azt, hogy a megengedett sebességhatáron vegyék be a kanyart.
#14: A kérdés nem erre irányult. Bár szinte mindenki erre válaszolt. Erre írtam is, hogy helyes, tegyen így. A kérdés még mindig ugyan az, mint az elején. De most kihangsúlyozom a lényeget:
Miért hiszik azt, hogy egy lakott területen kívüli szakaszon a kanyarokban a maximális sebességet jelző tábla hatályát veszti, lassabban kell menni MÉG AKKOR IS, HA AMÚGY A KANYAR BELÁTHATÓSÁGA NEM INDOKOLJA A LASSÚ HAJTÁST? Tehát nem az van, hogy jön egy nagy kanyar, és nem látom be, emiatt lassítok. Hanem az, hogy bármilyen kanyar jön - ez olyan is lehet hogy egy az egyben átlátok rajta - akkor is lassítani kell. Akikkel beszéltem ezt mondták. Tehát magyarul hogy tökmindegy mekkora a kanyar, nem szabad az addigi megengedett maximális sebességgel bevenni, semmilyen körülmények között. Ezen van a hangsúly. Erre vártam a választ, hogy vajon ez honnan jött nekik. Mert hogy ilyen nincs a KRESZ-ben, az biztos.
Kerestem most egy példát ilyen kanyarra: [link] Ez az a nagyívű kanyar, amit még talán a legtapasztalatlanabb sofőr is bevesz 90-el, nem jut eszébe lassítani, mert látja hogy alig van kanyar. Na, akikkel beszéltem szerintük itt is le kell lassítani, nem szabad az addigi 90-el menni. Tehát nem az van, hogy le kell lassítani, mert úgy a biztonságos, hanem NEM SZABAD semmilyen körülmények között 90-el menni kanyarban. Mostmár remélem érhető a kérdésem.
"ilyen esetben a maximális sebességet jelző tábla hatályát veszti"
Ez csak egy laikus szövege. Ezt nem gondolták át, akikkel beszéltél. A tábla nyilván nem veszti hatályát, mert az azon levő szám nem azt jelenti, hogy annyival kell menni, vagy annyival menni biztonságos.
"a vezetőnek mindennemű akadály előtt biztonságosan meg kell tudnia állítania a járművet"
Ez viszont majdnem benne van a KRESZ-ben, a korábban idézett 26. § (4)-ben. Aki ezt mondja, úgy gondolja, hogy be tudná venni a kanyart 90-el, de a tapadásban nem lenne annyi tartaléka, hogy egy vészfékezéssel is az úton maradjon. Vagy akárcsak egy erőteljes fékezéssel. Ha az úton megjelenne egy akadály akkor nem tudna időben megállni. Ez lehet a 26. § (4) megsértése, ha az akadályra számítani kell. Ha nem kell rá számítani, akkor csak simán összetörnék magukat, nem lenne bírság.
Hát ezért gondolják, hogy nem mérvadó a táblára írt 90.
Ki mondja, hogy 90-el kell bevenni a kanyart????
A 90 a maximális megengedett sebesség... Mehet 40-el, 70-el is, semmi sem tiltja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!