Mozgó autót vissza lehet kapcsolni egyesbe?
Ha nem állsz meg teljesen, általában elég a 2-es is.
Az én kocsimon az 1-es inkább csak elindulásra való.
Igen, vissza lehet.
1. Beleerőlteted. Úgy érzed, hogy nem akar belemenni, de az a szinkrongyűrű miatt van. Ha folytonos, közepes erővel nyomod a váltókart, akkor a szinkronmechanizmus összehozza a fordulatszámokat és megtörténik a kapcsolódás. Ha ezt nem túl sűrűn csinálja az ember, akkor nem árt a váltónak.
2. Kettős kuplungolással.
- Benyomod a kuplungot. Kiveszed üresbe.
- Félig visszaereszted a pedált. Kis gázfröccs, a motor felpörög kb. 1500-2000-ig.
- Kuplung tövig. Váltás 1-be.
Jó kivitelezéssel könnyedén veszi az egyest.
"Ha ezt nem túl sűrűn csinálja az ember, akkor nem árt a váltónak."
Ha sűrűn csinálja az sem árt neki, erre van tervezve a váltó. A közhiedelemmel ellentétben az autókat nem fogyatékosok tevezik.
Teljesen autó függő, de általában, ha lassan gurulsz, akkor vissza lehet tenni, meg amúgy is megakadályozza a váltó, ha nem jó neki(legalábbis az enyémben).
Az enyémnél van olyan tartomány, ami pont kétesélyes, ha egyesbe teszem ránt egyet, ha kettesbe, akkor meg fulladozik. Valószínűleg kopott már a váltó.
#5
"Ha sűrűn csinálja az sem árt neki, erre van tervezve a váltó."
Igen, a váltóban azért szinkronizálják az egyest, hogy ezt meg lehessen csinálni. De a váltót és benne a szinkrongyűrűket nem örök életre tervezik. Amikor valaki menet közben egyesbe vált érezni lehet, hogy a váltó gumiszerűen ellenáll. Más kapcsolásoknál nincs vagy sokkal kevésbé van ilyen ellenállás. Ebből lehet tudni, hogy mennyire dolgozik a szinkrongyűrű.
A váltó sok-sok normál gyorsításra van méretezve: 1,2,3,4, motorfék, 3, 4, motorfék, üres, fék, megállás. Ez -megfelelő gázpedálkezeléssel- alig koptatja a szinkrongyűrűket.
Ha ezzel szemben valaki extrém sok erőltetett visszakapcsolást használ, pláne egyesbe, annak nem marad 300 ezerig hibátlan a váltója. Így értettem, hogy "Ha ezt nem túl sűrűn csinálja az ember, akkor nem árt a váltónak."
Persze, miért ne lehetne?!
Váltó áttételezés függvénye is, hogy mennyire igényli az autó. Az előző autóm pl akár álló helyzetből is gond nélkül elindult 2. fokozatból, különösebb óvatoskodás, csúsztatás nélkül. (A kötözködők kedvéért nem, nem használtam így rendszeresen!) A mostani meg ha nem is állok meg, még nagyon kicsit gurul az autó, de nem kapcsolok vissza 1-esbe, lefullad. Pedig egy biturbós dízelről van szó. De nagyon nagy az ugrás áttételben az első és második fokozat között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!