A klímának bekapcsoláskor azonnal hideg levegőt kell fújnia?
Tavaly ősszel vettem egy egyéves autót, szóval túl sok gond nincs vele, viszont a klímát akkor nem próbáltam ki. Eddig nem klímás autóm volt, ezért nemrég a melegebb napokban bekapcsoltam, hogy hűt-e. Alacsony hőmérsékletre állítottam, és bekapcsoltam, be is indult a levegőfújás, de a kezemet odatartva nem érzem, hogy hideg lenne a levegő, amit fúj.
Az lenne a normális, ha hidegre állítva és bekapcsolva azonnal hideg levegőt tud fújni? Vagy ezt csak egy némi idő elteltével kellene produkálnia?
Mentem a kocsival közben, valóban van rajta kis hópehely ikon, úgyhogy amatőr hiba volt. Fújja is a hideget, amennyire a mostani hűvös időben meg tudtam ítélni.
Mentségemre szóljon, hogy a hőmérsékletválasztónak teljesen kijelző jellege van, ami mutatja a hőmérsékletet, és gombjellege egyáltalán nincs ránézésre, ezért nem volt intuitív, hogy az megnyomható. Illetve fent volt szó róla, hogy az automatát én úgy értettem, hogy automatikusan bekapcsolja a klímát is, ha szükséges, de akkor ost megtanultam, hogy azt manuálisan kell vezérelni továbbra is.
A lényeg hogy megoldódott! :)
Manuális klímánál még a hőfokot se tartja, befúvás sebességét, irányát se változtatja. Ha pl nyári meleg van, beállítod a klímát nagy nehezen, hogy pont jó legyen, jön egy felhő, vagy közben lemegy a nap és folyton állítgathatod utána, hogy ne fagyj, vagy ne sülj meg. Az automata digit klíma, mint ami neked van, sokkal kényelmesebb ebből a szempontból, főleg hosszabb utakon kényelmes dolgo.
A beállított hőfokot nem világító Auto-nál is tartja! Az Auto gomb világít, ha:
-megnyomod
vagy ha:
-a ventilátort automatára rakod ÉS a befúvás irányát is automatára rakod.
Ha a ventilátort vagy az irányt megváltoztatod, kialszik az Auto gomb. Arra készült, hogy egy gombnyomással visszatérjen a sebesség és az irány automatikus szabályzására. Abban pl. az a logika, hogy ha fűt, akkor szélvédő+lábtérre állít, ha hűt, akkor szemből fúj, de ezeket fokozatmentesen állítgatja a hőfok függvényében. Pl. egy hideg reggel 22 fok Auto-n kicsit fűt (a szélvédőre megy főleg), majd ahogy a befújt levegő hőfokát hidegebbre állítja, egyre inkább tér át arra, hogy a szélvédő és lábtér helyett szemből fújjon. Nagyon összetett ennek a vezérlése.
Ha a sebességet és/vagy az irányt átállítod, még mindig adott hőfokra szabályoz, csak nincs hatással az irányra és a sebességre. Nem a befújt levegőt szabályozza az adott fokra, hanem az utastér hőmérsékletét. Mondok egy példát. Ablakra van állítva + 2-es fokozatra, 22 fokra. Beülsz ősszel 10 fokban, akkor meleget fog fújni, majd szép lassan áttér langyosra, míg beáll az utastérben a 22 fok.
Az A/C a klímakompresszor üzemét állítja. Azért kézi, mert ez óránként 3-4 deci többletfogyasztással jár, neked kell eldönteni, menjen-e. Pl. 30 fokra felhevült utasterű autót az esti kinti 20 fok a kompresszor nélkül is vissza fogja tudni hűteni 22 fok Auto-n a kellemes 22 fokra, nem kell a kompresszor hozzá, bár úgy gyorsabb. Ugyanúgy van hőmérsékletszabályozás így is, úgy is, csak kikapcsolt A/C-vel nem tud a külső levegő hőmérsékletétől hűvösebbet befújni.
Amire figyelj, mindennek az ellensége a nem használat. Említetted, tavaly megvetted, azóta nem használtad. Súlyos hiba, örülj, hogy nem lett baja. Még télen is meg kell járatni havonta 1-2x, mert a tömítéseket a gázban lévő kenőanyag keni, és ennek hiányában kiszárad, és elmegy a gáz, amit utána már nem elég csak simán feltölteni. Viszont általában 6-7 fokos külső hőmérséklet alatt a kompresszor védelme érdekében letiltja a kompresszort, hiába világít az A/C, de nem fog a mágneskapcsoló meghúzni. Így ha télen szeretnéd megjáratni, 7 fok felett próbáld.
Remélem, tudtam segíteni.
A téli járatásról még egy gondolat az említett Opel esetében.
Kint 8 fok, 24 fok Auto-ra téve, A/C-t engedélyezve ugyanúgy fűteni fog, de a kompresszor egyúttal a befújt levegőre szárító hatással van, emiatt pl. első szélvédő párátlanítására is kiváló. Meleg levegőt fog befújni, de alacsony páratartalommal. A havi 1-2 megjáratást kivéve csak párátlanításkor célszerű használni egyébként üzemanyagpocsékolás, bár valahogy jobb, kellemesebb a levegő, ha jár a kompresszor, azt el kell ismerni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!