Azonos feltételek mellet (gumi, időjárás etc), a 4 tárcsafékes autónak rövidebb a fékútja, a tárcsa+dobhoz képest, ugye jól gondolom?
Nem feltétlenül. Lassulás közben az első tengely terhelése növekszik, a hátsóé csökken, ezért a széles körben elterjedt orrmotoros, elsőkerék-hajtású autók esetén a hátsó tengely intenzív fékezésnél csak kevés fékerőt tud megcsúszás nélkül átvinni. Azt a keveset dobfékkel is el lehet érni.
Viszont a tárcsaféknek vannak egyéb előnyei, amit a dobfék nem tud. Például jobb a hűtése, később lép fel a túlmelegedés miatti fáradás. Elsőre a dobfék is hozza a kellő fékerőt hátul, de ha rövid időn belül sokszor kell lassítani, már csökken a teljesítménye. Illetve a tárcsafék sokkal jobban tud együttműködni a "hárombetűsökkel", úgy, mint a blokkolásgátló, menetstabilizáló, elektronikus fékerőelosztó vagy vészfékasszisztens. A dobféknél a felfutó pofa szervohatása miatt nem olyan lineárisan épül fel a fékerő, mint a tárcsánál és a lefutása is kicsit más, ezért nehezebb finoman szabályozni. Persze meg lehet oldani, de a tárcsával egyszerűbb az élet - csak ott meg a rögzítőfék kialakítása bonyolultabb.
Közép- és farmotoros autóknál vagy nagy méretű, hátsó tengelyen is rendszeresen terhelt elsőkerekeseknél viszont már mérhető a különbség a hátsó tárcsa- és dobfék között, mert hátul marad annyi tapadás, amiből nagy fékerő is lehetne. Csak éppen nehéz összehasonlítani a két féket, mert nem nagyon tudok olyan autóról, aminél hátul tárcsa- és dobfékes kivitel is lenne, minden egyéb különbség nélkül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!