Érdemes 5-10 éves autót venni jól működő 21 éves helyett? ti mit tennétek?
Van egy 21 éves Honda Civic-em. Különösebb baj nincs vele, 160 ezer km van benne (egygazdásan vettem régebben, nagy eséllyel nincs visszatekerve) így a motor még vélhetően egy jódarabig fogja bírni, de egyre több kisebb gond van vele amire már rámegy a gatyám:
- ablakemelő szétment: 15-20 ezer javítási költség mindennel együtt
- ABS szenzor szétment: 20 ezer ft az új szenzor plusz beszerelés utánajárás stb
- vízpumpaszíj görgője szétment aztán szíj elszakadt, 45 ezer
- nemsokára vezérműszíjcsere az megint min 20-30 ezer
plusz a kopó alkatrészek: gumi, akkumulátor, motorolajcsere, fékbetétek, gyertyák stb...
Mindezt egy 21 éves autóra kell költenem...
1,5 év műszaki van még rajta jelenleg.
Bárkivel beszélek azt mondja, hogy addig kell vele menni - és költeni rá... - ameddig javítható, ameddig átmegy a műszaki vizsgán, illetve ameddig szét nem rohad az egész.
Illetve gyakran az a vélekedés, hogy ha vennék pár millióért egy -10 éves autót arra is kb ugyanennyit költenék, mert kisebb hibák azzal is megesnek... tehát csak rosszabbul járnék.
Új autót nem akarnék venni, mert az túl sok lóvé lenne.
Mi a véleméynetek?
"-10 éves" = "5-10 éves"
Elírtam. Tehát 5-10 éves autóról az a vélekedés, hoyg csak rosszabbul járnék vele.
Én a 19 éves Golf-omat pont így cseréltem le egy 9 éves Scirocco-ra. És megmondom őszintén egyáltalán nem bántam meg. Pedig a Golf-nak szinte semmi ilyen szir-sz/r baja nem volt 300k futás felett, mint a tiédnek. 100k körül kellett volna felújítani a klímát, eladtam rossz klímával 800k-ért, vettem a Scirocco-t, 3,3M-ért.
Én azt szoktam mondani, hogy lehet úgy nézni, hogy közlekedőedény és életben tartod, amíg gazdaságosan lehet. Pl a tiéd meg ez a kategória. Ha beállna a motort, vagy elkezdene rohadni, akkor szabadulni tőle. Addig meg használni.
Viszont ha kicsit többet jelent az autó, sokat mész, számít a komfort, utazási fáradtság stb. akkor érdemes cserélni.
Ezeket az apróságokat megcsináltatod/megcsináltattad, sok műszaki van rajta. Meghirdeted jó áron, elviszik és ha van pénzed veszel egy jobbat. De csak akkor ha nem a kínálat aljáról kukázol ki valami hulladékot, mert akkor arra aztán tényleg rámegy a gatyád.
Szerintem meg összességében jobban jársz, ha ezt a kocsit addig adod el aprópénzért, amíg még működik, és van olyan aki megveszi.
Ha veszel egy öt éves szervízkönyves kocsit, akkor arra várhatóan nem sokat kell majd költened a következő tíz évben.
Gondolj bele, egy húsz éves autót nem sok eséllyel fogsz tíz év múlva is használni! És akkor megint kell venned egy fiatalabbat.
Hosszabb távon mindenképp megéri egy újabb.
Egy fontos részletet kihagytam: vidéken élek egyik legycsóróbb részén az országnak, és nagy eséllyel maximum kereskedőnek tudnám eladni fityingekért, vagy a helyi kisebbség képviselőinek 200 ezerért. Tehát hogy értelmezhető összegért eladjam, annak itt nemigen van realitása erről már letettem.
Ebből az autóból már csak akkor lehet hasznom, ha használom...
Mondjuk az se mindegy mire használod. Ha rendszeresen teszel meg hosszabb utakat, akkor ezt jobb egy olyan autóval tenni, ami tényleg megbízható. Ha pedig alapvetően a környéken használod és nem okoz problémát, ha pár napra szervíz miatt kiesik, akkor maradhat.
Mondjuk az 5-10-ből én inkább az 5 éveset céloznám be, mert kb. 10 év kortól ugrik meg a cserélendő alkatrészek száma. Illetve nyilván meg kell nézni mit veszel.
Én a 13 éves autómat cseréltem re újra. (Első vadonat újonnan vett autóm.) Őszintén szólva megbántam. De ehhez hozzá tartozik, hogy a 13 éves a maga idejében full felszerelt volt és közel nem alapmotorral szerelt. Aztán megvettem az újat és egyáltalán nem tűnt űrhajónak a régihez képest. A régivel nagy műszaki gondok nem voltak. Nagyjából kiszámítható és tervezhető volt, hogy mikor mit kell rajta cserélni, mikor mi fogy el rajta. Az új meg átlag fél évente van több napra váratlan garanciális problémák miatt szervizben. Biztosítás, adó is lényegesen drágább rá, csak azért mert nem öreg autó.
De lehet, bízom benne, hogy az enyém csak egyedi eset, kifogtam egy ilyet és tényleg nem ennyire rosszak általában az újabb autók. Neked kell eldöntened, hogy mennyire vagy elégedett a régi autóddal, mennyire felel meg és mennyire vágysz egy újabbra.
Én nem vennék helyette újabbat. Nem a kor számít, hanem az állapot. Ha jó egy autó és a neked megfelel, addig kell vele menni amig megy. Ezek meg amiket leirtál, egyáltalán nem nagy összegek egy autó fenntartásására. Ha 500ezres kiadás lenne, akkor megértem ha sokallod.
(nem mellesleg, ha veszel egy 10 éves használtat, ott is simán belefutsz olyanba amire pár hónap alatt ráköltesz ennyit, vagy még többet)
Nekünk is van a családban egy 21 éves tipp-topp gép. Megy egy 15 éves is. Semmi baj nincs velük, de:
- a 2 légzság és ABS ellenére ha lenne egy karambol, a régiben járnál rosszabbul
- előbb utóbb csesztetni fognak a károsanyag-kibocsájtással (el tudom képzelni, hogy olyan magas lesz egy euro 1,2,3 adója, hogy egyszerűen nem fogja megérni tartani
- a karosszériát 2-3 évente foltozni kell itt-ott.
Mindezek ellenére, félve vennék meg egy agyonelektronikázott, dpf, tablet, stb autót, mert ott ha 10 évesen baj lesz, az meg gazdasági totálkár.
Szóval; nehéz okosnak lenni...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!