Hogyha nagyobb sebességről fékezünk le álló helyzetbe váltós motorral, ami mondjuk 4-es fokozatban van, akkor 4-szer kell lekapcsolni a váltót, vagypedig elég az üreset megtalálni, és elinduláskor egy lenyomásra egyesbe "kerül"?
Szóval a kérdés lényege, hogy minden megállásnál egyesével kell leváltogatni 1-esig, vagy üresig, vagypedig 5-ösből üres, aztán elindulásnál mehet 1-estől?
Soha nem ültem még váltós motoron, azért ez a hülye kérdés.
Fékezéskor az aktuális fokozatból mehet üresbe, majd indulásnál egyesbe.
Tehát például mész 5-ösben de jön egy piros lámpa, fékezés közben kiteszed üresbe, majd mikor sárga a lámpa beteszed egyesbe.
#2 Autóknál álló helyzetben tudsz váltani, nem kell erre figyelni.
Szekvenciális váltós motorkerékpároknál van az, hogy csak egyenként lehet lefelé váltani és álló helyzetben sok esetben nem lehetséges.
Csak egyenként lehet lépkedni, nem lehet 4-esből egyből üresbe tenni. Ha úgy állsz meg, hogy 4-esben behúzod a kuplungot és fékezel (meg lehet így), akkor sokkal hamarabb el fog fogyni a fékbetéted, féktárcsád, mivel a motorféet nem használos ki, márpedig az egy elég erőteljes fék. Illetve sok motorn álló helyzetben nem annyira együttműködő a kuplung, a fogaskerekek, nehéz lehet utána kibogarászni az ürest 4-esről indulva, miközben esetleg már zöld lesz a lámpa.
Sőt, fékezéskor a legtöbb motoros tudattalanul is belekalkulálja a motorfék erejét egy kanyar előtti fékezésbe és ha így próbálnának meg fékezni (kuplungot behúzva visszaváltogatás helyett), nagyon furának találnák a legtöbben, akár balesetveszélyes is lehet (Guy Martin esett is egy olyan motorhiba miatt, hogy megszűnt a motorfék anyarbejáratnál).
Szekvenciális váltóról nézz animációkat, youtube-on van egy csomó. Vizuálisan szerintem könnyebb megérteni.
Ahogyan az utolsó írta, motoroknál jellemzően használja az ember a motorféket is. Gyakorlatilag az történik, hogy elveszed a gázt, fékezel, aztán visszaváltogatsz (kuplungolva). Ha úgy jön ki, akkor már állva váltasz vissza üresbe, de sok motor tényleg nem szereti, főleg az öregebb motoroknál nehezebb álló helyzetben visszaváltogatni.
Oké, én néha csinálom azt, hogy ha hosszú egyenes, látom, hogy meg kell állni, akkor menet közben visszaváltogatok üresbe és elgurulok a lámpáig, a végén szinte alig fékezve (vagy ha közben zöldre vált, akkor felkapcsolok, és gáz).
Érdekesség, hogy létezik körváltó is, ahol egy irányba váltogatva is el lehet lépkedni az egyes fokozatig, de ez ritka megoldás és inkább kis teljesítményű gépeknél.
Igen, lehet. Nem olyan bonyolult az egész, hamar megszokod.
Viszont a tanulómotorok általában leharcoltak, és álló helyzetben nehéz váltani, főleg az üreset megtalálni. És eleinte sokszor az lesz, hogy már állva próbálsz visszaváltani üresbe. Olyankor azt tudod tenni, hogy előre-hátra megmozgatod kicsit a motort, vagy saját erődből, vagy óvatosan, csúsztatott kuplunggal.
És az első motornál hasznos lehet, ha van rajta fokozatkijelző.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!