A szocialista autók tényleg ennyire keveset bírtak ?
Trabant,Lada,Skoda,Wartburg,Polski Fiat, Dacia stb..
90-es évek elején voltam gyerek, akkor a legtöbb embernek még ilyen volt, és a tág családi körben is mindenkinek, úgyhogy vannak emlékeim. Volt élményem pl. több lerobbanásban, pedig azok akkor még kb. 10 éves autók lehettek és emlékszem is arra hogy beszélték a felnőttek, hogy egy 8-10 éves autó már öreg és sok baja van, emlékszem még lakótelepeken folyton szerelgető emberekre is, nem induló autókra stb..
Tényleg ilyen keveset bírtak, egy százezret futott már elhasznált volt? Ha ez igaz, akkor a fenti típusok közül melyik bírta a legkevésbé, és melyik volt ezek közül strapabíróbb?
Igen, azok a kocsik nem a tartósságukról voltak híresek.
Erről nekem most pont ez a filmrészlet jutott eszembe, és valóban így is van: [link]
Örök élet, de csak amíg karban vannak tartva és folyton szerelik.
Igen, ezért is vicces, mikor szidják a modern "műanyag" autókat, hogy bezzeg a régiek, holott a modern autók 5x annyi lóerővel, ugyanannyi fogyasztással elmennek 300-400 ezer km-t bontatlan motorral.
Hozzátenném, a szoci autók gyártása nem volt teljesen minőségi, szerencsén is múlott, mikor hogy sikerült egy-egy darab. Apám Daciája bizony 220 ezer km-t bírt bontatlan motorral, ugyanazzal a váltóval! De a kasztni szó szerint ki volt cserélve közben, rozsda miatt. A motor is valami kattogás miatt lett megbontva végül, és akkor már meg is gyűrűztük, de nem feltétlenül lett volna szükséges. Konkrétan nem evett/eszik egy szem olajat sem. 88as autó. De a Ladák nagy általánosságban 80-100 ezer km után generálra érettek voltak, és bizony Erdélyben is többen mesélik, hogy 30-40 ezer km után a Daciákat is volt, hogy teljes motorfelújításra kellett vinni. Fontos adalék, hogy régen szar olajok voltak, és az emberek nem is nagyon tudták, mennyire fontos a jó olaj.
https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A
Trabant minőségellenőrzés, hát a hideg futkos a hátamon :D
Én a 80-as években születtem. Szüleimnek Ladája volt. A többiről nem tudok nyilatkozni. Ennek a szerelési kézikönyvében is benne volt hogy gyárilag felújítás nélkül 100.000 km-re tervezték őket. Szerintem ezen nem kell mit csodálkozni. A Ladáket a 60-as évek végén, 50 éve tervezték. Akkor még más volt a gyártástechnológia, mások voltak a kenőanyagok. De a használati szokás is más volt, nem járt mindenki a következő utcasarokig is kocsival és nem volt ciki buszra szállni. Szüleim pl városon belül busszal jártak munkába, hiába volt ott az autó. Az csak hétévégén volt elővéve. A 90-es években voltam iskolás. Sosem hurcolásztak kocsival iskolába. Gyerekként egyedül simán felszálltam a buszra, reggel is és hazafelé is.
Az autó amúgy nem elsősorban az állásban használódik el. 8-10 éves autóba még akkor is összejöhetett a 100.000 körüli km. (Összehasonlításul ma a saját autóm 3 éve és 78e km van már benne.) Szóval reális, amit írsz. De ez sem azt jelentette, hogy az az autó ment a roncstelepre. Hanem gépműhelybe motorgenerál, dugattyúgyűrű csere, stb. és ment tovább.
Ízlés dolga.
Nekem volt olyan faros skodám amit 27 évesen adtam el, és még további 5 évet ment. A baráti körömben pedig jelenleg is fut több 601-es trabi.
Továbbá azt is tegyük hozzá, hogy egy kétütemű NDK-járművek vagy egy kereklámpást az út szélén megjavítottad, ha volt benned némi logika, és a csomagtartóban -bölcs előrelátással- betáraztál 10.13.17.19-es kulcsot egy csavarhúzót és egy kombináltfogót.
Innen csak türelem, és leleményesség kellett.
Manapság erre nincs szükség, mert hiba esetén pl. a "kis kecses francia" kiírja neked a javítási kódot...................amivel aztán semmire sem jutsz, csak várod az autómentőt. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!