Milyen kezdő, 125 ccm motort vegyek, ha télen is használni szeretném, illetve milyen módon tudok motorra téli gumit keresni?
Kérdés #1:
Nyár végén lett meg az A1-es jogosítványom, és mostanra jutottam el odáig, hogy motort tudnék vásárolni. A Yamaha YBR 125-öst néztem nagyon, beszéltem is hozzáértőbb emberekkel, és sokkal inkább injektoros vásárlását javasolták, ám a pénzügyi keretem miatt maximum 350-375 ezer forintig kellene motort találnom - mivel még felszerelést is vásárolnom kell - és YBR ügyben kezdem feladni a reményt, már többször találtam nagyon jónak tűnő darabokat, de sajnos mindig elvitték, mielőtt lehetőségem lett volna beszélni a tulajdonossal, így érdekelne, hogy a fent említett árkategóriában milyen opciók vannak még, amelyek jól használhatóak télen-nyáron.
Sajnos nem megoldható, hogy télen ne használjam, mivel elég jelentős szempont, hogy iskolába járásra is használni szeretném, ami sajnos télen is pörög.
Kérdés #2:
Sok motor esetén merül fel olyan probléma, hogy nem vagyok benne biztos, hogy van-e rá téli gumi, és akárhogy keresek rá (főként angolul), nem találok, fogalmam sincs, hogy-hogyan kéne rákeresni.
Milyen oldalon, vagy milyen módon érdemes kutakodni?
Ha YBR-t szeretnél, akkor vegyél YBR-t. Nem kell félni a karburátortól, otthon könnyedén lehet szerelni, ha van vele valami, ellenben az injektorral.
A milyen kezdő 125-öst vegyek eléggé tág fogalom? Milyen kategóriában? Robogó, enduró, supermoto, chopper, sport? Egyébként használtautó.hu > motor kategória, majd beállítod a keresési feltételeidet. Én japán párti vagyok szóval japán motorokat ajánlok (honda, suzuki, kawasaki, yamaha).
Ha meg van a kiszemelt moci, akkor netről lenézed a gyári gumiméreteit, majd beírod a keresőbe és utána írod, hogy téli gumi (vagy ha nagyon fancy akarsz lenni akkor winter wheel...). Én csak simán rákerestem, hogy motorkerékpár téli gumi és már hozott is 5 - 6 magyar webshopot ahol lehet keresgélni, de túl nagy választékra ne számíts, mert a nyáriakhoz viszonyítva nagyon kicsi a vásárló tömeg.
A "nem megoldható, hogy ne használjam"-ra meg annyit, hogy eddig is eljutottál valahogy a suliba, nem?
Szerintem... Nincsenek itt olyan nagy hidegek hogy mindenképpen téligumi kelljen.
Suzuki GN125, Daelim VS125. Ezek valami ocsmánymegbízhatoak. Ráadásul nagyon kezesek.
1. A YBR-t néztem eddig, mert sok helyen azt javasolták, őszintén szólva nekem a Chopperek tetszenek, de 125-ös kategóriában elég gyér, főleg, hogy későbbiekben (amint gyakorlottabb leszek) benne van, hogy futárnak mennék, így ez inkább marad valamivel későbbre, egy A2-es kategóriaváltással.
Márkákban én is Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki-t néztem, mert leginkább ezt javasolták, inkább a konkrét típus érdekelne, hogy milyet érdemes venni, téli-nyári használatra, későbbiekben futárkodásra.
Kategória főként túra/enduro környéke, de igazából nyitott vagyok javaslatokra, egyedül a robogózás amit hanyagolnék.
A téli gumis webshopokra ránézek, én főként "winter tyres"-ként kerestem, elé általában az adott motor tipusát, vagy csak szimplán a "motorcycle" szót beszúrva, és általában angol oldalakat kaptam, ahol még csak ki sem volt írva, hogy melyik téli gumi.
És igen, eddig is eljutottam a suliba, de első sorban azért tettem le az A1-es jogsit, hogy a suliba menetelt könnyítse, ugyanis hiába élek Budapesten (Budaörs, de 500 méterre van Budapest, főként csak ott vagyok, és ide is BKK jön) a 15 km-re lévő suli egy irányba 1-1,5 óra tömegközlekedve, autóval olyan 40 perc, ami jobb, de mivel Budapestről van szó, nem meglepő módon az iskola több kilóméteres körzetében mindenhol fizetős a parkolás, plusz a fogyasztás sem elhanyagolható, motorral meg legrosszabb esetben 30p lehet, de inkább 20 az út, és azért nem mindegy, hogy egy nap 3 órát utazom, vagy 1-et. Szeptembertől márciusig letenni a motort meg háát.. Akkor kéne a leginkább, iskola szempontból.
2. Nem is célom fagyott úton / hóban motorozni, de azért télre mindenképp biztonságosabb lenne a téli gumi, hiába van mostanában jó idő.
A javasolt motorokra pedig ránézek, bár a Daelim-et már elvetettem, mert ismerősök szerint a fent már említett márkákat érdemesebb nézni, mert azokhoz könnyű alkatrészt találni, és megbízhatóak.
Még mindig azt tudom mondani, hogy böngészd a hahu-t és ami megtetszik annak nézd meg a gumi méretét és úgy keress rá téli gumit.
Az említett japánoktól nem kell félni, esetleg még érdemes lehet próbálkozni Aprilia, Derbi, Cagiva márkákkal (olaszok).
Futárkodásra és nagyvárosi motorozásra legjobb opció a robogó...
Valamint tapasztalatból mondom, hogy nem fogsz tudni úgy felöltözni, hogy ne fagyj sz@rrá, valahol mindig utat fog találni magának a hideg.
2008-tól injektorosak voltak az YBR125-ösök, viszont azok valóban drágábbak, mint 350 ezer.
Ha YBR tetszik, azt nézted ki, akkor azt vedd. Nem fog az öledbe hullni, állíts be értesítést minden létező felületen, hogyha valaki felrak egyet hirdetni, egyből lásd.
10 fok alatt hasznos a téli gumi, főleg ilyen 1-2-3-4 fokban, amikor esetleg még pici eső is leesik. Én jelenleg egy 900-as motorral futárkodok, nyári gumival, úgyhogy tapasztalatból mondom. Kell a téli gumi, különben kezdőként akkorát fogsz zakózni, főleg ABS nélkül, hogy öröm lesz nézni. Gyakran úgy csúszkálok, mintha krosszoznék. Csak azért nem estem még el, mert van tapasztalatom meg ABS-em.
Winter tyre/tire (brit/USA) teljesen jó, winter wheel hülyeség, mert a wheel kereket jelent, nem gumit. Viszont ne a motor típusával, hanem a gumi méretével keresd.
Első gumi: 80/90 R18 (2,75-18)
Hátsó: 90/90 R18 (3,00-18)
Így találsz jópár opciót. Ezután már csak találnod kell olyan hazai webshopot, boltot, ahol kapni ilyet, vagy írsz nekik, hogy tudnak-e neked szerezni ilyen vagy olyan gumit, és ha igen, mennyiért. Kék hold meg R17 a kettő legismertebb hely, ahonnan venni szoktak, itt nagy a választék, őket keresd szerintem. Nekem pont most segítettek a Kék Holdnál, ugyanígy téli gumi kérdéskörben.
Fel lehet úgy öltözni, hogy ne fázz. Csak nem olcsó. Nekem van fűtőszálas kesztyűm, talpbetétem, ami 0 fok alatt szinte kötelező. Kézre olcsóbb megoldás egy kézzsák, használtam pár éve egyik télen és 6000 forintért igazán verhetetlenül jó meleget csinál. Leveszi a menetszelet és szárazon, melegen tartja az egész kezedet, csuklódat, legjobb. Csak ha elcsúszol, akkor valszeg nem tudsz tompítani. Meg kezdőként picit zavaró lehet, hogy nem látod a kezelőszerveket.
Ezen kívül technikai öltözék, rétegesen. Nekem ilyen időben elég 1 extra aláöltöző, meg a motoros kabátomban a thermobélés. Ugyanígy motoros nadrágban van thermobélés meg felveszek egy aláöltözőt. Motoros csizmám alá pedig dupla zokni is elég, ha ilyen plusz 2-3-4 fok van, nem is használtam még idén a fűthető talpbetétet (főleg Budapesten belül mozgolódok, ahol eddig nem volt igazán hideg még). Balaklava a fejre, és már kb jó is vagy. Ilyen aláöltözőket amúgy Lidl-ben kapsz párezerért évente egyszer-kétszer. Nekem van lidl-ös is, meg baromi drága (Dane, Icepeak stb) minden aláöltözőmből, kb ugyanazt tudják, amíg nincs nagyon-nagyon hideg.
A kesztyűnél (meg csizmánál) fontos, hogy ne legyen túl szoros, mert ha elszórítod a vérkeringést, csak még rosszabb lesz, hiába vettél fel 2 extra réteget.
Kesztyű alá decathlonban lehet kapni aláöltözőt kb 1800 forintért.
Téli gumi nem feltétlen kell, ellenben 4S-t vehetsz, a City Grip 2 nagyon jó gumi. Igaz csak 7 lovas 50-essel használom 12 colon 130-as szélességben, de a deres aszfalton is rárántok a fékre és megáll.
Vizes füvön viszont ugyanúgy csúszik, mint a takony. Igazából, hogy kell-e erős mintázatú téli, mint a Heidenau K66 például, az azon múlik mennyire akarsz mindenáron motorozni télen, vagy ha leesik 1-2 napra a fos akkor elrakod addig. Ha elrakod akkor elég a 4S is, ha fosban is menni akarsz akkor viszont cserélgetni kell a télit-nyárit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!