Egy autó a végsebességét max fordulatszámnál vagy a teljesítménymaximumnál éri el? Pl. 4000-nél adja le a max teljesítményt, 5000-nél tilt, 4000-nél fog végsebességnél menni vagy 5000-nél?
"De akkor az erősebb autónak hogy lehet mégis magasabb a végsebessége? Ha pl magasabb fordulaton éri el, pl 4500-nál. Ez ugye elvileg (4500/4200)*220,ami 235,7."
Eddig teljesen jól számolsz.
" Ekkor viszont a másik autónak ugyanennyivel kellene mennie (áttétel, fordulatszám ugyanaz)"
Ez is teljesen igaz.
"de ugye 4200-nál már elérte a végsebességét, 4500-nál ennél kevesebbel vagy max ennyivel megy"
HA elérte a 4200-nál a végsebességét akkor annyival tud menni. Ha baromi hosszú lejtőn mérnéd akkor akár elérhetné a 4500-as fordulatot a gyengébb is és ugyanannyival menne, mint az erősebb. A végsebesség sík útra vonatkozik és önerőből történő haladásra.
"4500-nál ennél kevesebbel vagy max ennyivel megy"
Ez viszont teljesen rossz itt vesztetted el a fonalat. Ha 4200-nál eléri a végsebességét akkor onnantól nem tudod tovább emelni a motor fordulatszámát, mivel ehhez nincs elegendő teljesítménye a motornak. a példában szereplő másik erősebb autó ezt azért tudja megtenni, mert neki alapból nagyobb a csúcsteljesítménye 4200-as fordulaton, így abban még van tartalék :)
"Tehát a 2 autó egyforma forulatszámnál (4500),ugyanolyan áttételezésnél mégsem egyforma sebességgel megy."
A két autó ugyanolyan sebességgel megy azonos fordulatszámnál, ha minden áttétel és kerékméret is egyezik, de a gyengébb ezt önerőből, sík úton nem tudja elérni.
És itt b@xtad el a matekot, mert azt gondoltad hogy a végsebesség elérése után ha növeled a fordulatszámot akkor csökken a sebesség. A fenti saját levezetésed után gondolj már bele hogy ez mekkora ordas nagy faxság :D :D
#14: Ez az infó kevés hozzá. A végsebességét akkor éri el az autó, amikor a kerekek által kifejtett vonóerő pontosan akkora, mint az autót fékező gördülési ellenállás és légellenállás összege.
A légellenálláshoz ismerned kell az autó légellenállási együtthatóját és homlokfelületét.
A gördülési ellenálláshoz tudnod kell az autó tömegét és a gördülési ellenállási tényezőjét.
A vonóerőhöz ismerned kell a motor nyomatékgörbéjét, az áttételt, a kerék átmérőjét.
Ha ezeket mind ismered, akkor minden sebességen ki tudod számítani az autóra ható erőket és amelyik sebességen először kiegyenlítik egymást, az lesz az autó végsebessége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!