Egy autó a végsebességét max fordulatszámnál vagy a teljesítménymaximumnál éri el? Pl. 4000-nél adja le a max teljesítményt, 5000-nél tilt, 4000-nél fog végsebességnél menni vagy 5000-nél?
a teljesítménymaximum felett a legtöbb motor még kb. kitartja a teljesítményt, nem esik vissza meredeken, főleg az új agyonszabályozott turbósok.
Nagy eséllyel valamivel a névleges teljesítménymaximum felett éri el kicsivel. Alatta semmiképp :)
Köszi a válaszokat. Akkor igazából még 2 kérdésem lenne. Az egyik hogy akkor igazából adott fokozatban a sebesség-fordulatszám párok nem számíthatók egyenes arányossággal nem? Merthogy akkor alacsonyabb fordulaton mégis gyorsabban megy. Tehát pl. Ha egy autó 130-nál 2500-at forog, akkor 5000-nél (maradva a példánál, ott tilt) 260-al kellene menjen, de ha a végsebessége csak 230,amit ráadásul nem is tiltásnál ér el, akkor nem fog tudni annyival menni. De akkor visszafele gondolkodva ha 5000-nél csak 200-al megy, akkor 2500-nál 100-al kellene menjen, tehát felborul az egyenes arányosság. De akkor lehetséges, hogy más fordulatszám-sebesség párok esetében is felborul, pl. Ha 1500-on 70-el megy, akkor biztos-e hogy 3000-nél 140-el? Vagy ez csak határhelyzetben, egy bizonyos ponton vagy tartományon túl borul fel?
Másik kérdés, hogy egy ugyanolyan típusú, ugyanolyan váltójú, de eltérő teljesítményű autónál az erősebbnek nagyobb a végsebessége, ehhez szükséges, hogy a váltó áttétel is más legyen? Mert akkor ezek szerint nem, mert a teljesítmény is befolyásolja, nem csak a fordulat. Pl bmw 320d vs 330d, volvo 2.0d vs 2.4d, a váltójuk ugyanaz, de a végsebességük mégis más. Vagy ez azért van mert más fordulaton érik el a végsebességet? Tehát ugyanazon a forulaton ugyanannyival megy mindkettő? Tehát pl a kisebb motoros 4000-nél 220 a vége, a nagyobbnak 5000-nél 250. A nagyobb 4000-nél törvényszerűen 220-al fog menni?
Nem tudom mennyite érthető, őszintén szólva a végére en is kicsit belebonyolódtam.
"tehát mondhatjuk azt hogy akkor igazából egy adott fokozatban az áttétel valójában nem fix? És akkor hiába ugyanaz a váltó, ha erősebb a motor, nagyobb lesz a végsebesség is."
Az áttétel mindig fix. Adott sebességi fokozatban ugyanahhoz a motorfordulathoz mindig ugyanakkora sebesség fog tartozni. (Ha nem csúszik a kuplung.) És igen, az erősebb motor ugyanabban az autóban, ugyanazzal a váltóval képes tovább forogni nagyobb lég- (és gördülési) ellenállást leküzdve ezzel. Azaz magasabb lesz a végsebesség.
"Közbe megjött a #4-es is, köszi. Igen, ezt gyanítottam én is, egy ideális, közegellenállás és súrlódás nélküli rendszerben egyenesen arányos a sebesség a fordulatszámmal (adott fokozatban), de a közegellenállás és a surlódás bezavar, tehát mondhatjuk azt hogy akkor igazából egy adott fokozatban az áttétel valójában nem fix?"
Szerinted megcsúsznak a váltóban a fogaskerekek vagy a gumi az aszfalton? Már hogyne lenne fix... :D
"De akkor lehetséges, hogy más fordulatszám-sebesség párok esetében is felborul, pl. Ha 1500-on 70-el megy, akkor biztos-e hogy 3000-nél 140-el? Vagy ez csak határhelyzetben, egy bizonyos ponton vagy tartományon túl borul fel?"
Ezt gondolt át mégegyszer. Fix, fizikai megcsúszásra nem alkalmas összeköttetések között hogy tudna az áttétel megváltozni.
" Pl bmw 320d vs 330d, volvo 2.0d vs 2.4d, a váltójuk ugyanaz, de a végsebességük mégis más."
A BMWnél a váltó lehet ugyanaz, viszont a difi áttételezése más. A 3-as BMWket régebben úgy 6-7 különböző áttételő difivel gyártották a motorok teljesítményének megfelelően ( illetve volt eltérés a benzines és dízelek között is). Szóval az áttelezés ebben a két esetben egyáltalán nem ugyanaz.
Maga a kérdésfelvetés és az eszbefuttatásod teljesen hibás alapokon nyugszik. Adott sebesség eléréséhez X teljesítmény szükséges. Ha a motor ezt le tudja adni akkor eléri azt, ha nem tudja leadni akkor nem éri el( ahogy a #3ban is leírták).
De van olyan is, hogy néhány autó 4.-ben magasabb végsebességre képes, mint 5.-ben, mert az 5.-nél az alacsonyabb fordulatszám miatt kevesebb a leadott teljesítmény is és nem elég a végsebesség eléréséhez...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!