Ki ismeri ezeket a kézjelzéseket?
Ujjal kőrözni: traffipax, rendor
Ökölbe majd kinyujtani az osszes ujjad sokszor egymas utan: kapcsold fel a lampat
Azert kerdezem mert multkor köröztem az ujjammal, mert vilogtatni nem tudtam mert elottem haladtak es nem akartam zavarni, azt vettem eszre h senki nem értette mit mutogatok, senki nem koszonte meg, hülyének néztek.
A masik meg állt szembe velem egy nő a pirosnál este lecsapott lámpákkal, villogtattam neki és semmi, aztán bekapcsoltam a kabin villágítást és mutogattam meg villogtattam, de semmi, zöld lett azt ment tovább a hülye.
Ezek régi jelzések, (az ökölbe szorított, majd kinyújtott ujjakkal a kint felejtett indexet jelezték) amit már sokan nem ismernek, és ezért is meggondolandó, hogy van-e értelme mutogatni, jelezni.
Én nagyon ritkán szoktam, jellemzően inkább nem.
Kint felejtett sebességkorlátozás táblánál mérést jelzem, az pofátlanság, ha ott mérnek, de egy "normál" trafóizáskor elég sok sebességtúllépésért villan csak a traffi (30 helyett 46, 50 helyett 66, 90 helyett 106 km/h eléréséért megy a postás) azt ne lépje túl jelzés nélkül sem, akinek probléma a csekk, meg aki olyan sebességgel közlekedik, annak már valószínűleg úgy is késő, nem a műszer előtt elhaladók sebességét mérik, ha rálát az útszakaszra 600-800 méterről simán be tudják mérni a gyorshajtót.
A jelzésekkel többnyire annyit lehet elérni, hogy 50 helyett 30-ra fognak lelassítani, teljesen fölöslegesen.
Persze, megállíthatnak kisebb sebesség túllépésért is, de az nagyon ritka, nem jellemző.
Kint felejtett indexet, vagy városban rajta hagyott távolsági fényt, fölöslegesen kapcsolt ködlámpát már inkább jelzem, ha van rá mód, de sokan nem értik.
"Ujjal kőrözni: traffipax, rendor"
Nem vagyok már egy mai csirke. Ezt a jelzést még fatertól tanultam, amikor a kék villogó még forgókanalas volt, azt szimbolizálta a forgó ujj. Ma már szerintem senki nem asszociál erről a rendőrre, legfeljebb aki a régmúltban megtanulta. Radart inkább villantással szokás jelezni.
"Ökölbe majd kinyujtani az osszes ujjad sokszor egymas utan: kapcsold fel a lampat"
Na ezt meg még sosem hallottam. Ez a jelzés az irányjelzőre vonatkozik: vagy azt jelenti, hogy kint felejtetted, vagy azt, hogy használdazirányjelzőtbazegvagylegközelebbbelédmegyekkirángatlakéseltörömakezedteparéj.
#6 és #7: igaz, hogy a mozdulat alapvetően a kint felejtett, vagy elfelejtett indexet szimbolizálja, de szerintem akibe szorult egy picike kis józan paraszti ész, az rá tud jönni, hogy az a világítást jelenti.
A villantás több okból is problémás: egyrészt, mert igazából bármit jelenthet, pl. trafi miatt is szoktak. Másrészt igazából csak akkor megbízható, ha mögötted villog valaki, mert ha előtted megy, akkor nyilván nem látod, ha pedig szembe jön, akkor max egyszer tud villogni, amit könnyen figyelmen kívül lehet hagyni. Sőt, ha nagy a forgalom és előtted/mögötted is vannak, akkor azt sem lehet tudni, hogy kinek szól a villantás.
Az a probléma, hogy a villantás sokkal egyszerűbb és kényelmesebb, ezért boldog-boldogtalan elkezdett bármilyen indokkal villogni, így az teljesen elvesztette a jelentését, jelentőségét. Vissza kellene szokni a kézmozdulatokra és nem csak villogni, mint egy karácsonyfa. Persze a kézjelet nehezebb lehet észrevenni, ezért figyelemfelkeltés gyanánt jól jön a villantás, de ne tudjuk le ennyivel. A villantás miatt valószínűleg belenéz a tükörbe és akkor látni fogja a kézjelzést.
Ui: 25 éves vagyok, nem tanította vagy mondta senki, mégis rájöttem, hogy mi az ujjal körözés. Nem kell a fiatalabb korosztályt kapásból idiótának nézni. Egyrészt forgókanalas lámpák mai napig léteznek, mégha nem is rendőrautókon, de attól még mindenki ismeri a fiatalok körében is, ha máshonnan nem is, de filmekből biztosan. Másrészt még ha a rendőrautókon nincs is már olyan lámpa, a mai ledes villogási forma is direkt úgy van kialakítva (jobbra-balra felváltva), hogy a forgókanalas lámpát imitálja, szóval ha valaki nem is ismerné azt, azért fejben ki tudja rakni a kirakóst.
Mint írták, a kitárt-összezárt kéz az index jelzése.
A körzés a rendőrre figyelmeztet, de a megfejtés nem a kék fényben van, hanem a KRESZ II. 6. 2.-ben:
*****
(2) *
Megállapította: 104/1997. (VI. 18.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos: 1997. IX. 15-től.
Ha a rendőr a forgalmat nem útkereszteződésben irányítja,
a) a járművek megállítására
aa) karjának vagy fehér szegélyű piros tárcsának függőleges feltartásával, piros vagy fehér fény körbeforgatásával, illetőleg síppal ad jelzést
*****
Ezt a lámpával körzést utánozza a kézjel. Abból is látszik, hogy függőleges síkban mutatod, ahogy a rendőr is köröz.
És jól is van így, hiszen a vízszintes síkban körzés, felemelt ujjal vagy kézzel azt jelenti, indítsd be a motort, készülj az indulásra.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!