Egy versenyautóval miért nem szabad közúton menni?
"Féktávja töredéke egy átlagos utcai autónak,"
Akár ez is lehetne a probléma.
Gondolj bele azzal a jó fékkel lehet mindenki beleszállna mert nem tud megállni.
Igenis lehet, mint ahogy #1 írta, de sokszor nem éri meg. Főleg rally autóknál divat a sportrendszám használata és közúton menni a következő szakaszra, de pl. egy GT2 Porsche szerinted mennyit eszik? :D Nem éri meg pénzben.
Az pedig nem feltétlenül igaz, hogy jobb a féktávra. Egy modern pályaautó szén-kerámia fékeket használ, amik csak egy igen magas hőmérsékleten működnek, több száz fokon. Pályaversenyzésben ez jó, mert sűrűn nagyokat fékeznek, így a fékek hőmérséklete folyamatosan magas marad. Ezzel szemben az utcán kicsiket fékezünk és relatív ritkán (főleg ha autópályán mész), szóval a fékek sosem fogják elérni a kellő hőmérsékletet. Ha pedig ezekbe a fékekbe hidegen belelépsz, akkor a fékhatás sokkal rosszabb egy átlag utcai autónál is.
Köszönöm a válaszokat.
#1: Erről már hallottam én is. Viszont ez csak hivatalos versenyautókra jó, igaz? Tehát ha valakinek van egy átalakított gépe, amit néha kivisz pályanapokra, arra nem, tudtommal.
#2: Ez nem nagy probléma. Ha én beleszállok a Trabantommal az előttem menő új M3-as BMW-be, aki tőlem 30 méterre vészfékezett ugyan akkora sebességről, és én azért nem tudtam megállni mert nekem rosszabb a fékem mint az övé, akkor én leszek a hibás, mert nem tartottam kellő követési távolságot.
#3: Nem eszik sokat. Lehet találni neten fogyasztásadatokat, 15 liter alatt megállnak 100-on. Ami rövid távon még olcsóbb is, mint trélereztetni. De itt nem is a pénzen van a hangsúly, mert akinek ilyen autója van, azt nem igazán érdekli ez. Hanem hogy ha rosszul jön ki a szervezés, akár órákat kell várni a tréleresre, meg hasonlók.
Azért, mert ezek egyedileg készült autók, nincs "típusuk" amin belül mindegyik egyforma, és amire "típusengedélyt" kaphatnának (vagy ha nem is egyedi, nagyon kis szériában készülnek)
Egyedileg be tudod vizsgáltatni, és akkor kaphat műszakit, kb. ugyanúgy mint egy egyedileg átalakított autó (amennyiben minden közúti műszaki előírásnak megfelel, pl. világítás, index, légzsák, menetzaj stb.) Elég kevés olyan versenyautó van, amelyik az összeset tudja.
Szerintem valós igény sincs igazán arra, hogy közúton használják: ki akarna egy méretes kátyúban akár több milliós kárt összeszedni, vagy az első fekvőrendőrön fönnakadni?
Az igazi versenyautók nem felelnek meg közúti közlekedésnek. Pl. sokon nincs fényszóró.
A hétköznapi autókból átalakított versenyautó esetén meg az átalakításokat nem lehet lepapírozni.
Múlt héten még a vasúthoz értettél, mostanra már közúti járművekben is kiképezted magadat?
No, de hogy a kérdésre is válaszoljak: a versenyautók nem közúti közlekedésre épültek, nem is alkalmasak rá. Te most éppen GT-autót hoztál fel példaként, ezért maradunk ennél a témánál. Ha lesz időm, majd másra is kitérek.
Szóval adott neked a GT2-es Porsche. Vagy inkább 911 RSR, az most az aktuális. Ez az autó nagyon sok olyan előírásnak nem felel meg, ami közúti autók számára kötelező. Például a károsanyag-kibocsátási határértékek egészen másak LM GTE Pro géposztályú autóknak, mint az utcai kiviteleknek. De mondjuk a zajkibocsátásban is erősek a versenygépek: az elhaladási zajuk se gyenge (bár erre még van is szabályzás), az utastérben mérhető zaj viszont óriási, magasabb, mint az utcai autókra engedélyezett szint. Nem véletlen, hogy a pilóták sisakjában zajszűrő is van. Ordít a motor, rázza a bódét (főleg, ha a motor nem rugalmas bakokon nyugszik, mint az utcai autókban, hanem teherviselő elem - bár ez inkább prototípusoknál szokás), a szilentblokk nélküli futómű püföli a vázat, a hangszigetelés nélküli karosszériaelemek zörögnek - nagy a zaj odabenn, nem nagyon hallod a külvilágot, ami utcai közlekedésnél nem egészséges. Igaz, utcai autóknál is van olyan, amiből a külvilágot lehetetlen hallani, mert Izmos Miska teljes hangerőn vereti a lakossági négynegyedes EDM-et vagy MC Anyámkínja új gettóhimnuszát, de ez nem biztos, hogy jól van így.
De mondjuk a körkilátással is rosszul állnak a versenyautók. A GTE autóknál emlékeim szerint nincs belső tükör, de ha lenne, azzal sem lennénk előrébb: a bukócsövön és a hátsó szárnyon kívül nem sokat lehetne benne látni. Külső tükrök vannak ugyan, de csak tájékoztató jellegűek, a kagylóülés és a négypontos öv pedig kizárja a hátrafordulást. Tehát hátrafelé egész biztosan nem lehet kialakítani a jogszabály szerinti látószöget a vezetőülésből. De előre és oldalra sem hiszem, hogy megvan a kellő szög: sokkal mélyebben ül a vezető, mint az utcai kivitelekben, a szélvédőnek pedig néha a harmadát is elfoglalja az árnyékoló. Nincs meg az utcára szükséges látószög, de ez versenyen nem probléma.
De a jogi akadályok mellett más is van. Nem is célszerű a versenyautókat utcán használni. A versenyautókat arra tervezik, hogy folyamatosan teljes terheléssel gyilkolják őket a pályán, ennek megfelelő a felépítésük. A hűtőrendszer teljesítménye óriási, utcán, kis terheléssel soha az életben nem melegszik fel a motor. Már csak azért sem, mert versenycélra nem szokás termosztátot használni: ha sok a hűtés, kisebb hűtőt használnak vagy kacsaszalaggal leragasztják a hűtő egy részét, azt' kész is. De a fékeknél is van gond: bár jobban fog a versenyfék, mint az utcai, hidegen borzasztó. Az acél- vagy kerámiatárcsás fék versenybetéttel hidegen remeg, búg, nyikorog, de nem nagyon fog. Be kell melegednie, hogy jó legyen a fékerő. A C/C tárcsafék pedig hidegen még veszélyesebb: csak a vörösizzáshoz közeli hőfokon tud jobb fékerőt, mint az utcai fékek, ahhoz pedig nagyon kemény taposás kell, a dugóban araszolva vagy autópályán egyenletes tempóban haladva ezt nem éri el.
Sőt, a gumikkal is baj van. Versenyen lehet használni slickgumit, utcán nem. Tehát hiába is menne "lábon" az autó a pályára, kell négy váltógumi, aminek meg nem nagyon van hely (tuuuudom, tuuuudom, kering a kép Nínó Karotta Hangyászáról, tetején a négy tartalékkerékkel, de az nem üzemszerű, csak kényszermegoldás). De ha fel is teszed a vágot slicket: hidegen nem tapad, csúszkál, minden baja van. Utcán felmelegíteni nem tudod, mert nem kap akkora terhelést. De felesleges is utcán leradírozni a futófelületet.
De például a hasmagasság is gond: GT-knél a padló burkolt, elöl jókora splitter van, a hasmagasság alacsony - ez mind ahhoz kell, hogy leszorítóerő keletkezzen az autó alatt. De mondjuk kapubeállóban, járdaszegélynél, fekvőrendőrnél nem kell sok, hogy lebontsa az ember a méregdrága alsó berendezést.
És ezek még csak a GT-k, amik legalább nagyjából hasonlítanak egy utcai autóra. Prototípusoknál még cifrább dolgok vannak: a formulaautókon például sárvédő sincs, ez azonnali kizáró ok a közúti közlekedés során.
Egyébként léteznek olyan versenyautók, amik közúton is használhatóak. Raliautóknál előírás, hogy közúti forgalomra alkalmasak legyenek, mert a speciálok közti etapokat közúton, közforgalomban teszik meg. De ezek csak papíron utcai autók, a valóságban senki sem akar R5-össel boltba járni, mert eléggé kényelmetlen. A trélerre várni meg nem biztos, hogy akkora katasztrófa: az amatőr autósportos csapatoknak is van saját trélerük, amivel hurcolhatják az autójukat. Akinek meg van egy otthon tákolt libakergetője, amit néha elvinne pályanapra, az próbarendszámmal oldja meg. Tudod: akinek majomra telik, annak legyen pénze banánra is. Ha valaki autósporttal akar foglalkozni, számítson rá, hogy a kiegészítők is drágák lesznek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!