Miért nem szabad kinyomott kuplunggal fékezni kanyarban, vagy kanyarodni?
Ezt sokszor hallom úgy általánosan, de nem igazán értem, hogy miért, vagy mi kárt tud az okozni. Mi ennek a technikai háttere?
Valamint ez ugyanúgy érvényes minden évszakban? Nyáron is mikor nem csúszós az út?
Stabilitás. Ha valami baj van, megnyomod a gázt és meg tudod oldani a problémát.
Ettől függetlenül nekem mindig is hátrányos volt, mert vagy túl gyorsan akartam bevenni a kanyarokat vagy túl lassan. Ezért most, hogy megvan a jogsim(1 éve), van hogy kinyomott kuplunggal kanyarodok, mert így jobban be tudom lőni a sebességet.
Fékezésnél pedig, ha fel van engedve a kuplung, akkor van motorfék is, ami ugyancsak a stabilitást és a gyorsabb lassulást segíti elő.
Hát ez az.
Felengedett kuplunggal már el kell előre fékezzek jóval, hogy a kanyar előtt visszaváltsak és felengedjem. Így viszont sokkal gyorsabban tudom bevenni a kanyart. Ha kell visszaváltok a kanyarban, és akkor a kijáraton oda is tudok lépni, ha nem, akkor nem.
Próbáltam felengedett kuplunggal, szabályszerűen, marha lassan tudok úgy haladni... Úgyhogy én is így vezetek inkább. Aztán vezetés közben én nem érzem magam veszélyben egyáltalán, ezért sem értem miről van itt szó pontosan.
Nem vagyok már tanuló, 4 éve van jogsim. De már az oktató is ezt súlykolta belém. Kevés sikerrel. Nagyon nem érdekelte a dolog, mert szerinte jól vezettem, aztán atmentem így is.
Nekem így vezet az apám is, nyilván őt láttam a legtöbbször vezetni, ő is kezdett tanítani gyermekkoromba, így ezt a stílust vettem át.
Nekem így a legbiztonságosabb, körforgalmakban is így tudok igazán lendületesen haladni.
Ha ezt nem hallottam volna, akkor bennem fel sem merült volna soha, hogy nem jól csinálom. Így meg mindig bennem van, hogy na most megcsúszok, vagy vajon mi rossz történhet.
Alapvetően kanyarban nem szabad fékezni. A gumiktól ilyenkor kicsit sokat vársz el.
Próbáld majd meg télen, ha leesett a hó. Biztonságos helyen kanyarodjál és közben fékezzél. Rögtön alul kormányzott lesz az autó.
Kinyomott kuplunggal fékezni nem tilos. Vész-fékezni csakis így lehet (hacsak nem tartozol a 0.1%-ba, aki képes csak az utolsó pillanatban rálépni a kuplungra még ilyen helyzetben is).
Viszont két szempontból jobb ha csak akkor lépsz rá, amikor már tényleg szükséges; amíg lassítasz, a motorfék működik és az autó fogyasztása nulla, tehát picit spórolhatsz vele. A másik, ami érdekesebb, hogy nem kell lassítás után óvatosan visszaengedni a kuplungot, így könnyebben tudsz újra gyorsulni.
Szabad kinyomott kuplunggal is kanyarodni, csak semmi értelme nincs neki. Kuplungot akkor használunk, ha váltani szeretnénk, vagy ha vészfékezünk. Más esetben teljesen felesleges benyomni.
"Felengedett kuplunggal már *el kell kezdenem előre fékezni jóval, hogy a kanyar előtt visszaváltsak és felengedjem." Nem kell előre fékezni. Ahogy jónak érzed fékezel, majd a kanyar közben váltasz ha annyira lelassultál. Egy kézzel simán lehet tekerni a kormányt, főleg ha szervós. 4 év tapasztalatod van, ennek mennie kell már régóta.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!