Kamionokban milyen fékolaj van? Vagy az légfékes, és abba nem kell,azért sziszeg?
A munkahengerek is levegővel kűködtetik a fékpofákat/betéteket teherautóknál.
A hidraulikus meg azért hidraulikus, mert kis méretű, kis helyen elfér a légfékessel szemben.
Teherautónál azért nem alkalmaznak hidraulikust, mert rengeteg fékolaj kellene hozzá, orrán száján eresztene az egész a nagy méret miatt, forrósodna üzem közben.
Ott még a kuplung is levegős mechanikus váltónál, ami véleményem szerint elég elbszott egy dolog....
A 2. tök hülyeségeket ír.
Az olaj levegő kombi azt hiszem csak az IFÁ-kon volt.
Légfékes minden kamion.
Persze van aki a kis autókat (3.5 t alatti) is kamionnak csúfolja, azok talán olajosak .
Nem csak azért nem alkalmaznak hidraulikus féket teherautón, mert nagy térfogatú hidraulika kellene hozzá. A hagyományos, lábbal taposós hidraulikus fékrendszerben fékteljesítményt csak a vezető lába fejt ki, erre segít rá a vákuumos fékszervó. Ez a teljesítmény egy 40 tonnás nyerges szerelvény megfékezéséhez kevés.
A légféknél a sűrített levegő fékez, a vezető a fékpedálhoz kapcsolt fékszeleppel csak szabályozza a teljesítményt. Megoldható lenne a fékezés nagynyomású olajjal is, de a sűrített levegőnek nem kell visszatérő ágat kiépíteni (a fékezés végén elengeded, azt' hadd sisteregjen), ezzel együtt nem kell annyit foglalkozni a szűréssel, hűtéssel és a vontatmány csatlakoztatása is egyszerűbb, mert nem kell légteleníteni.
Egyébként a fenti indok miatt levegős a kuplung is a kéziváltós teherautókon és autóbuszokon: a motor nyomatéka óriási, így nagy terhelhetőségű tengelykapcsoló kell hozzá, aminek a működtetéséhez nagy erő szükséges. Ha ezt az erőt csak a vezető lábával kívánjuk legyőzni, akkor két lehetőség van: vagy rövid úton, nagy erővel, vagy hosszú úton, kis erővel kell taposnia Jóskának a kuplungpedált, mert az emelők már csak ilyenek. A pedál úthossza viszont nem növelhető korlátlanul, mert ha Jóskának a kiemelést vállmagasságból kell indítania és nyújtott lábbal kell befejeznie, nem fog örülni. Ahhoz, hogy a pedálút ergonomikus mértékű legyen, rásegítés kell, azt pedig levegővel a legegyszerűbb megoldani, ha már a fék miatt úgyis kell, hogy legyen préslevegő a járművön.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!