Ha kamionokban simán megcsinálják azt a motort ami kibír 1,5-2 millió km-t akkor személyautókban miért nincs vagy nagyon ritka az ilyen?
Mert kamionnal ritkán hordják a gyerekeket oviba, iskolába meg általában nem járnak bevásárolni a Tescoba. Sokkal kevesebb a hidegüzem, nagyságrendekkel több az optimális körülmény.
Ha egy 6-8 hengeres dízel személyautóval napi 8 órát autózol egyenletes 1500-1800-as fordulattal, netán van a kartelban több tíz liter olaj, az is elmegy 1,5 millió km-t.
Azért mert fogyasztói társadalom vagyunk, és semmi értelme egy átlagos személyautóba olyan motort rakni ami 1,5-2 millió km-t elmegy.
Nyilván csóró magyar szemmel nézve ezt nehéz értelmezni, hiszen örülünk az 5-10 éves használt autóknak. De átlag nyugati szinten ahova ezeket gyártják ott alapvetően pár évente leváltják az emberek az autót. Egyszerűen elértéktelenedik, elkezdenek a dolgok tönkremenni, kijön 1-2 modell frissítés, és idővel nem éri meg fenntartani.
És átlag sofőr vezet évente 15-20 ezer km-t, de még ha egy extrém esetet nézünk, mondjuk évi 50 ezer km, akkor is 30-40 év lenne összehozni ennyi km-t egy autóba. Az meg már konkrétan Oldtimer kategória.
Átlag futással számolva meg még az unokák is ugyanazt az autót hajtanák mert 15-20 ezer mellett konkrétan 100+ év lenne ennyit bele tekerni a motorba. Közben meg ugye fejlődik a technika, az igények, egyre nehezebb alkatrészt találni.
Nyilván ezek mellett nem segít a folyamatos szigorítás, újabb normák bevezetése.
Előző gondolatmenetem folytatva:
Ki az akinek szüksége lenne ilyen autóra?
Hiszen aki gazdag, vagy valami "extra" autót vesz hobbiból az nem fogja ennyit hajtani. Másrészt ha van pénzed akkor presztízs miatt is folyamatosan keresed az új modellt.
Akinek nincs pénze az nem akar sokat kifizetni, és a használt felhozatalból választ, nyilván nem a gyártónak nem ők a célközönség.
Cégesek amik sokat futnak, ott viszont vannak kedvezmények, céges szerviz, bevétel ami fedezi az autó kiadásait, plusz arculat szempontjából sem mindegy, hogy milyen a flotta.
Kicsit olyan ez, hogy a régi Nokia telefont is használhatod még, vagy nézhetsz fekete-fehér képcsöves TV-n filmeket...azért az igény manapság mégsem ez.
1.A Kamionokban hatalmas nagy motorokat tesznek. Amit én vezettem az 12.7 literes volt, ehhez párosult 400-450 lóerő. Egy jobb német kocsit ilyen teljesítményt 3-4 literes motorból simán kihoz.
2. A kamionokat többnyire profi szervízbe hordják, márkaszervízbe, és nem Pista bácsihoz a bunkerbe.
3. A kamionokat nem használjuk boltba járáshoz, vásárláshoz, brutális pörgetésekhez, stb, ezért nem kopik annyira
4. Többnyire autópályán egyenletes sebességel mennek, 100-120km p órás sebességgel, tempomattal, ez is hosszabbítja az életüket
5. A kamionsofőröket anno úgy képezték, hogy mechanikát is tanultak így az öregebbek értenek ahhoz hogy hogy kell úgy vezetni hogy ne kopjon annyira, míg a sima B kat sofőrök között nem feltétlenül mindenkit érdekel
6. Nekünk van 1.9 TDI VW a családban 650.000 km-el és még megy. A fentieket betartottuk. Pályán használtuk
7. A mai kocsik túl vannak elektronikázva, és mint ahogy már mások is mondták, az átlagember nem 30 évre tervez autót venni magának.
Arról nem beszélve, hogy lehet tudnának tartósabbakat csinálni, de miért tennék? Az nem üzlet, ha sose romlik el, és nem adnak el hozzá alkatrészt, illetve nem cserélik le a kocsit.
Míg kamionok esetében kénytelenek normálisan megcsinálni, mivel akkora távokat futnak amikhez ki kell többet bírniuk, máskülönben egy fuvarozó sem venni meg, ha 300.000 után vége lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!