Trabant miért csak 26le?
Igazából az egész ott kezdődik, hogy egy 2T motorból nem tudsz annyit kihozni, mint egy 4T-ből, pláne, ha csak két hengerről beszélünk.
Aztán, annak idején nem volt rá igény. Még az 1.1-es (a négyütemű négyhengeres) is csak 40 valami lóval működött.
Már hogy ne lehetne kihozni egy kétüteműből annyit, mint egy négyüteműből? Feltöltés nélkül, azonos lökettérfogat esetén még többet is ki lehet, hiszen minden főtengely fordulatra jut munkaütem. Ez bele is tartozik a motor fő méretezési egyenletébe. Sőt, kimondottan alacsony hengerszám és űrtartalomnál jön elő igazán az előny (motorkerékpárokból akár 150-200 lóerőt kihoznak 500 köbcentiből). Amellett, hogy több a munkaütem, nagyon magas fordulatszámokat lehet velük elérni, ami szintén egy alap tényező.
A Trabant esetében ezt viszont nem használták ki. 86-os oktánszámú benzinre építették a motort, ezért csak 7,6-os kompresszióviszonya volt, ami mai szemmel nézve elég gyenge. Az így elérhető csekély nyomaték leadását pedig úgy optimalizálták, hogy már 3000-nál a plafonon van, így viszont utána elég hamar elkezd esni, ami azt eredményezi, hogy már 4200-nál teljesítménycsúcson vagyunk, tehát nincs értelme tovább pörgetni. Ez amúgy egy jól vezethető karaktert ad neki, viszont csomó potenciáltól megfosztja, ami a 2T motorok pörgethetőségéből adódna.
A vicc, hogy a későbbi 1.1-es blokk is magasabb fordulatszámot tudott elérni, mint a kétütemű. De még így is csak 14 lóerővel lett erősebb, pedig a hengerűrtartalom kb. megduplázódott, és a kompresszióviszony is megnőtt. Pontosan azért, mert annak ellenére, hogy a gyengécske és különösebben semmiben nem túl jó 2T motor kétütemű volt, ami ennyit számít. Ha minden paramétert megtartottak volna az eredeti 2T blokkból, csak hozzácsapnak még két hengert, akkor olyan 46-50 lóerő környékét karcolták volna.
#11 azért ilyen marhaságot ne írj le :) Sokkal több erő leadására képes sztenderd körülmények között egy 2 ütemű motor, ha köbcentire nézzük, mivel minden fordulatnál végez hasznos munkát a dugattyú, nem minden másodiknál (mint a 4T). Még úgy is, hogy kevésbé hatékony az égés, meg keverednek a dolgok picit.
A hengerek számának ehhez semmi köze.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!