Régebben volt gyújtás állító az oktán szám követésre, az öngyulladás kopogása hogy szünt meg ha korábbra lett állítva a gyújtást is? csak azért mert egy korai robbanás volt?
Melyiknél, tán a zsigulinál?
Ezek a mostani autók már automatikusan tudják, és ha kell akkor módosítanak rajta.
Szerintem a kérdés inkább arra vonatkozik, hogyan akadályozza meg a gyújtáseltolás a kopogásos égést.
A kopogásos égéskor öngyulladás történik, ami nem a szokványos égési mód a motorban. Nem egy lángfront halad a gyújtási ponttól a teljes térfogat felé, hanem mindenhol majdnem egyszerre történik meg az égés, gyakorlatilag robbanás történik. Ezzel a hengerben az égésgázok nyomása nem folyamatosan nő, hanem ugrásszerűen, ez meg odaver egy nagyot a dugattyúnak, ezzel a csapágyazásának is.
Ha viszont van gyújtáseltolásod, a gyertyagyújtás pillanatát el tudod tolni a kopogásos berobbanás ELŐTTRE, így mire berobbanna, már halad benne a lángfront és nem lesz robbanásszerű a nyomásnövekedés.
Persze ezzel együtt jár, hogy az előgyújtásod növekszik, az otpimálisnál nagyobb lesz, ami teljesítménycsökkenéssel, fogyasztásnövekedéssel jár.
Szóval a kopogásérzékelő a motort megóvja a károsodástól, de a xar benzinből nem csinál jót.
"ha az öngyulladás előttre állítjuk, az már szinte jobban gyilkolta a motort"
Nem. Mert, ahogy írtam is, így a nyomás nem robbanásszerűen épül fel. Nem mindegy, hogy a dugattyút úgymond rugalmasan tolod meg kicsit rosszkor, rossz felé, vagy jobb helyen, de kalapáccsal rácsapva.
"sajna ezt már nem tudjuk hol kipróbálni"
Dehogynem. Kikötöd bármi újabb motoron a kopogásszenzort és megtankolod a legszutykabb 95-össel.
Készülj fel a korai motorgenerálra.
"az öngyulladás gyors égés, ezért küzdenek a dízelek, hogy elérjék ezt"
Ne felejtsd el, hogy a dízeleknél a sűrítés közben nem keverék van a hengerben, csak levegő. A beporlasztással indul az égés, tehát ott sem robbanásszerű.
"benzines dízel lehetne? a spanyolviasz fel van találva :}"
Nem akarok hazudni, talán a Mazda kísérletezik mostanában benzinesben ilyen sűrítés-gyújtással direkt befecskendezéssel.
Már nem is kísérleti, kint van szériában.
Mindenesetre az eddigi teszteredmények nem mutatnak azért olyan forradalmi javulást, sem teljesítmény, sem fogyasztás, sem emisszió terén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!