Mi a megfelelő olaj egy régi dízel motorba?
A számok még mindig számok, a 15/40 a mai napig azt jelenti.
A régi autóknál még nem szórakoztak ilyenekkel, hogy csak híg olajjal hajlandó üzemelni, mert pl elhervad a vezérműlánc, vagy nem lesz kenése a hengerfalnak.
Simán jó a 15/40-es is a régi dízelmotorkba, én is ilyet raktam minek egy F8Q-ba.
Tegnap voltam szerelőkomámnál, egy 86 ezer km-t futott, 1.9es dízel insignia volt kifeküdve az udvaron.
Olajnyomáshibával besült az egész motor....
A mai tehnyikák...
Nem 2.0CDTI volt az az Insignia? Tudtommal csak 2.0 és 1.6-os dízel blokkokkal szerelték. 1.9-esről nem tudok, csak Astrában jó 10-15 évvel ezelőttről még Euro4-es motorként.
Az a 35 éves dízel személyautó gondolom még nem turbós. Ha olaj tekintetében nem áll rendelkezésre gyári adat, egy jó minőségű 15W40-es is valószínűleg jó lehet bele. A téli időszakban a fagyos reggeleken hidegindításra való tekintettel a 10W40 sem rossz ötlet.
Ugyan benzines az 1978-as Ladám, de abban is 10W40-es olajat használok és még nem panaszkodott.
"Melegen a 15w40 és az 5w40 is ugyanolyan folyékony."
Nem teljesen. A 40 nem egy pontos viszkozitási érték, hanem egy kategória. Ha megnézed a részletes adatlapokat, egy 5W40-es olaj melegoldali viszkozitása általában alacsonyabb, mint a 15W40-esé. (Persze magasabb, mint az 5W30-asé.) Hiába ugyan azt a számot biggyesztik oda, nem feltétlenül tökéletesen azonos. Szóval nem ennyire egyszerű a dolog.
Igen, ez igaz, tisztában is vagyok vele. De ez a különbség ugyanúgy fenn áll ha mondjuk két különböző gyártót nézel, vagy akár ugyanazon gyártó két különböző termékosztályába tartozó azonos viszkozitású olajnál is. Ugyanakkor eleve egy olaj viszkozitása a csereciklus alatt állandóan változik. Az adalékok és az alapolaj is öregszik, ahogy a szennyeződések is csak gyűlnek benne. Most gyorsan felkerestem a MOL oldalát, hogy ránézzek. Példának a Dynamic Prima 5W40 és az MSE 15W40 100°C-os dinamikai viszkozitásában egy tized az eltérés, viszont a 40 fokosban már 21 mm2/s. Másik példa, Motul olajok: 5W40 - 14,1; 15W40 - 14,8 mm2/s. Ez megint csak 7 tizednyi eltérés. Összehasonlításképp: az 5W30-as olaj meleg oldali viszkozitása 11,8.
Magyarán mondva ahhoz képest amekkora különbség, és amekkora előny az, hogy hidegen is folyékonyabb az 5W40, elhanyagolhatóan kicsi a különbség a meleg oldalon. Mivel nem létezik kettő, teljesen azonos olaj, garantált hogy lesznek eltérések. De akkora eltérés nem lehet azonos viszkozitási osztályon belül, ami problémát okozhatna.
Na igen. De pl a Castrol olajok kinematikai viszkozitását nézzük 100 fokon:
EDGE 5W40: 13 mm2/s
Magnatec 10W40: 14,3 mm2/s
Nem óriási a különbség, de jól mérhető: a 10W-s 10%-kal viszkózusabb melegen is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!