Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi a megfelelő olaj egy régi...

Mi a megfelelő olaj egy régi dízel motorba?

Figyelt kérdés
Régen 15/40-es olajokkal mentek. A növekvő technikának meg a “ színvonalnak” köszönhetően már 10/40 alá már nem akarja adni senki, a szerelő is próbál ezekre rábeszélni. Egyesek meg már csak a full szintetikus olajakat használják. Van különbség ezek között egy turbo vagy akár egy turbos régi dízel motor esetében?

2020. jún. 4. 23:43
 1/10 anonim ***** válasza:
Meglepő lesz, de még mindig a gyári előírásnak megfelelő.
2020. jún. 4. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:
És mi a gyári egy 35 éves autónál?😀 olyan olajtípusokat írnak a régi karbantartási könyvek, melyek ma már nincsenek. De a kérdés az, hogy rosszabb- e 10 vagy akár szintetikus olaj használata?
2020. jún. 4. 23:49
 3/10 anonim ***** válasza:

A számok még mindig számok, a 15/40 a mai napig azt jelenti.


A régi autóknál még nem szórakoztak ilyenekkel, hogy csak híg olajjal hajlandó üzemelni, mert pl elhervad a vezérműlánc, vagy nem lesz kenése a hengerfalnak.


Simán jó a 15/40-es is a régi dízelmotorkba, én is ilyet raktam minek egy F8Q-ba.


Tegnap voltam szerelőkomámnál, egy 86 ezer km-t futott, 1.9es dízel insignia volt kifeküdve az udvaron.

Olajnyomáshibával besült az egész motor....


A mai tehnyikák...

2020. jún. 5. 02:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:

Nem 2.0CDTI volt az az Insignia? Tudtommal csak 2.0 és 1.6-os dízel blokkokkal szerelték. 1.9-esről nem tudok, csak Astrában jó 10-15 évvel ezelőttről még Euro4-es motorként.


Az a 35 éves dízel személyautó gondolom még nem turbós. Ha olaj tekintetében nem áll rendelkezésre gyári adat, egy jó minőségű 15W40-es is valószínűleg jó lehet bele. A téli időszakban a fagyos reggeleken hidegindításra való tekintettel a 10W40 sem rossz ötlet.

Ugyan benzines az 1978-as Ladám, de abban is 10W40-es olajat használok és még nem panaszkodott.

2020. jún. 5. 08:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Néha olvasok olyan érdekes bejegyzéseket, hogy pl az 5/40-es vagy még finomabb olajak nem adnak megfelelő kenést az öreg motoroknak. Ezt nem hinném, hogy így van. De lehet hátránya az ilyen finom olaj használatának?
2020. jún. 5. 12:35
 6/10 anonim ***** válasza:
Aki érti az olajok jelölését, tudja hogy ez hatalmas baromság. Melegen a 15w40 és az 5w40 is ugyanolyan folyékony. Tehát csak jót teszel vele, mert hideg motorban is könnyebben eljut a kenési helyekre, és sokkal stabilabb a viszkozitása. Évek óta 5w40-nel használom a saját öreg dízelemet is.
2020. jún. 5. 13:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

"Melegen a 15w40 és az 5w40 is ugyanolyan folyékony."

Nem teljesen. A 40 nem egy pontos viszkozitási érték, hanem egy kategória. Ha megnézed a részletes adatlapokat, egy 5W40-es olaj melegoldali viszkozitása általában alacsonyabb, mint a 15W40-esé. (Persze magasabb, mint az 5W30-asé.) Hiába ugyan azt a számot biggyesztik oda, nem feltétlenül tökéletesen azonos. Szóval nem ennyire egyszerű a dolog.

2020. jún. 5. 15:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

Igen, ez igaz, tisztában is vagyok vele. De ez a különbség ugyanúgy fenn áll ha mondjuk két különböző gyártót nézel, vagy akár ugyanazon gyártó két különböző termékosztályába tartozó azonos viszkozitású olajnál is. Ugyanakkor eleve egy olaj viszkozitása a csereciklus alatt állandóan változik. Az adalékok és az alapolaj is öregszik, ahogy a szennyeződések is csak gyűlnek benne. Most gyorsan felkerestem a MOL oldalát, hogy ránézzek. Példának a Dynamic Prima 5W40 és az MSE 15W40 100°C-os dinamikai viszkozitásában egy tized az eltérés, viszont a 40 fokosban már 21 mm2/s. Másik példa, Motul olajok: 5W40 - 14,1; 15W40 - 14,8 mm2/s. Ez megint csak 7 tizednyi eltérés. Összehasonlításképp: az 5W30-as olaj meleg oldali viszkozitása 11,8.


Magyarán mondva ahhoz képest amekkora különbség, és amekkora előny az, hogy hidegen is folyékonyabb az 5W40, elhanyagolhatóan kicsi a különbség a meleg oldalon. Mivel nem létezik kettő, teljesen azonos olaj, garantált hogy lesznek eltérések. De akkora eltérés nem lehet azonos viszkozitási osztályon belül, ami problémát okozhatna.

2020. jún. 5. 17:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

Na igen. De pl a Castrol olajok kinematikai viszkozitását nézzük 100 fokon:

EDGE 5W40: 13 mm2/s

Magnatec 10W40: 14,3 mm2/s


Nem óriási a különbség, de jól mérhető: a 10W-s 10%-kal viszkózusabb melegen is.

2020. jún. 5. 17:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
Ez igaz. Viszont a műszaki tudományokban az egyik legszebb dolog, hogy meg tudjuk állapítani, mi mennyire számít, és mivel a mérnök egy lusta ember, igyekszik minden jelentéktelen tényezőt elhanyagolni. Ez a 10%-nyi eltérés is egy ilyen dolog. Persze, meg tudjuk mérni, és a vizsgálatoknál fontos lehet, de ha nem lenne elhanyagolható a mindennapi életben, az SAE nem használna olyan osztályozási rendszert, amibe mindkét olaj passzolna. Lehetne vitatkozni például a teljesítményszinteken is. Teljesen különböző bázisolajat, és különböző helyről származó adalékokat tartalmazó olajok felelnek meg ugyanannak a teljesítményszintnek, sőt, gyakori hogy ugyanannak a terméknek változtatják meg valamelyik összetevőjét egyik napról a másikra, de igazából senkit nem érdekel. Erre vannak a szabványok, és ha a tűrésen belül van, akkor a termék megfelelő.
2020. jún. 5. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!