Jogosítvány megszerzésénél ez normális hogy még nem megy?
Ugye felfelé akkor váltasz, amikor hallod hogy hangosabb lesz a motor, és hiába nyomod a gázt erősen, nem gyorsul az autó. Jegyezd meg, hogy milyen sebességnél váltasz fel. Így amikor lefelé kell váltanod, akkor motorfékezel és amikor lelassulsz annyira, amennyinél felváltottál, akkor leváltasz egyet. Ha nincs időd motorfékezni, mert mondjuk azonnal kell bekanyarodnod valahova. Akkor:
1. lelépsz a gázról
2. kuplungot benyomod és üresbe teszed a váltót
3. lelépsz a kuplungról
4. erőteljesen rálépsz a gázra 1 másodpercig (vagyis gázfröccsöt adsz)
5. benyomod a kuplungot és 2-esbe váltasz
Így bármelyik sebességből vissza tudsz váltani (6-osból is akár), anélkül, hogy fokozatosan vissza kelljen váltogatnod 2-ig. És ezzel a módszerrel nem kell félned, hogy rázkódik a kocsi, vagy lefullad.
Itt egy videó róla:
1-es válaszoló vagyok. Kiegészíteném még azzal a mondandomat, hogy hogyan is kell helyesen használni a féket:
Az egyik legfontosabb elv, amit be kell tartani vezetéskor, hogy kellő figyelmet fordíts a várható, kiszámítható szituációkra. Ha úgy érzékeled, hogy feltételezhetően le kell majd lassítanod egy bizonyos távon belül, akkor vedd le hamarabb a lábad a gázpedálról. Ha nem is veszed le, akkor se gyorsíts feljebb, ha úgy is tudod, meg kell majd állnod. Tipikus helytelen fékhasználat jellemző a vezetőkre akkor is, amikor kanyarodás vagy netán piros lámpa előtt, az utolsó utáni pillanatban emelik csak le lábukat a gázpedálról, és utána pedig erősen taposnak át a fékpedálra. Persze vannak olyan helyzetek – például ha egy forgalmasabb úton szorosan a „fenekedben” vannak – amikor ezt a módszert kell választani, de alapvetően kerülni kell. Vannak olyan sofőrök, akik ezzel ellenkezőleg, szinte állóra fékezik le kanyar előtt a kocsijukat. Ez is veszélyes lehet forgalmasabb szakaszon, hiszen hátulról belénk ütközhetnek, másrészt a lelassított kocsit újra felgyorsítjuk, feleslegesen növelve ezzel az üzemanyag fogyasztást.
Ha csak tudod, használd inkább a motorféket lassításra – ez azért jobb, mert motorfékes gurulás közben szinte közel zéró az üzemanyag fogyasztás, hiszen még alapjáratnyi adag benzin sem megy a motorba. Bármilyen helyzetben lassítasz is, vagy megállás előtt vagy, nem érdemes üresbe rakni a váltót, mert ilyenkor a kinyomott kuplung miatt nem csak alapjáraton üzemel a motor, hanem a modernebb kocsiknál már egy-két száz fordulattal jobban. Motorfék használatánál nem érdemes túlpörgetni a motort, főleg nem tartósan. Benzineseknél nem szabad 2500-3000-es fordulatszám fölé menni, míg a dízeleseknél 1500-1800 fölé. Inkább kapcsolj magasabb sebességfokozatba! Persze ha automataváltós autód van, ott más a szituáció. Azoknál már kevésbé célravezető a motorfék, újabbaknál pedig az adott rendszertől függ a hatékonysága.
Közlekedési lámpáknál sokszor már távolról láthatjuk, hogy sárgára, esetleg pirosra vált – ilyenkor érdemes egyből levenni a pedálról a lábunkat, és újból a motorféket preferálni inkább. A lámpától egy kicsit visszább, mondjuk úgy 70 méternyire, érdemes megpróbálni pont annyira lelassítani az autót, hogy az elán pont kitartson a lámpáig. Így pont addigra fogsz odaérni, mire épp zöldre vált, és nem kell feleslegesen a féket koptatnod. Kisebb forgalomban az is optimális módszernek bizonyulhat, ha fékezés nélkül, egyesig váltogatsz vissza fokozatosan úgy, hogy minden sebességben közel alapjáratig engeded visszacsúszni a fordulatot. Egyesben végül pedig még egy kicsit alapjáraton húzatod az autódat, így – egy kis szerencsével – pont zöldre vált majd a lámpa, mire odajutsz.
Nagyobb dugóban sokszor kell megálldogálnunk egy-egy rövidebb időre; ilyenkor ne úgy ütemezd a lassulást vagy fékezést, hogy épp csak 1-2 méterre állj meg az előtted lassító járműtől. Érdemesebb ilyenkor az autó mögött lemaradni – amennyiben lehetséges – 20-40 méterrel, és alig 10-20 km/h-val csörgedezni. Így lehetőséged lesz elkerülni a teljes stopot, miközben az autók esetleg elindulnának. Ugyanez vonatkozik a zebrák előtti lassításra/megállásra. Ha látod, hogy ott áll egy gyalogos, akkor már távolabb kezdj el motorfékkel lelassulni, és jelezz neki előre valamilyen módon, hogy indulhat – így mire odaérsz, addigra a gyalogos már a túloldalon is lesz, és nem kell megállnod.
Nem normális, szerintem ennek már mennie kéne ennyi óra után. De ne aggódj nem egy nagy kunszt, csak kérd meg az oktatót, hogy magyarázza el, mutassa meg.
Leírom röviden, de az nem olyan, mintha te magad csinálnád:
Fékezéskor alapból nem kell a kuplungot nyomkodni. A kuplungot akkor kell csak benyomni, ha nagyon lecsökkent a motor fordulatszáma. Berezonálni is csak akkor fog az autó, ha nagyon alacsony a fordulatszám. Ha nagyon nem érzed, akkor nézd a fordulatszám mérőt: Ahogy lassítasz szépen esik a fordulatszám, majd ha kb. 1500 alá csökkent, akkor benyomod a kuplungot.
Amikor újra gyorsítani akarsz, akkor visszaváltasz az adott sebességhez tartozó megfelelő fokozatba, majd lassan engeded a kuplungot. A fogásponton megtartod kicsit, hogy legyen ideje a motornak felvenni a sebességet, majd teljesen felengedheted a kuplungot és adhatod a gázt. Ha hirtelen leugrasz a kuplungról, akkor rántani fog egy nagyot az autó.
Az #1-es válaszoló által vázolt duplakuplungolós, gázfröccsös módszer elméletben jobb az autónak, de a mindennapokban a versenyzőkön kívül kb. senki nem használja. Az oktató sem biztos, hogy értékelné, nem ezt várják tőled.
Te 1-es!
A kérdező nem írta, hogy ZIL-t vezetne!
Ott kellett az általad leírt folyamatot végrehajtani!
Nem tudom ez gázfröccs mikor megy ki a köztudatból...
Lehet akkor, mikor a nagyfröccs.
4-es ez nagyon tetszett😁😁
Kedves kérdező én is jelen pillanatban forgalmi résznél járok én is full 0 ról kezdtem és nekem is nehezen ment. 26.óránál járók de nem lesz elég a 30 mar most tudom. Full 0 ról kevés a 30. Szerintem nincs ebbe semmi. Eggyértelmű akinek első órákon a váltást kell gyakorolni, kormányzást az hátrányból indul így kevés lesz a 30. De szerintem ez teljesen normális nem vagyunk egyformák.😀
Köszönöm szépen nektek! Én is számítok árra hogy nem lesz elég a 30 óra. Leállás óta holnap megyek elsőnek, mindenképp mondom az oktatómnak hogy gyakoroljuk a lassítást. Megállás pirosnál az szépen megy, mert ugye ott fék kuplung, nálam a lassítással van gond mikor nem kell megállni, Pl kanyar, zebra
5-ös sok sikert kívánok
"A régi kocsikban, amikben nincs szinronizáló be se tudod rakni 2-esbe a váltót még 4-esből sem."
Utoljára kb. az 50-es években gyártottak olyan autót, aminek nem szinkronizált a váltó. Nem hiszem, hogy a kérdező egy 60+ éves veteránautón tanulna vezetni.
"De ha van is szinkronizáló "rev matching"-elni amúgy is mondhatni kötelező."
Egyáltalán nem kötelező. És egy tanulóvezetőtől nem is ezt várják. Az oktató nem fogja értékelni, ha a tanulóautóban gázfröccsözgetsz.
"Még a modernebb kocsiknál is, hogy az engine és a transmission speed megegyezzen."
Attól hogy véletlenszerűen néhány szót angolul írsz le, nem leszel menő. :D Egyébként pontosan erre van a clutch, hogy az engine és a transmission speed difference-jét kiegyenlítse.
"A dupla kuplungolás vajsima váltást eredményez, ezért ajánlottam."
HA finoman engedi fel a kuplungot, akkor ugyanezt éri el, cserébe nem vonja el a figyelmét az útról másodpercekig.
Én elhiszem, hogy te marha ügyes vagy és ralipilóta módjára váltasz, de egy tanulóvezetőtől NEM EZT VÁRJÁK EL.
Én vezettem 1999-ben gyártott kocsit, amiben nem volt szinkro. Itt menőzni egyedül te akarsz, de kínosan beégtél és próbálod menteni a menthetőt, de csak mégtöbb baromságot irogatsz. "pontosan erre van a clutch, hogy az engine és a transmission speed difference-jét kiegyenlítse" Hát rohadtul nem. A kuplung váltásra, megállásra és parkolásra való. A szinkronizáló egyenlít ki (már amelyikben van). Ez az egész dupla kuplungolás nem tart tovább, mint egy sima váltás. Nagyon nagy gondok vannak a fejedben, ha szerinted ez elvonja valaki figyelmét. Te meg nyugodtan koptasd csak a kuplungodat rev match nélkül, de ne csodálkozz, amikor majd vinned kell a szerelőhöz, mert tönkremegy idejekorán. Csak másokat ne vezess félre a hülyeségeddel, mert nem mindenki akarja tönkreb**ni az autóját.
"NEM EZT VÁRJÁK EL." Hol is van leírva, hogy ezt tilos csinálni? Minden ami nem tilos, azt szabad. Így ha az ember megkönnyítheti a dolgát miért ne tegye? Bár az ilyen egysejtűeknek nem jut el az agyáig a racionális érvelés, szóval kár tovább koptatnom a billentyűzetem. A kérdező meg azt csinál, amit akar. Majd ő eldönti, hogy hogyan könnyebb neki.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!