Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy kaphatnék egy régi,...

Hogy kaphatnék egy régi, analóg motorkerékpárban egy "jár a motor" jelet?

Figyelt kérdés
A gondom a következő: Van egy Suzuki Burgman UH200 robogóm, amin nincs világításkapcsoló. Remek dolog, mert gyújtáskor automatikusan bekapcsol a helyzetjelző és a főfény is, nem tudom elfelejteni. A gond viszont az, hogy gyújtás után, vagy ha a piros leállítóval leállítom a motort például közlekedési lámpánál, akkor a főfény égve marad és szopja az amúgy is pöttömnyi akksit. Azt szeretném, hogy tudja a gép, hogy mikor jár a motor, s ha az áll, akkor kapcsolja le a főfényt. A helyzetjelzőt megoldottam ledes izzókkal, vagyis nincs nagy fogyasztás, de a főfény 45W-tal meríti az akksit álláskor. Rossz tapasztalat, hogy egyszer emiatt nem tudtam újraindítani, és gyalogoltam uszkve 1 órát haza (no berugókar). Viszont a jármű még bőven analóg, vagyis nincs benne "a motor jár" jelvezeték. Arra gondoltam, hogy a 3 fázisú generátor és a külső egyenirányító közötti 3 szál mindegyikét megcsapolnám, mert azokban csak akkor van feszültség, ha a motor forog. Kapnának egy-egy diódát, s ez lenne az új "motor jár" jel. A főfényszóró testszálába betennék egy relét, ami ezek szerint csak járómotornál húzna meg és kapcsolná fel a főfényt. Vélemények a tervről? Nem akarom túlbonyolítani az ügyet, szerintem ez a legegyszerűbb megoldás.

2020. máj. 7. 20:41
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Nem lehet úgy megoldani hogy erről a fényforrásról elvezetni a a vezetéket és egy billenő kapcsolóval megszakitani?

Én valami hasonlóan oldanám meg és olyankor lekapcsolnám.

2020. máj. 7. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
47%
Amikor le akarod állítani, állítsd le kulccsal szerintem. Az a legegyszerűbb. A vészleállító amúgy sem arra van kitalálva, hogy mindig azzal kapcsold le.
2020. máj. 7. 21:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:
Az automatizmus lett volna a projekt lényege. Hogy a gyújtás ráadásakor ne kezdje azonnal szopni az akksit, van annak elég baja az indítással. A kapcsolós megoldásnál meg bejön az emberi tényező, az elfelejtés.
2020. máj. 7. 21:28
 4/8 anonim ***** válasza:
100%

Miért állítod le közlekedési lámpánál? Ha valami hülye nem fékez időben, így esélyed sincs elkerülni a balesetet.


Nézd meg a biztosítékládát. Próbáld végig őket, hogy melyik biztosítékban van áram amikor jár a motor és nincs amikor nem jár. Ha találsz ilyet, egy relével rácsatlakozhatsz és ezt viszed utána a fényszóróhoz. Persze vegyed figyelembe az amperszámot.

2020. máj. 7. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:
Utolsó, sajnos ez még egy igazi analóg 12V rendszer, a biztosítéktáblájában 6 bizti van összesen, van hozzá kapcsolási rajzom. Természetesen tudom, hogy a jelet hogy használhatnám fel, de a gondom az, hogy nincs ilyen jel a rendszerben, azt kellene kicsalni valami trükkel. Nem a leállítással van a fő gond, inkább az indításkori felesleges akksileszívással. Ha meg például szerelek és néha kell a gyújtást ráadni, már félek, mert 10 perc, pár próba és már nehezen indul. Meg a feladat szépsége is vonz, megveregetném a saját vállamat, ha megcsinálnám.
2020. máj. 8. 01:32
 6/8 Majatom ***** válasza:
Nem ismerem ezt a típust. Van-e olyan visszajelző lámpa, ami gyújtáskor világít, utána pedig elalszik (pl. olajnyomás, töltésvisszajelző)?
2020. máj. 8. 10:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 b1812567 ***** válasza:

Egyrészt, lehet, hogy az akkuval, vagy a töltéssel van probléma, ha ilyen könnyen lemerül.


Másrészt, ha a valódi feladat az, hogy indításkor ne vegyen fel feleslegesen teljesítményt a világítás, akkor rossz végéről közelíted meg: egyszerűen egy relével, késleltetve kapcsold a világítást. Ezt sokan alkalmazzák, szerintem kész megoldást is találsz erre.


Ha mindenáron azt akarod nézni, jár-e a motor, akkor a feszültséget mérném, mivel üzem közben magasabb a feszültség, mint az akku üresjárati feszültsége. Ugyanakkor valószínűleg kevésbé üzembiztos megoldás lenne.


A vészleállítót meg hagyd, általában elég gyenge konstrukció, a sok kapcsolgatástól tönkremehet.

2020. máj. 8. 12:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Sajnos sem töltésjelző, sem olajlámpa nincsen. Ha lenne, mennyire egyszerű lenne az ügy.
2020. máj. 8. 16:16

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!