Mi a különbség a terhelt és a terheletlen motor között?
Mi a különbség ha egyhelyben álló autóban üresben forog a motor 3000-et, 6000-et vagy ha ugyanezt teszem menet közben sík úton, vagy emelkedőn?
Tudom, hogy ez valóban így van, de nem értem egyszerűen miért, mert csak az van bennem, hogy mindkét esetben a dugattyú pontosan ugyanannyiszor megy le-fel, ugyanazt csinálja a motor, ugyanannyit ugyanúgy forog egyhelyben is üresben, mint menet közben mondjuk 2-esben vagy 5-ösben.
Nem fontos elhinni, de több mint 100 éve szinte minden autó, valamilyen okból rácsos/perforált értsd nyitott orrnyílással és előre rakott hűtővel készül.
Biztos véletlen......
talán csak hagyomány......
de lehet, hogy tényleg szükséges. ;)
Én nem azt mondom, hogy hülyeség csak azt, hogy nem hiszem hogy úgy lenne kitalálva, hogy enélkül nem működne és megfőne a motor. Hiszen van benne ventillátor ami bekapcsol ha nem kap menetszelet. Tehát ha nincs menetszél arra is gondoltak a tervezők, ezért rakták bele a ventillátort, hogy ugyanúgy hűtse a motort és működjön.
Nemde?
Nem kell menetszél. Üresben, terheletlenül a motor már igen kis gázon felpörög 3500-ra. Magyarul a maximális teljesítményének kb. 10%-a elég arra, hogy ezen a fordulatszámon pörögjön. A hűtőrendszer - menetszelestül - a maximális teljesítményre lett méretezve. Ilyen töredék teljesítményen akármeddig lehet fordulaton tartani, nem lesz baja.
Apropó,hűtő helye... Wartburg, a motor mögött volt a hűtő a tűzfalnál, szinte csak a ventillátor hűtötte.
De vontattam már fél órán keresztül egy 800 kilós kocsival kettesben padlógázon egy kétszer olyan nehéz autót, igazából túl nagy menetszélről nem lehetett beszélni, de csak a benzinmutató majdhogynem szemmel követhető mozgásából lehetett észrevenni a különbséget, a vízhő kicsivel középállás felett volt. Fél vonásnyival a megszokott felett, igen messze a piros tartománytól.
Ha igaza lenne a menetszél-fetisisztának, akkor minden dízelnek minden műszaki vizsga alkalmával fel kéne forralni a vizet, amikor nagy fordulaton elég sokáig járatják.
De még pár dolog: munkagépeknél hol a menetszél? Nagyobb teljesítményű folyadékhűtésű aggregátoroknál hol a menetszél?
Nem lesz semmi baja, ha üresben pörgeted a motort, csak semmi értelme, ezért nem szokták javasolni. Kb. 3x annyira koptatod, mintha alapjáraton járna, és közben ugyanúgy 0 hasznos munkát végez.
Teljesen ugyanaz a folyamat zajlódik le mindkét esetben, csak a terhelt esetben több üzemanyag ég el, emiatt nagyobb erővel nyomják a gázok a dugattyút.
Amikor a bevásárlókocsit tolod a tescóban, akkor is ugyanaz játszódik le az izmaidban, akkor is ha üres a kocsi és akkor is ha teli, csak az utóbbi esetben nagyobb erőt fejtenek ki az izmaid.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!