Mi a különbség a terhelt és a terheletlen motor között?
Mi a különbség ha egyhelyben álló autóban üresben forog a motor 3000-et, 6000-et vagy ha ugyanezt teszem menet közben sík úton, vagy emelkedőn?
Tudom, hogy ez valóban így van, de nem értem egyszerűen miért, mert csak az van bennem, hogy mindkét esetben a dugattyú pontosan ugyanannyiszor megy le-fel, ugyanazt csinálja a motor, ugyanannyit ugyanúgy forog egyhelyben is üresben, mint menet közben mondjuk 2-esben vagy 5-ösben.
Ezek szerint viszont akkor a motornak nem árt csak jót tesz ha egyhelyben járatom 3500-on egy óráig mintha mennék vele? Az utolsó példával élve.
Hiszen nem terhelem az izületeimet, a csontvázamat, az izmaimat annyira de mégis ugyanúgy futok. Tehát a motor, a szívem, tüdöm stb ugyanannyit dolgozik de terhelés hiányában kíméletesebb még ha hasztalan is.
Tehát akkor miért is ártana bármit ha órákig akár egyhelyben járatnám a motort 3500-on?
Munka = erő x elmozdulás
Ugyanazt az utat járja be ugyanannyi idő alatt a dugattyú üresben is, mint maximális terhelésen, csak terheletlenül elég mondjuk 100N, hogy forgassa a motort, olajszivattyút, járulékos berendezéseket, terhelésen pedig akár 2000N erő is kell (hasraütéses adatok egy városi kiskocsi 110 Nm körüli maximális nyomatékából és a lökethosszból számolva)
Ez a különbség. Ez az erő jelentkezik a dugattyúcsapszegnél, a hajtórúdcsapágynál, a főtengelycsapágynál, sőt legintenzívebben féluton lefelé a dugattyú oldalát is ennyiszer nagyobb erővel nyomja a hengerfalhoz (mert ugye olyankor nem esik egybe a hajtórúd iránya a dugattyú mozgási irányával).
Ahham. Na mondjuk így most már ezt megértettem. Bennem csak az volt, hogy az elvégzett munka az csak a fel-le mozgásból számít. De akkor ezekszerint nagyon számít az is, mekkora erőhatással indul el lefele az a dugattyú és mekkora ellenállást kell leküzdenie mert ez terheli a többi alkatrészt.
Viszont egy kérdés marad továbbra is. Ezek szerint akkor miért is lenne baj, ha egyhelyben járatom a motort 3500-on órákig?
Mert csak azt hallom, hogy nem jó járatni egyhelyben mert az árt neki főleg gondolom így.
De ezekszerint a motornak ugyanaz csak kisebb a terhelés tehát még jobb is gondolom. Akkor mégis mit ártanék vele?
Mert nem kap hűtést a motor. Nem erre van tervezve, hogy bőgesd egyhelyben 3500 fordulaton.
Egyébként nem mindegy, hogy 6ik sebességi fokozatban haladsz 2000res fordulaton, vagy 1es sebességi fokozatban. Utóbbi esetben alig van leterhelve a motor, míg 6osban le van terhelve rendesen, a gázpedált is jobban le kell nyomd, hogy tartsa a 2000ret. Sokkal több üzemanyagot kell befecskendezni, hogy bírja tartani ezt a fordulatot, és a hangja is teljesen más a motornak, mintha 1esben, vagy üresben bőgetnéd 2000 fordulaton.
Kérdező! Csak óvatosan azzal az érveléssel ;)
Dugd ki a képed az oldalablakon 130-nál és tátsd ki a szád. Szerintem azonnal megérted mi a menetszél lényege.
A "lámpánál ácsorgás" példád pedig azért sántít ,mert a pirosban senki nem tartja 3500-as fordulaton a motort, hanem csak alapjáraton ketyeg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!