Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi a különbség a terhelt és a...

Mi a különbség a terhelt és a terheletlen motor között?

Figyelt kérdés

Mi a különbség ha egyhelyben álló autóban üresben forog a motor 3000-et, 6000-et vagy ha ugyanezt teszem menet közben sík úton, vagy emelkedőn?

Tudom, hogy ez valóban így van, de nem értem egyszerűen miért, mert csak az van bennem, hogy mindkét esetben a dugattyú pontosan ugyanannyiszor megy le-fel, ugyanazt csinálja a motor, ugyanannyit ugyanúgy forog egyhelyben is üresben, mint menet közben mondjuk 2-esben vagy 5-ösben.



2020. ápr. 2. 11:08
1 2 3
 1/29 anonim ***** válasza:
93%
Egyik esetben rá van csatolva 1700 kilónyi autó, másik esetben nincs :)
2020. ápr. 2. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/29 anonim ***** válasza:
100%
Az első esetben sokkal kisebb terhet mozgat, minimális gázadásra is felpörög a motor. Tehát ugyanazon a fordulatszámon sokkal kevesebb üzemanyagot éget el terhelés nélkül.
2020. ápr. 2. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/29 A kérdező kommentje:
De működés szempontjából, fogyasztás szempontjából értem a dolgot. De mi változik az üzemben? Miben más, miben tér el a működés? Miben jobb vagy rosszabb? Ezt nem értem.
2020. ápr. 2. 11:29
 4/29 anonim ***** válasza:
69%
Csak nem láttad Anti videóját?
2020. ápr. 2. 11:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/29 3 napos mákos lecsó ***** válasza:
68%

Tegyük azt, hogy van egy 250ccm-es egyhengeres benzinmotorod. Ezen van egy egyszerű 2 fúvókás, súberes karburátorod mondjuk bvf16n1-6 (azért a simson karburátor mert ebben otthon vagyok).


Beindítot a motort, ezen az 1200-as fordulatszámon(alapjárat) csak annyi üzemanyagot kap, hogy ezt a fordulatot tartsa, nincs nyomaték mert igen kevés üzemanyagot égetsz el, pont annyit, hogy a surlódási veszteséget pórolja a motor.

mondjuk elégetsz 1 perc alatt 4cl üzemanyagot, ennek 65%-a alakul hővé. Gondolhatnád azt, hogy jó akkor adok neki mondjuk 8cl üzemanyagot percenként, akkor kétszer olyan gyorsan melegszik. Igen ám, de attol a +4 cl üzemanyagtól a motor nem 2400-on fog pörögni hanem mondjuk 4600-on. Ami marha jó de minek üvölteted főként hidegen?


Ha viszont teszel rá terhelést, akkor mondjuk a 8cl üzemanyag annyi mozgási energiát hoz létre, hogy a motor erőlködés nélkül 1500-as fordulaton, a hozzá társuló nyomatékkal tudja végezni a dolgát. És még melegszik is. Ez a kímélt használat.

De mondjuk ha ezen az 1500-as fordulaton 2x akkora terhelést teszel rá, akkor mondjuk 24cl üzemanyagot kell adnod neki percenként, de cserébe minden egyes robbanás után a dugattyúnak neki kell feszülnie a henger falának és jobban koptatja azt mert még hideg olaj van benne. [link]


De hamondjuk megemeled a fordulatszámot, és úgy mész fel, akkor fordulattal pótlod a kissebb nyomatékot ami gyilkolná a henger falát.


Nem tudom elmagyarázni, mert nekem csak egy fizika érettségim van, de ha kicsit belegondolsz teljesen érthető. :)

2020. ápr. 2. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/29 anonim ***** válasza:
76%

A a forgattyús részre sokkal nagyobb terhelés jut, a főtengely, a hajtókarcsapágyak, dugó, csapszeg, stb. nagyobb igénybevétel alatt vannak.


Üresben alig kell gázt adni, máris felpörög a motor 3000-re, terhelés alatt lehetséges hogy padlógázt kell adni ugyanezen fordulatszám eléréséhez. Bár mindkét esetben azonos a fordulatszám, az utóbbiban sokkal több üzemanyagot fecskendez be az injektor, több ég el a hengerekben, nagyobb munkavégzés - a mechanikai részek nagyobb terhelése.

2020. ápr. 2. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/29 A kérdező kommentje:

Hát még mindig nem tiszta annyira mert teljesen magát azt akarom megérteni, hogy működésben eltér e.

Viszont amit leírtál abból lényegében annyi, hogy üresben kevesebb benzint égetek mivel nincs terhelés, nem kell semmilyen erőhatást leküzdenie a dugattyúnak így kevesebb benzinből megvan ugyanaz mert nincs ellenállás.

Ha viszont már elindulok akkor az autó súlya az ellenállás ami miatt a dugattyú ugyanannyi üzemanyaggal már erőlködne, kb olyan lenne mintha gázadás nélkül csak kuplunggal akarnék felgyorsítani 50-ig, nem bírja el. Szóval muszáj gázt adnom, amivel az adott munkaütemben több üzemanyagot fog elégetni, több energia és hő szabadul fel és nagyobb erővel fogja abban az egy tágulási szakaszba nyomni a forgattyústengelyt így erőt kifejtve a hajtásra és megmozdítani az autót.


Viszont továbbra sem értem, hogy működése mégis miben lenne más nem az autóra kifejtett hatása, hanem maga a motornak a működése miben térne el. Mert továbbra is a fordulatszám megegyezik mindkét esetben pontosan ugyanannyi munkát végez a dugattyú csak az égéstérben több energia és hő szabadul fel. De maga a mechanika ugyanúgy működik. Pontosabban talán annyi eltérés van, hogy ebben az esetben a forgattyústengelyen is nagyobb a feszültség, mert üresben ellenállás nélkül pörög míg menet közben már a menetellenállást vagy gördülési ellenállást kell leküzdenie a kerekeken illetve az autó súlyából adódó lassulást emiatt két erő lép fel. Az egyik oldalról az autó próbálja lassítani míg a másik oldalról a motor nyomni neki. De ez a kétoldalú erőshatás is gondolom egy ideális fordulatszámon kiegyenlítődik amikor már lendületből tolja a motor a kocsit és nem erőlködik és egyenletes az ütem.

2020. ápr. 2. 12:08
 8/29 A kérdező kommentje:

De a motornak működés, kenés szempontjából ártana bármit is, ha álló helyzetben mennék vele. Tehát inkább már példával élek, ha autópályán megyek mondjuk 5-ösbe 3000-3500 fordulatszámon 2 órán keresztül azzal semmi gond nincs. De mi van ha ugyanezt teszem üresben? Üresben álló autóban üzemmeleg motorral 2 órán keresztül 3000-3500-on pörgetem a motort. Most a fogyasztás meg hogy nem hasznosul azt ne nézzük.

Csak miben lenne ez más mintha mennék közben?

2020. ápr. 2. 12:10
 9/29 anonim ***** válasza:
100%

"mindkét esetben pontosan ugyanannyi munkát végez a dugattyú"


Itt a hiba, ha terhelés alatt van a motor, akkor több munkát végez, mint üresjáratban.


"lendületből tolja a motor a kocsit"


Ilyen nincs. Az autó mozgatásához szükséges teljesítményt mindig a motor állítja elő (sík úton persze), függetlenül attól, hogy az éppen mennyi.

2020. ápr. 2. 12:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/29 Morzsi007 ***** válasza:
100%

Pl. Sétálj nyugodtan- ez az alapjárat

Aztán kezdj el futni - ez a magasabb forsulatszám

Most köss magadra 20 kg terhet, akár hátizsák, bármi és

Sétálj így meg

Kezdj el futni.

Na melyik a terhelt meg a terheletlen mozgás? Kb így képzeld el a motor működését. Alapjáraton nem terhel annyi hőt, mint nagyobb fordulaton, te sem égetsz el annyi kalóriát terheletlenül. Terhelés alatt minden nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint terheletlen állapotban. Ha üresben van a sebességváltó, akkor ugye nem viszi át semmi a nyomatékot a kerekekre. Nem tudom milyen válaszra vársz. 🙃

2020. ápr. 2. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!