Van olyan autómárka amelyik még ma is 20-30 évre gyárt autókat?
"#8 nem értek egyet. Egy régi autó, ha megbízható még, akkor ugyan úgy elvisz A-ból B-be, mint az új. Csak nem kell érte 5 milliót fizetni."
Én se azt írtam, hogy egy régi autó nem visz el bárhová és semmire ne lenne jó. Az hogy elavul nem azt jelenti, hogy széthullik. Egy Nokia 3210-essel is a mai napig lehet telefonálni.
Egy motorblokk önmagában attól nem fog széthullani, mert 20 éves. Ez igaz a mostani autókra is. Turbót, EGR szelepet, részecskeszűrőt, sávtartást figyelő kamerát, egyebeket sem kötelező feltétlenül évente cserélni. Egy mostani autó megfelelő karbantartással és észszerű használattal el fog menni 15-20 évet vígan. Igaz, kicsit drágább fenntartás mellett, mint a 90-es évek autó, amik azt is kibírták, ha ütötték vágták őket, vagy sok évente borítottak beléjük valami 15w40-es pakurát. Elvittek ezek is A-ból B-be, cserébe jóval szerényebb teljesítmény, nyomaték mellett, többet fogyasztottak, több szennyező anyagot nyomtak ki, hangosabbak voltak, kicsit kényelmetlenebbek, multimédia tekintetében jó ha egy rádió volt bennük egy kis monokróm LCD csíkkal. Ma már mások az igények minden téren. És ezek az igények is folyamatosan növekednek. Ezért nincs túl nagy igény 30 éves autókra, ahogyan ezt pontosan kifejtették előttem.
Pl aki Windows-t használ, vajon hányan használnak ma 2020-ban Windows 95-öt? Pedig ezt a szöveget azzal is vígan be lehetne pötyögni, mint ahogy egy 95-ös autó is elvisz A-ból, B-be.
2005-ben vettem az első turbós autómat. Akkor nagyon modernnek, újdonságnak számított ez a technika. Meg is kaptam nagyon sokaktól, hogy oké, hogy ilyen autóm van, de meglátom hogy 10 év / 100.000km-rel már a bontóban lesz. Nos, ez az autó ma is a családban van. 15 évesen és 300.000km fölötti futással is vígan teszi a dolgát. Különösebb, drágán javítható meghibásodás soha nem volt vele. Ha az lenne a kérdés, hogy egy több ezer km-es európai körutazásra melyikkel indulja, ezzel, vagy a 2018-as saját autómmal, akkor nem kellene sokat gondolkodnom. Pedig a 15 éves is végig tudná csinálni, nem azért nem választom azt, mert attól félek, hogy széthullik. Az újabb autók, kényesek, sok mindent kevésbé tolerálnak, de az nem igaz, hogy cserébe minimális pluszt sem nyújtanak.
(Ha jót teszek ezzel a lelkednek, pontozz le ezért is nyugodtan! :) )
Az autókat nem tervezik egy, max két évtizedre. Az amúgyis kitudódna, és botrány lenne belőle. Az autók élettartama a gondos gazda karbantartásától függ, valamint milyen éghajlat alatt használják..sivatagi országokban(ahol sosem esik az eső)láttam ős öreg francia, német autókat. Gurultak, tették a dogukat. Nem rohadt egyik sem, csak a motorjuk füstölt.
Nos itt csak a műszaki viszga, és az Euro besorolás, ami meghatározza az életkort.
Van olyan ország, ahol ha csak a motor tropa, ott simán kicserélik vadi újra. Úgy van kialakítva a felfüggesztés, hogy alig kell piszmogni vele, és máris korszerű. A kaszni az húsz éves, de ha jó a fék akkor mehet újabb húsz évig...
Az én autóm tizenöt éves, de már únom. Villanyautóval szemezek.
Remélem jól értelmeztem a kérdést, mert akkor van ilyen:
Sok mindenben igazad van, de szerintem hamis analógiákat használsz. A telefonok kiváló példák, ugyanis a régi telefon és az új között nem az a különbség, hogy számottevő, gyakorlatban jelentős esetekben többet tud, hanem az, hogy ugyanazt tudja ma, amit a régi tudott akkor.
Ha vettél egy S5-ös Samsungot 2014-ben, akkor átlagemberként, ugyanazokat a funkciókat akarod használni, amiket egy S10-es telefonon. Kellenek rá szenzorok (GPS, gyorsaságmérő, magnetométer, stb.), az alapvető telekommunikációs képességek, valamilyen kamera, illetve az, hogy tudja kezelni a szükséges programokat. A telefon a jellegéből adódóan nem alkalmas komoly munkára, csak emailezésre, fórumozásra, messenger, facebook használatára, internetezésre.
Az ehhez szükséges szoftverek semmivel nem tudnak többet, pusztán több erőforrást igényelnek. Ha megnézed a mai Facebook, Messenger, Google Maps, Waze, Reddit, Gmail, stb. alkalmazást, akkor a funkciók szempontjából minimális a releváns változás, semmivel nem tud többet, legfeljebb ugyanazt kicsit másképp tudja. De, mivel mesterségesen növelik a szükséges erőforrásokat, ezért ugyanaz a hardware ma már nem tudja kezelni azokat, így tehát meg kell venned az S10-et, hogy tudd használni a már felsorolt appokat.
A rendszerfrissítések sem tudnak semmivel többet, új funkciót nem kapsz, releváns funkciót meg még annyira sem, ellenben egyre több és több erőforrást igényelnek, így létezik az, hogy egy nagyon alapvető irodai PC szintje (ami tökéletes, röccenésmentes sebességel képes azokra a funkciókra, amikre a telefon igazán alkalmas) mindig az éppen aktuális csúcskategória képes csak.
A régi S5-öm, ma már semmit nem képes elfogadható sebességgel futtatni, releváns új funkciókat nem kaptam az új telefonnal, csak elviselhető sebességet. Ha nem növelnék mesterségesen a semmit nem fejlődő szoftverek számításigényét, akkor senki nem venne új telefont, mert nincs értelme.
Ha nem "fejlesztenék" a programokat ilyen alávaló módon, és lehetőség lenne szinten tartani a régi telefont, akkor 4 év helyett 8 évre is ki lehetne tolni egy csúcsmodell élettartamát. Én nem sajnálnám 200 000 forintért megvenni az új telefont, ha tudom, hogy ez még sok évig kiszolgál, és megfelelően szervizelhető, karbantartható, de sajnos nem ez a jellemző.
Az autók optimális esetben inherensen eltérnek, hiszen a legtöbb komponens mechanikus, és emiatt cserélhető, javítható. Ha a tervezési szempontok a cserélhetőség, javíthatóság lenne, akkor bizony igényesen szinten lehetne tartani az új autókat is. A szoftver eleve célhardwarre írt, és az elektronika nem kopik, mint egy mechanikus alkatrész, tehát az igényesen megírt, megfelelően erős fedélzeti számítógépre gyártott szoftver, hosszú évek után is megfelelően kéne működjön. Csak ugye a legtöbb autóban eleve nem ez a helyzet.
A cserélhető alkatrészeknél is ugyanez a probléma, direkt úgy tervezik, hogy minél nehezebb, minél kevésbé kifizetődő legyen a javítás, vagy a csere és minél hamarabb tönkremenjen az autó.
Ha az lenne a tervezési szempont, hogy minden szubkomponens a repülésben évtizedek óta alkalmazott 'Line-replaceable unit' alapján, könnyedén modulárisan cserélhető lenne, a fontosabb komponensek pedig javíthatóak, akkor sokkal jobb lenne az új autók megítélése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!