A halogén izzó színhőmérsékletét mi befolyásolja?
Találkoztam kettő kékre festett izzóval, mindkettő pontosan ugyanolyan sötétkék volt (lefotóztam és utólag megnéztem gépen is), viszont azt mondták, hogy az egyik 5000k a másik 6000k pedig szemre megegyezett mindkettő.
Én eddig úgy tudtam, hogy a színhőmérsékletet csupán az befolyásolja, hogy lefestik a búrát kékre és ettől lesz fehér a fénye.
Viszont itt mindkettő izzó búrája pontosan ugyanolyan sötétkék volt, mégis az egyik fénye kb a hagyományos sárgánál egy fokkal jobb meleg fehért fényt adott míg a másik egy teljesen megtévesztő hideg fehér színt.
És nem csak amiatt, mert szemből nézed és akkor mindegyik fehér mert vakít, hanem közelről és oldalról nézve és teljesen fehér, fotón is teljesen fehér és a foncsoron közvetlen közelről nézve is.
Ezek szerint nem a búra kékre festése adja a fehér színt. Akkor mi? Mindkettő 55W-os volt, nem volt erősebb egyik a másiknál.
Mit mondjak a boltba, hogy milyen izzó kell nekem ha ilyen hideg fehér fényűt akarok vagy honnan ismerem fel? Hiszen szemre mindegyik sötétkék színű búrával rendelkezik mégis más a színhőmérséklete.
Szóval mi határozza meg, hogy az izzó most éppen sárga, meleg fehér vagy hideg fehér színben fog világítani, ha nem a kékre festés? Esetleg különböző gázt töltenek bele vagy több módja van a halogén izzó gyártásnak?
Minél nagyobb a Kelvin-száma, annál fehérebb / kékebb.
De hozzáteszem, minél inkább hideg irányba megy egy halogén, annál gyengébb a fényereje. (Kék bevonat az izzón szűri elég rendesen a fényt)
Én régi autómban 5000K körüli halogén izzó volt, nem is az olcsóbb fajta. Színe nem volt rossz, viszont nagyon gyenge volt.
De hozzáteszem, ezek a halogén izzók soha nem fognak olyan színben pompázni, mint egy Xenon / Led.
Annó megvettem az autósboltban kapható legfehérebb halogént. Még az is elég sárgás volt. Cserébe alig világított.
Szóval mérlegelj :)
A színhőmérsékletet tudom, csak azt nem, hogy milyen tulajdonsága határozza meg az izzónak, hogy fehér lesz vagy sem.
Azért írtam, mert kettő pontosan ugyanannyira kék izzónak is eltért a színe tehát nem a búra festése határozza meg a színt.
Most az a helyzet, hogy ebből az egyik kiégett és ez volt eddig az egyetlen izzó, amibe semmi sárgásságot nem látsz, ez valóban hideg fehér volt akárhogyan is néztem viszont most nem tudom honnan szerezhetnék belőle, mert akinél vettem annak már nincs és nem tudom mik a paraméterei, hogyan keressek utána.
Ha bárki azt mondja, hogy nincs olyan halogén izzó ami LED illetve xenon fehér fényt képes előállítani, akkor annak bármikor szívesen megmutatom ennek az izzónak a fényét, mert ez teljesen fehér. Tehát most már tudom, hogy létezik ilyen, nem ahogy sokan mondják, hogy mindegyik valamennyire sárgás, csak azt nem tudom hol lehet ilyet kapni.
Akkor tedd be lámpába azt az izzót, és nézd meg :D.
Normál, szabályos (!!) izzónak nem lesz annak olyan színe mint egy lednek, vagy egy szép xenonnak. Ezzel kár is vitatkozni. Ha pedig annyira kék / fehér, hogy hűűha de szééép, akkor pedig iszonyat gyenge lesz a fényereje. Ami pedig hidegfényű, és világít is, az meg egyébként már illegális.
6000K-es halogén izzók javarésze már nem legális közúton, pont azért, mert erős mint a barom. És a kellő világításhoz kell is, mert marha nagyot szűr a kék színezés az izzón.
Tehát olyan halogén izzó ami egyszerre szép hidegfényű, kellő fényereje van, és szabályos is, olyanról nem nagyon hallottam még... Továbbá az emelt fényerő miatt ezek nem is bírják addig.
Valaki amúgy leszarja, és belekúrja ezeket a 6000K-es offroad izzókat az 1996-os TDI Audikba, mert azt hiszi olyan lesz mint a Xenon. Hát nem lesz az:D Plusz még meg is vakul a szembe jövő. Én például egyől kiszúrom, ha valaki ilyennel közlekedik. Rendőrök sajnos nem. Mert amúgy vakít mint a nap...
Annó 5000K-esnek árult cool blue Osram izzómnak köze nem volt a cool blue-hoz. De még a fehérhez is alig...
Aztán amikor kiégett, cseréltem egy másik márkára. Szintén nem 250 Ft volt az az izzó sem... Szintén hasonló cool blue akármi volt, sok Kelvinnel. Fehérnek már fehér volt, de olyan halovány, hogy rendesen zavaró volt este. Még anyám is szóvá tette, amikor elvitte a kocsit... Szóval még csak hozzá értőnek sem kell lenni, hogy feltűnjön.
Szóval ja. Ezek az izzók kompromisszumot kívánnak. Nem nagyon van metszete a Halogén / Hidegfény / Kellő fényerő / Szabályos / Hosszú élettartamú halmazoknak.
Sőt.. Hogy érezd, hogy nem a levegőbe beszélek, a lenti sorokat a Totalcar / Tanácsokból kaptam, mivel pár éve hasonló témában írtam nekik.
"Segítségül hívtam a világítások szakértőjét és ezt válaszolta:
Az autóiparban elterjedt LED-ek jellemzően 6.000K-esek, ezekhez képest minden halogén izzó sárgásabbnak fog tűnni. Ha közúton hivatalosan is használható halogén izzót használsz, az Osram Cool Blue Intense termék egy jó választás. A hagyományos xenon fényforrások színhőmérséklete ~4.150K, amit ez az izzó egész szépen reprodukál. Természetesen kapható xenonból is magasabb Kelvin-számú termék, ezek fénye kékesebb. Nem szabad elfelejteni, hogy a halogén izzók színhőmérséklet-változását egy speciális színszűrőréteg felhordásával érik el. Ez a kékes réteg nem csak a kibocsátott fény színhőmérsékletére, de a kibocsátott fénymennyiségére is hatással van. Azért, hogy egy magasabb színhőmérsékletű izzó a szűrés ellenére megfelelő mennyiségű fényt bocsásson ki, meg kell növelni az eredeti fénymennyiséget. Ez a fényforrás élettartamának csökkenésével, vagy a teljesítményének növelésével jár. Az 5.000K-es fényforrások már nem kaphatnak ECE-minősítést, mert a fényük kívül esik a legális tartományon. Ilyen mértékű színhőmérséklet-változásnál a fényerőt már nem lehet megfelelően kompenzálni, így ezek az izzók kisebb fénnyel is világítanak, mit a hagyományos változatuk. Avatott szem azonnal látja, hogy a lámpád kékesen világít. Miután az 5.000K-es izzók nem használhatók közúti forgalomban (nincs ECE-minősítésük), így a rendőr jogosan büntethet. Az autód ezekkel a fényforrásokkal érvényes műszaki vizsgát nem szerezhet.
Amennyiben mégis szeretnél egy jó minőségű off-road terméket, a Osram Cool Blue Boost-ot érdemes megvásárolni."
Azt nem mondtam, hogy erős is a fénye, a sárgához képest biztos gyengébb. Viszont én őszintén megmondom, hogy én nekem a szempont az volt, hogy fehér legyen, "szép" legyen ne a hagyományos sárga és ezt akár a fényerő csökkenése árán is ami kb 1500lumen-ről 800-900lumen.
Nem off-road mert 55W-os és nem 80W vagy 100W amit egyébként se biztos hogy elbírnának a vezetékek meg a lámpatest se ehhez van tervezve, a foncsort is hamar tönkretenné szerintem.
A lényeg viszont, hogy ennek valóban fehér volt a fénye, pontosan azért tudom, mert előtte bent volt egy Osram világosabb kékre festett búrájú izzó ami a hagyományoshoz képest nekem fehérnek tűnt de azért a végsőkig gyanakodtam, hogy azért valamennyire mégis sárgás vagy csak azért fehér mert szemből ha úgy nézel bele akkor vakít. Aztán amikor megvettem ezt a sötétkék festésű franc tudja milyen gázzal töltőtt de valóban 6000K körüli hideg fehér izzót, akkor leesett a dolog.
Ebben nem kell keresgélni a fehéret és gondolkozni hogy most jó e vagy nem, hogy sárgás kicsit vagy rendesen fehér, ez tényleg fehér.
A kérdésem továbbra is csak az, hogy mi határozza meg ezt? Tehát mit mondjak a boltba, hogy az X gázzal töltőtt izzót kérem, vagy azt amelyik minnél sötétebb kékre van festve vagy melyik paraméter adja a fehér színt?
Jelenleg egyébként már félek is használni ezt az izzót a továbbiakban, mert ez az egyetlen darab van belőle és nagy becsben tartom ugyanis ezzel tudok rácáfolni bárkire aki azt mondja, hogy nem létezik teljesen hideg fehér halogén izzó.
Én is azt hittem eddig ezért tűnt fehérnek a meleg fehér is aztán ehhez képest rájöttem hogy alig üt el a hagyományostól.
Az tény hogy a fényerő csökken és az is, hogy kevesebbet bír nyílván ezeket tudom.
Szóval arra kérnék mindenkit, hogy ne azt bírálja miért akarok ilyen izzót meg hogy ilyen nem létezik, hanem azt mondjátok kérlek mi alapján keressek ilyet?
Imádlak :D
"Ezzel tudok rácáfolni bárkire, aki azt mondja ,hogy nincs hidegfehér halogén izzó". Szerintem hordd is mindig magadnál! Nemám valaki megállít az utcán, megkérdezni, nem lesz nálad, te meg beégsz :D
Csak viccelek...
Én sem mondtam hogy nincs..Van. A mostani autóm Xenon. Előtte halogén volt. Én annó ugyan így kerestem izzót, ahogy te. Mindegy, csak szép fehér legyen. Sötétbe esküszöm féltem benne, lószart nem világított, de legalább fehér volt :D. És én is boldog voltam vele. És ez egy halogén szinten drága, 6000 forintos izzópár volt.
Szerintem az autósboltban sem fogják neked megmondani, hogy mi adja a színt.. De egyébként a kék bevonat. Szemre lehet ugyan azok, ugyan úgy néznek ki, de valószínűleg máshogy szűrnek... Kénsav is ugyan olyan ránézésre, mint a víz.
Egyszerű. Menj be, mondd azt ,hogy hidegfehér / kék izzót szeretnél. Ami még nem az a hülyegyerekkék. Letesznek eléd 3 félét. Aztán válassz egyet. Esetelg krédezz rá, van e tapasztalata valamelyikkel.
Én úgy vettem utoljára, hogy az eladó srác mondta, hogy ő is azt használja. És szerinte tök jó.
De ez még autófüggő is... Lehet, hogy ugyan az az izzó, teljesen máshogy mutat a te autódban, mint máséban. A lámpa, annak kialakítása, búra, annak állapota, stb miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!