Milyen a Tiptronic és a Multitronic váltó?
A tiptronic működési elvét tekintve hagyományos négy- vagy ötfokozatú hidrodinamikus automata váltó, csak egy kicsit többet tud. Van neki többféle kapcsolási programja és lehet kézzel, szekvenciálisan is kapcsolni. A multitronic ellenben fokozatmentes automata, ami működési elvét tekintve olyan, mint a robogók szíjas CVT-je, csak itt egy erős fémlánc fut a két ékszíjtárcsán és nem csak röpsúly vezérli és ebben is van kézi váltási lehetőség több, előre beállított fokozat között. A tiptronicot a VW AG több hosszmotoros modelljében is használták, a multitronicot csak néhány motortípushoz párosították: ha jól emlékszem, a 2, 2,5, illetve 2,7 literes turbódízelhez lehetett választani, csak hosszmotoros platformon.
Igazából mindkettőnek egyetlen ellensége van: Okos Jóska, a hülye felhasználó. Az elmulasztott olajcsere mindkét váltótípust hamar tönkreteszi és az ész nélküli "csipsztuningot" se nagyon szeretik. Bár ez utóbbit jobban bírják: a motoralkatrészek cseréje nélkül nem lehet annyit növelni a teljesítményen és nyomatékon, hogy ledarálja a motor a váltót, ellenben a mocskos, vizes, megégett olaj a váltó minden egységében megteszi a maga káros hatását.
"nem lehet annyit növelni a teljesítményen és nyomatékon, hogy ledarálja a motor a váltót"
Nem is a nyomatékkal van a gond,hanem az eltérés a gyári és a valós teljesítmény között,amit a vezérlő nem tud hova rakni. Ezért pont annyira káros rá a tuning,mintha gyengítenének a motoron utólagosan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!