Érdemes piroslámpánál időnként vagy mindig üresbe rakni a váltót, hogy kiméljem a kuplung kimyomócsapágyat?
Nagyjából van ismeretem a kuplung meg a váltó működéséről de a kinyomócsapágyról semmit sem tudok, hogy mi az és hogyan működik. Ez egy 2002-es Ford Mondeo lenne hidraulikus kuplunggal.
Én amióta van jogsim mindig benyomva tartottam a kuplungot és készen álltam az elindulásra, az oktatóm is így tanította. Csak ritkán raktam űresbe, példaul vasúti átjáróban, nagy dugóban stb, de piros lámpáknál soha. Viszont 1 hónapja mondták nekem, hogy ilyenkor ha üresbe teszem azzal kímélem és meghosszabbítom a kinyomó csapágy és a kuplung szerkezet élettartamát. Azóta szinte minden lámpánál üresbe teszem ha csak nem én vagyok a sor elején. Van bármi értelme ennek és valaki elmondaná nekem mi ez a kinyomó csapágy és mi a működési elve?















Akkor két kérdésem maradna csak.
Az egyik, hogy mi is ez a kinyomócsapágy és hogy is működik?
A másik, hogy ha ez "20 évig" kitart, tehát gondolom a kuplung élettartamát bírja és nem megy tönkre egyhamar, ha ez a helyzet, akkor nekem mindegy, hogy 3 év múlva kell kuplungot cserléni vagy 2 év 10 hónap múlva.
Ha csak nem valahogy jelentősen megrövídítem az élettartamát azzal, hogy szinte sohs nem rakom üresbe, akkor én nem pihentetem a lábamat. Nekem kényelmesebb ha azonnal tudok indulni.
Az oktatóm egyébként azt mondta, hogy "azért minek rakom ki üresbe, hogy utána fél perc múlva újra visszarakhassam egyesbe?".










Bocs, de az oktatód se százas. Vagy öreg volt? Vagy régen történt?
1) kényelmetlen: ott tartod betaposva a kuplungot, mint egy versenyző? ha nagyobb városban vagy, 2 percenként lámpát kapsz vagy hasonló... hát rendesen fáradhatsz fölöslegesen
2) amortizáció: igen, a kinyomó csapágy fölöslegesen kopik. ha sokat vagy városban, akkor ez jelentős tud lenni, de nem tartom fő indoknak
3) biztonság: tudod mi lesz ha bármilyen okból megugrik a lábad? mondjuk megijesztenek, hátulról vagy oldalról nekedrepül egy bringás, tüsszentesz, véletlen, akármi? mint a rakéta, belöki az autódat a kereszteződésbe az alapjárat. vagy ha zebra van előtted, hát még rosszabb.. akarod kockáztatni? és minek?
Ezzel szemben mi történik, ha kiveszed üresbe?
1) ha ismered a kereszteződést, pontosan tudni fogod, melyik lámpa után jön a tiétek, kb. 3 másodpercre rövidíted a kuplung kitartását
2) ha nem ismered, akkor is jóval kevesebb ideig tartja a rutinos sofőr a kuplungot. vagy legrosszabb esetben valóban rátapadsz a lámpára és sárgánál sebességbe teszed, zöldnél szinte azonnal tudsz is indulni.
Szerintem egyértelműen vezet a "tedd üresbe" metódus a Fittipaldini móccerrel szemben :D










Már nem emlékszem nekem hogy tanították, de én mindig üresbe teszem a váltót és elengedem a kuplungot. Percetig állva kinyomott kuplunggal egyrészt nem kényelmes, másrészt folyamatosan terheled a kinyomócsapágyat.
A kuplung és a kinyomócsapágy működéséről nemrég Gajdán Miklósnak volt egy nagyon jó videója. Ha megtalálom, belinkelem.





Itt látszik, hogy kb. mit csinál:
https://www.youtube.com/watch?v=o8SNwgvLpg8
Ha kb. 5 másodpercnél többet állsz, akkor már érdemes üresbe rakni. Amikor nyomod a kuplungot, akkor folyamatosan terhelve van. Max. akkor 20 év az élettartama, ha csak hétvégén szedik elő az autót. Általában vagy a kuplungtárcsa kopik el, vagy a kinyomócsapágy megy tönkre. Bármelyik is, ilyenkor általában cserélik mindkettőt.
A cégnél, ahol dolgozom volt két ugyanolyan autó, az egyiken 160 ezernél elpusztult a kinyomócsapágy, a másiknál 200 ezernél sem volt még semmi baja a kuplungnak. Ugyanolyan körülmények között volt használva a két autó, csak a vezető személye volt más.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!