Hogyan kell ilyen autónál a fényszórókat a szabályoknak megfelelően működtetni?
Sziasztok! Nincs régóta jogosítványom és most ültem először olyan autóban, aminek a fényszóró kapcsolója rendelkezik egy DRL állással. Hosszas google keresgetés után sem lettem sokkal okosabb a kérdésben.
Szóval jó látási viszonyok között lakott területen belül elegendő a DRL használata, és rossz látási körülmények között, illetve lakott területen kívül szükséges a tompított?
Ez esetben a helyzetjelzőnek csak annyi értelme van hogy a DRL-el ellentétben hátul is világít?
Köszi a segítséget!
Helyzetjelző csak kivilágítatlan helyen, sötétben várakozó autón használható.
A nappali menetfényt úgy kell bekötni, hogy a gyújtás ráadásával bekapcsolódjon.
Csak önmagában világíthat, tompítottal, refivel együtt nem.
Magyarországon lakott területen kívül tompított kötelező.
Nappal bárhol elég a DRL.
Éjszaka vagy rossz látási viszonyoknál kell a tompított.
Ha van "Auto" állás a világításkopácsolón, érdemes arra kapcsolni. Onnantól az autó kapcsolgatja magának. A fényszenzor sötétben automatikusan átvált tompítottra, ha megy az ablaktörlő, akkor nappal is. Legalábbis nálam így működik és soha nem nyúlok a világítás kapcsolóhoz.
A helyzetjelzőt csak álló helyzetben használhatod. Nem minden autónál ugyan az a lámpatest a helyzetjelző, mint a RDL. Illetve ha egyezik is, helyzetjelző módban csökkentett fényerővel világít.
DRL elég mindenhova, autópálya, lakott terület és azon kívül. Ha a látási viszonyok indokolják, akkor kell a tompított.
1: az én autómban folyamatosan világít a DRL, ha tompított vagy reflektor van, akkor is.
Alapból automata módban csak elöl világít, 1. módban a hátsólámpa is bekapcsol, 2. módban pedig tompított is megy.
Ebben az autóban a DLR állás azt jelenti, hogy gyújtásra kapcsolja a tompítottat. Nincs külön DLR lámpa, hanem ténylegesen a tompítottat kapcsolja - de helyzetjelzők nélkül.
AZ én kocsimban is van ilyen lehetőség: megvan a kábelköteg és a relé foglalata is, csak nincs benne a relé. Amikor a kocsim készült (2003), egyes országokban mozgó autón bármikor és bárhol kötelező volt a tompított fényszóró. Akkulemerülés ellen úgy volt kötve, hogy a világításvezérlő dobozba be volt kötve az olajgomba is, és akkor kapcsolná rá a tompítottat, amikor kialszik az olajnyomásvisszajelző. Kimértem, a vezérlő jel kijön a dobozból, csak a kábel másik végén nincs relé.
A tiéd is ilyen lehet, csak ott választható.
A mai DRL-ek már gyújtásra vannak kötve, LEDesek, noncs nagy fogyasztásuk.
# 5, az előző 2005-ös autómnál nekem is hasonló volt. Motorindításra automatikusan kapcsolta a xenon fényszórót, de első-hátsó helyzetjelző és rendszámvilágítás nélkül. A műszerfal, kijelző megvilágítása is maradt nappali módban. Motor leállításakor pedig automatikusan kikapcsolt. Sötétben pedig a fényszenzor segítségével automatikusan a tompítottat kapcsolta, ahogy elindult a motor. Nem tudom ennél mi vezérelte, de can-busz rendszernél csodálkoznék, ha az olajgomba analóg jelével szórakoztak volna.
Viszont ilyen autónál is teljesen kényelmes és szabályos az automata állás. Ha jár a motor nappal menetfény, sötétben tompított kapcsolódik teljesen automatikusan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!