Melyek a jelei annak hogy egy gyerek beszédfogyatékos?
A lányom lassan 2.5 éves. Nem beszél. Illetve csak döngicsél mint a méhecske. Fülorrgége pipa. Tsmt torna, gyógypedagogus, jelenleg dévényeshez jarunk laza/feszes arcizmok miatt. Testvére is van 20 hó a különbség. Szereti az öccsét olyan kis gondoskodó nővérke :)
Költöztünk is a tesó születése előtt. Tudom hogy ez mind sok volt, bár a költözéssel nem igazán vesztett. Mostanában sokat motoszkál a fejemben a beszédfogyatékosság. Olvasgatok neten tudom hogy ennek több foka van és hogy csak szakemberek mondhatják ki. De mégis milyen jelei vannak (azon kívűl hogy nem igazán akar beszélni, szavakat kimondani) a beszédfogyatékossagnak?
Szerintem ez nem beszédfogyatékosság, inkább megkésett beszédfejlődés. Kisfiam is ilyen volt, 2-3 éves koráig csak annyit tudott mondani, hogy "nem". (Előtte már több szót is mondott, de 2 éves kora körül leállt, elnémult.) Két és fél éves korában már nagyon aggódtam, mert a bölcsiben se fejlődött hangyányit sem. Úgy láttam, hogy a hangképzés nem megy neki, voltunk logopédián, de elküldtek azzal, hogy várjunk még, egyébként sincs kapacitásuk ilyen pici gyerekekkel foglalkozni, tele vannak 5-6 évesekkel. Magán logopédus nem tudott érdemben segíteni (beszédindításhoz nem értett), így abbahagytuk, aztán 3 éves korában, nyáron spontán beindult a beszéde.
4 éves korától járunk fejlesztő tornára, és végre nagycsoportban a logopédia is elkezdett foglalkozni vele. Addigra már csak kisebb hangképzési hibák maradtak.
Megértem, hogy aggódsz, ahogy én is aggódtam, de úgy látom, mindent megteszel, hogy javuljon a helyzet. Ne ess kétségbe, nagy esély van rá, hogy hamarosan meg fog szólalni.
Azt sajnos majd csak az idő fogja eldönteni, beszédfogyatékos-e a kislányod, vagy csak megkésett a beszédfejlődése. Utóbbi esetben idővel beszélni kezd, és be fogja hozni a többieket. A másik esetben sajnos minőségileg másképp alakul majd a beszéde, sokkal tovább vét majd ragozási hibákat, lassan bővül a szókincse, esetleg az ismert szavakat is nehezebben idézi fel. A beszédhibák is sokszor makacsul megmaradnak ezeknél a gyerekeknél, a szokásos mennyiségű pöszeségterápia és otthoni gyakorlás nem hoz kielégítő eredményt. Esetleg sikerül kialalkítani a hangokat, direkt helyzetben már utánad mondja "kád", de saját beszédébentovábbra is t-t mond k helyett. Náluk iskoláskorban várható, hogy gond lesz az olvasás-írás tanulással (ezért kezdik sokan logopédiai osztályban az iskolát), később az idegen nyelvekkel, helyesírással. Ez elég rosszul hangzik, de időben kezdett, és kitartóan végzett terápiával nagy mértékben enyhíthatők ezek a hátrányok, főleg ha a gyerek amúgy jó képességű.
Keressetek beszédindításban jártas logopédust, és amíg nem találtok próbáld beszerezni Egresi Erika: Beszédindító című könyvét. A gyerekek mindennapi életéhez kapcsolódó történetecskék, és közösen végezhető tevékenységek szerepelnek benne. Jelenleg sajnos csak az őszi kötet létezik, de abból is sok minden megvalósítható. Valójában semmi extra, csak magától talán nem gondol rá az ember, hogy ilyen pofon egyszerű dolgokat lehet és érdemes a beszéd beindításához és a később logopédiai munka előkészítéséhez csinálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!