Van itt a fórumon autista gyermeket nevelő szülő? Nálatok mik voltak az első jelek és mikor (hány hónaposan, évesen) jelentkeztek? Arra is kíváncsi lennék, amiket eleinte nem jelnek tekintettetek.
Szia!
Amikor még nem gyanakodtunk: 8 hónaposan elkezdte nyitogatni a fiókokat/ajtókat és a gombokat nyomogatni amit 2 éves koráig nem hagyott el (a gombokat még 3 évesen sem hagyta el). Gondolt egyet és elszaladt, nem is nézet hátra hogy ott vagyunk e a közelében (erről kb. 2,5 évesen szokott le). Hamar megtanulta a számokat (1,5 évesen 0-10-ig felismerte). A beszédjével amíg meg nem jelent a kommunikációs használata nem volt gond. Kórtársain (vagy kisebben) 2-2,5 éves korig átnézett, de a nagyobbakkal szívesen játszott.
Amikor már gyanús volt: Elmaradozott a beszédje 2-2,5 évesen és megjelent az utánamondás, majd a személyes névmások nem megfelelő használata, utána a szavak összerendezése mondattá. Az eszközöket nem rendeltetésszerűen használta. Mások érzelmeit nem ismerte fel és nem tudta mit kezdjen azzal aki szomorú. Nem mutatta meg, hogy hol fáj (pedig 2 évesen gyógypuszit is kért rá, de ez is elmaradt). 3 éves kórtól egyre több erős hangra érzékenyebb. A ruháit jobban megválogatja, hogy mit vesz fel. A beszéd hangszínét időnként nem megfelelően használja (pl. közel vagy hozzá és hangosan beszél).3 éves kór után pár hónapig sokat lábujjhegyezett.
Most ennyi jutott eszembe, remélem tudtam kicsit segíteni.
Teljesen normalis baba volt gyorsan beszelt es sokat jatsoztt egyedul.
Iskolas koraban nagyon jol tanult matekbol tobb versenyt nyert es mar 10 evessen pc javitott es programozott.
Mindig zavarta a sok ember es a zaj szivessen vonult vissza.
Csak egy ket baratja volt es csufoltak az iskolaban.
iq kiemelkedoen magas
Eleg keson 18 eves koraban derpresszio gyanuval kerult psyhiaterhez aki autista diagnozist allitott fel.
Szerinte a kiemelkedoen magas iq miatt a fiam megtanulta kompenzalni az autizmust.
Most intenziv terapiara jar zene(szuper ugyesen gitarozik ) mozgas szocialis gyakorlatok jataekterapiat kap heti 2x. egesz napos programban (PEERS traning)egy estet kozossen gyakorlunk sok sok feladat van
Ezt egy hasonló kérdésre válaszoltam:
"Nálunk a jelek utólag visszagondolva: nem szerette a mózes babakocsit,csak azt amiből kilátott(más babánál is van ilyen),nem érdekelték a formák,állatok,színek,nem figyelt ha magyaráztunk neki valamit(vagyis úgy csinált mint aki hallgatja,de a szemén látszott,hogy nincs ott agyban),kimaradt a "miért van ez az korszak" pontosabban késett és a kérdései nagyon furik voltak,olyanok amiken a neurotipikus emberek soha nem gondolkoznak el(pl miért nem esik le az árnyék a falról,hogy "szalad a ház",hogy "esz meg minket a kosz", hogy "jön a hideg", "ma már holnap van"-na ezen a ponton már gyanus volt...A gyerekekkel játszott,de ha jobban megnéztük az nem aktív részvétel volt,csak ment utánuk és csinálta amit ők,fantázia nulla,nem érdekelték a mesék,most is csak olyat néz amiben emberek szerepelnek,mert szerinte butaság a macira,nyúlra,egérre ruhát adni mert az állatok nem hordanak ruhát,nem beszélnek,és nem alszanak ágyban (egyébként igaza van),sokszor kérdezte(ami egyértelműen látszott),hogy most én(anya) mérges vagyok,szomorú vagy boldog és miért vagyok mérges,boldog vagy szomorú az adott pillanatban,de volt/van olyan,hogy saját érzését sem tudja mi és tőlünk kérdezi,hogy most ezt miért csinálta,vagy más mit miért csinált (mostanában-6 éves-már olyat is kérdez,hogy mit kellett volna csinálnia egy adott szituációban), érdekes dolgokat választott kedvenc játéknak(pl locsolókannát, tictaccos dobozt,macisajtos dobozt),ezeket vittük magunkkal,fura nevet adott nekik,de a ragaszkodás nem volt beteges(ha otthon maradt az sem volt gond). Hírtelen ennyi jutott eszembe,négy évesen kezdődött a hangok iránti túlérzékenység. Mivel ő magasan funkcionáló autista,jól beszél(bár a beszédértésében soha nem lehetünk biztosak...),sem a szobatisztasággal sem az evéssel nem volt gondunk és látványos dührohamok sem voltak 4éves koráig (rituálék sem) sokáig nem is gondoltak rá. Igazából ahogy nyílt az értelme és egyre több mindent nem értett maga körül,úgy jöttek elő a típusos eltérések,és egyre markánsabbá vált,ha most nagyon nem ért valamit és fusztrálva érzi magát már be tud gurulni,előjöttek a rituálék is(apró dolgok,de minden nap meg kell lennie). Napi teendők sorrendjével vagy változásával pl nincs gondja. De minden autista más."
Nálunk nem voltak olyan markáns tünetek mint az előttem szólóknál,3éves kora előtt csak alábujjhegyen járás volt. Figyelt a nevére,szeretgetős volt,pápázott,kukucsjátékozott,nem volt önbántalmazás,repkedés vagy repetitív mozgások(most sincs).
A szociális kapcsolatok és beszéd minőségi eltérése 4éves kora körül vált egyértelművé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!