Mit tudnak tenni problémás gyerekemmel az integráló iskolában?
Miért nem mész be a fogadóórájára?
Vagy az igazgatónőhöz, elvégre egy autista kisfiúról van szó.
Engem is az érdekelne, hogy a gyógypedagógus vagy a gyógypedagógiai asszisztens hol van ilyenkor. Egy elsős gyerek amúgy is játékos még, de egy autista gyerekre plusz figyelmet kell fordítani és nem büntetni. Kéne lenni mellette egy gyógypedagógusnak.
Ha ezt nem tudjàk biztosítani, akkor az integrálás már nincs jó alapokon. Menj be az igazgatóhoz és a tanárnőhöz, mondd meg nekik, hogy ha ez egy integrált iskola, akkor próbáljàk meg kezelni a helyzetet, mert ez nem állapot. A tanárnő tudta mire vállalkozik amikor egy integrált iskolában kezdett el dolgozni, ezt nyugodtan fel lehet neki hozni. Állj ki a fiadért, különben nagyon el fog fajulni a dolog.
Ez így valóban rideg interáció, ami többet árt, mint használ! Lányom is autistaként tanul integráltan, de nálunk nem így oldották meg ugyanezeket a helyzeteket. Nagyon nem!
Bár a suliban nem volt már mellette asszisztens, csak az oviban, a tanító nénije felkészült volt az autizmus-specifikus módszerekből. Egyrészt volt a tanároknak belső továbbképzés a témában, amikor az integrációt megkezdték, másodszor a tanító nénink maga képezte tovább magát. Az órai figyelemmel kapcsolatos problémákra vizuális támogatást használtak, különböző kártyák voltak a lányom asztalára ragasztva és ha terelődött a figyelme, akkor csak odament a tanító néni is rámutatott, hogy mit kell éppen csinálnia. Volt egy saját pontozó rendszere, amin az órai munkáját egyedileg értékelték: NEM a többi gyereké alapján, hanem a saját állapotához, képességeihez és motivációjához mérten. Pontokat gyűjthetett (mosolygós arcokat) ezen a kis táblán. Ha ügyes volt, akkor felkerült egy, ha valamiben nem működött együtt eléggé, akkor lekerült egy. Nem tudom már, hány jó pont után kapott valami jutalom a nap végén (szívószálas üdítő, kis csoki, matrica, állatos kép - ezeket mind egyeztették velem, hogy mit kaphat). Szóval motiválták és nem büntették!!!!
Kimehetett órán vécére, bármennyi időre! A tanító nénik tudták, hogy egy autista könnyen túltöltődik az őt ért ingerektől és szüksége van egy kis pihenőre az idegrendszerének. Volt, hogy az egész matekórát a vécén ülve töltötte és nem szidták le érte, megmutatták, hogy mit kell pótolnia, amit aztán egyedül 5 perc alatt megcsinált. (Nem vártak el tőle annyi munkát, mint a többiektől, mert akkor még nem nagyon volt terhelhető írásban. Ha lemaradt, a feladatok egy részét nem kellett megcsinálnia.)
Én elhiszem, hogy a pedagógus számára frusztráló, hogy a bevált eszközök nem működnek az auti gyereknél, de hát az integráció lényege éppen az, hogy változtatunk a megszokott eszközrendszeren és újakat alakítunk ki! És arra ne hivatkozzon senki, hogy a többi gyerek miatt nem lehet kivételezni, mert lehet. A többi gyerek kb. egy nap alatt értette meg, mind az óvodában, mind az iskolában, hogy a lányomra más szabályok vonatkoznak, hiszen ők is érzékelték, hogy a lányom más, mint ők, nem volt furcsa számukra. A szülők kb. 3 napig csodálkoztak el azon, hogy milyen fura dolgok vannak a lányom padjára ragasztva (csak az övére), aztán konstatálták, hogy autit integrálnak és ennyi volt, megértették, elfogadták. Eleinte kicsit tartottak tőle, pl. nem szívesen hívták szülinapi zsúrokra, mert nem tudták, mire számítsanak, de mostanra ez is változott, rájöttek, hogy nem marslakó (na jó, egy kicsit az). :)
Szóval üzenem a kedves pedagógusoknak, hogy tessék változtatni az eszközeiken, megérteni az autizmus velejáróit, mert mindaz, amit a fiad tesz, egy autitól NORMÁLIS. Ő jól működik, autiként. És ez az igazi kihívás, hogy oldják meg, vonják be. Van a fiadnak speciális érdeklődési köre? Arra lehet építeni! A lányomnál minden tanító tisztában volt vele, hogy mi érdekli, mivel lehet motiválni és ezt tették! A szabályokat nekik külön kell elmagyarázni és értelmezni, mert nem úgy sajátítják el, mint a többi gyerek. Igen, az integráció nagy feladat és nagy kihívás, de megéri!
A lányom már negyedik osztályos és abszolút értékes tagja az osztályközösségnek, mert JÓL integrálták. Örökké hálás leszek a tanító néninknek, aki nem csak bedobta a mély vízbe, hogy ússzon, hanem segítette, támogatta, elmagyarázta a többi tanítónak is, hogy mit miért csinál és nagyon rövid idő alatt látványos sikereket értek el. Másodikra lényegesen javult a lányom koncentrációja, harmadikra pedig már a legjobbak között volt és van most is. Most már képes végigülni- és figyelni egy órát. Pedig hidd el, elsőben még ugyanott tartott, mint a te fiad! Csak másképp álltak hozzá...
A megoldás integráció esetén a gyógyped. asszisztens! Törvény írja elő, hogy jár az integrációban tanuló autista gyermekeknek! Fordulj az ombucmanhoz!
A kisfiamnak amíg integrált óvodába járt, volt gyógyped. asszisztense. Igaz nagyon megharcoltam érte, de ami jár az jár! ;-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!