Van itt logopédus? Gyermekem most 8-án töltötte a 3. életévét. Februárban kezdett el szavakat mondani!
Azóta is bővül folyamatosan szókincse! A hosszabb beszédre nem tud odafigyelni mióta volt egy olyan oviban ahol nem érezte jól magát, ott visszafelé is fejlődött, babanyelven beszélt újra!
Most új oviba jár, ahol sokkal jobban érzi magát, de nem tud a beszéde miatt a gyerekekhez közelíteni. Szavaiban sokszor keveri az ellentéteket. Pl. A kapcsold fel a villanyt=kikapcsolom villanyt. Igy kéri, hogy kapcsoljak villanyt. 3 ritkán 4 szavas mondatokat használ, és kevésszer találja el a helyes ragozast! Már mesél, mi történt az új oviba..Szóval nehezen, de élményeit megossza. Sokszor mondja ugyanúgy vmire azt amit én. Pl. Ha játszunk és sikerült neki vmi és véletlenül nem dicsérem meg ő mondja hogy: "ügyes vagy kisfiam"
Mesekönyveket mostanában lehet olvasni neki, megfigyeltem, hogy ott saját szavaival mondja el ami a képeken van. Hogyan tudnék segíteni neki? Kérdezni annyit kérdez, hogy hol van? Hogy kell? Melyiket válasszam. Vagy ha sír vki azt kérdezi tőlem,hogy mi baj van?
Ugyan nem vagyok logopédus, de azért remélem, válaszolhatok. Bölcsiben dolgozom, és gyakorló anyuka is vagyok. Nálunk is van egy kisfiú, aki lassan betölti a 3-at, és nagyon nem lehet érteni, mit mond, legtöbbször artikulálatlanul motyog maga elé. Rengeteget kell vele mondókázni, énekelni, mesélni, így hét végére mindig nagyon sokat fejlődik, sajnos hétfőn mindig kezdhetjük előről...
Szóval csak annyit tudok tanácsolni, hogy halljon minél több élő szöveget(nem tv meséket), ritmusos mondókákat (pl Weöres Sándor versei), énekeket, és szerintem hamar utoléri majd a társait. Sok sikert!😊
Szerintem ez teljesen rendben van... majd alakul. rengeteget kell mesélni, énekelni, mondókázni.
Van ismerős kislány, aki 3 évesen úgy került oviba, hogy egyáltalán nem beszélt. Kisfiam csoportjában (6éves, nagycsoportosok) van 3 kisfiú is, akinek szinte egyáltalán nem lehet érteni, hogy mit mondanak. most, utolsó évben foglalkozik velük logopédus... mindegyik alakul.
Ezzel szemben az én kisfiam 2 évesen összetett mondatokban, helyesen ragozva beszélt, DE pl a mai napig nem tud igazán felismerhetően rajzolni, pedig mindjárt iskolás.
Nem egyformán fejlődnek a gyerekek ;)
jó, írhattam volna azt is a beszéd ellenpólusának, hogy 6 évesen még mindig nem tudja lökni magát a hintán... vagy ugyan 2 évesen már beszélt, de pl hasról hátra fordulni csak 10 hónaposan tanult meg...
tök mindegy. van, amelyik gyereknek ez megy előbb, van amelyiknek az. én azt gondolom, 3 évesen még nem kirívó probléma, ha nem beszél szépen, helyesen.
Az nem kirívó, ha nem beszél három évesen "szépen, helyesen", de ha elolvastad a kérdést, itt minőségileg mások a problémák mint ami jellemző a három évesekre. Ráadásul nem egy-egy szó van, amit nem tud hibásan használ, hanem pl. az ellentéteket rendszeresen keveri, a szemszög váltás egyáltalán nem megy.
Hallásvizsgálat történt már? Javaslom az Edukidet, fizetős hely, de nem horror árakkal, és nincs várakozás. Ha vidékiek vagytok, akkor is gyermekaudiológiát keressetek!
Jelentkezzetek be a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálathoz! Ott vizsgálat után eldöntik, hogy helyben kap-e foglalkozást a gyermek, vagy továbbküldik a Beszédvizsgáló Országos....bizottsághoz. Esetleg semmi különöset nem kell csinálni vele, csak adnak néhány tanácsot az otthoni foglalkozáshoz.
Utóbbit a leírtak alapján nem gondolom valószínűnek, de lehetséges, hogy mire sorra kerül a Szakszolgálatnál, felgyorsul a fejlődése. Bejelentkezni azért kell, mert ha mégsem következik be a kedvező fordulat, fontos lenne beavatkozni.
Addig pedig meséljetek képeskönyvekből (Boribon, Kippkopp, és bármi, ami érdekli). Ne felolvasást tarts, hanem a képeken mutogatva saját szavaiddal mondd a történetet, vagy nevezd meg a dolgokat. Még az"oldalanként egy jármű" jellegű könyveknél is próbálj mondatokat mondani."Nagy kereke van a markolónak. Homokot visz a teherautó."
Később kérdezgesd a gyerektől: Hol a markoló kereke? stb.
És nagyon jók a mondókák, énekek is. Lehet az ismétlődő tevékenységekhez saját rigmusokat kitalálni, és naponta ismételgetni.
"Felveszem a cipőmet, cipőmet, cipőmet,
Felveszem a cipőmet a lábamra."
És persze minden közös tevékenységet beszéddel kísérni, mindig azt megfogalmazva, amit csinál a gyerek, vagy te. "Előveszek egy tálat. Vizet engedek bele. Tele van, elég. Rakd bele a krumplit. Ügyes vagy, beleraktad. Most megmossuk. Úsznak a krumplik körbe-körbe.És már énekelhetitek is, hogy "kis krumpli fürdik fekete tóba..."
Nézd meg a Gyereketető és különösen a Logopédia mindenkinek blogokat. Mindkettő szakszerű, sok kitűnő ötlettel.
Ajánlom a Szabó Borbála Mozdulj rá c könyvét
ebből olvasnak a pedagógusok is, sok mondóka van benne mozgásokkal egybefűzve, leírja mit kell csinálni. a beszéd is a mozgással ejlődik, a beszédritmusérzék is a mozgás ritmusával. a kettő nagyon összekapcsolódik.
pl mint babakorban a sétálunk, sétálunk, egy ksi dombra lecsücsülünk mondóka.
ilyeneket napi szinten kellene vele játszani, a gyermeknek tetszik is
az, hogy 1 sz első személyben fog beszélni, azt egy gyerek sem tudja rögtön megszólalás után, a nyelvtan egy hosszabb tanulási folyamat
Unokahúgom most volt 2 éves, de még semmit sem mond ki, maximum annyit, hogy nem. Azt is úgy, hogy szinte elsziszegi. Legtöbbször artikulálatlanul dünnyög, dúdol,kiabál, sír, de beszélni nem hajlandó.
Pedig az anyja egész nap énekel, mondókázik, mesél, gyerekdalok...
Ez mitől lehet?
Erősen hipotón volt, még most is nehezen mozog kicsikét, én erre gyanakszom, hogy le van maradva a fejlődésben?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!