Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Problémás gyerekek » Van itt valaki, akinek diszgrá...

Van itt valaki, akinek diszgráfiás a gyermeke? Hogy derült ki?

Figyelt kérdés
Kisfiam elsős. Gyönyörűen ír, ha másolnia kell a szöveget. Viszont, ha önállóan kell leírnia a szavakat, nem marad a vonalon, nem olvashatóak a betűi. A tanárnője javasolta a felmérést, ez meg is történt, az eredményt még nem tudom. Én nem gondoltam rá, hogy baj lehet, itthon gyakoroljuk az írást, és szépen is ír, ha előírok neki. A tollbamondást nem gyakoroljuk, a tanárnője kifejezett kérésére. Az olvasás jól megy, bár még előfordul, hogy elsőre más betűt olvas néha, de kijavítja. Az olvasott szöveget megérti. Ez utalhat diszgráfiára nála?
2016. febr. 12. 11:38
 1/8 anonim ***** válasza:

nálam betűtévesztés és a betűk sorrendjében volt kavarodás írásban anno


ma már tudatosan odafigyelek h ne legyen ilyen

igaz gépelés közben még mindig előfordul h felcserélem őket

2016. febr. 12. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:

Ha csak néha olvas más betűt, az elsőben teljesen OK. Most tanulja, persze, hogy még hibázik.

Nyomtatottról is helyesen másol? Eszébe jutnak az írott formák? Betűkártyákból ki tud rakni szavakat? nem 5 szótagos, mássalhangzó torlódásos szavakra gondolok, "tó, ház, liba" nehézségűek már elég ha mennek. Ezeket is elszótagoljuk és hangokra bontjuk írás előtt. (Úgy értem, a gyerek csinálja meg, hangosan) Ha ezekkel nincs gond, lehet próbálni az "alma, könyv" típusúakat. Legnehezebbek az mb, nd kapcsolatot tartalmazó szavak(kendő, lomb, gomba), mert ennek a két hangnak a képzése egybeolvad, ezért a gyerekek az m, n betűket gyakran kihagyják.

2016. febr. 14. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
Első osztály félévkor még biztosan nem fognak diszgráfiát megállapítani, legfeljebb veszélyeztetettséget, ami azt jelenti, hogy van esély a diszgráfiára, de még éppen csak tanulja az írást. Az előírt szöveg másolása könnyebbe, mert látja, hogyan néz ki a betű, és hol van a helye a vonalon. Próbáljatok nyomtatott szövegről másolni, de egyszerre csak keveset.
2016. febr. 14. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:
A hangokra bontás megy neki. Négy betűt kever: p, b, d, h. Nyomtatottként eltudja olvasni, csak az írott formával van gond. Most hétvégén írattam vele egyszerűbb szavakat és amiben nem szerepeltek ezek a betűk, azokat szépen leírta a vonalakon belül maradva. Holnap újabb felmérést készítenek vele, célzottan az írásra fókuszálva. Az előző egy átfogó felmérés volt. Köszönöm a válaszokat, bízom benne, hogy csak még nem rögzültek benne ezek a betűk és nem lesz később problémája.
2016. febr. 15. 08:28
 5/8 anonim ***** válasza:
Úgy tudsz segíteni, hogy egyszerre csak egy-egy betűt gyakoroltok. Pár napon keresztül csak p betűs szavakat másoljon, vagy diktálj neki, ne legyen benne olyan, amivel keveri. Ha ez megy, akkor jöhet a következő betű. Ha mind a négy megy külön külön, akkor lehet vegyesen is diktálni, de úgy, hogy egy szóban csak az egyik "nehéz" betű szerepeljen (bál, daru, pap). Pár nap/hét után lehet majd olyan szavakat keresni, amiben két általa kevert betű is van, pl: puha,dob stb.
2016. febr. 16. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:
Közben kiderült, hogy diszlexia gyanús, ezt harmadik osztályig nem lehet rámondani. Fejlesztést javasoltak neki, amit nem is bánok, de azért reménykedem, hogy csak lassabban megy neki az írás tanulás.
2016. febr. 16. 18:43
 7/8 anonim ***** válasza:

Ki mérte fel? A szakszolgálatnál mondták rá, hogy "gyanús" (veszélyeztetett?)

Ha elsőre néha más betűt olvas, de kijavítja, az elsőben nem gyanús semmire, abból következik, hogy most tanul olvasni a gyerek.

Ha másoláskor elfogadható (elsős, tehát lassú!) tempóban tud normális betűket alakítani a vonalrendszeren belül, akkor nem lesz alaki diszgráfiás, mert ők nagyon rondán, 3.-4.-re a fokozódó mennyiség és tempó miatt szinte olvashatatlanul vagy iszonyatosan lassan írnak. Ha betűkirakóval helyesen írja a rövid szavakat, akkor tartalmi diszgráfiát se valószínűsítenék. A tartalmi diszgráfiások második év végén is egybeírnak szavakat, nem a "kétes eseteket": igekötős igék, összetett szavak, ilyesmi, hanem a "akutyameg ugata", széttagolják a szótőt és a toldalékot "megír juk aleckét", betűket cserélnek vagy hagynak ki, jól hallható helyen is elrontják a hosszú-rövid hangokat, esetleg hallják, hogy valami hosszú, de nem a megfelelő betűt kettőzik meg "ellmenek".

És mindezek a hibák elsőben, de még második elején is a tanulás részét jelentik. Ha van javuló tendencia, nem kell különösebben aggódni.

2016. febr. 20. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Két fejlesztőpedagógus mérte fel. Az egyik szerint diszlexia gyanús, a másik szerint nem. Most kis írott nyomtatottról másol írottan, és látszik a fejlődés. A betűi már a vonalon belül maradnak diktálás után is, de még előfordul, hogy a b, d, p betűket keveri. Viszont van javulás. Remélem, hogy csak gyakorlás kérdése és nem diszlexia.
2016. febr. 22. 12:02

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!