Hogyan ösztönözzem elsős gyermekemet az otthoni tanulásra?
Úgy ösztönözd, hogy olyan olvasmányt teszel elé, ami tetszeni fog neki!
Olvass fel belőle esténként részleteket és ha érdekli, idővel érdeklődni fog az olvasás iránt is.
Az olvasásra olvasással lehet ösztönözni. Ha nem látja a gyerek otthon, hogy az jó, mert apa-anya max. a Kiskegyedet böngészi, akkor nem fogja megszeretni és nem is akar megtanulni.
Kisfiam is elsős. A matematika nagyon jól megy neki, mégis mindig azt akarja gyakorolni:)
Az olvasással úgy van, hogy egész decemberig a panasz volt rá, hogy nem megy, nem akarja. Mivel ő már a harmadik gyerekem, és én is imádok olvasni, tudtam, hogy ez nem mehet így tovább.
A téli szünetben is minden másnap gyakoroltunk. Pl.: csináltunk és mai napig is csinálunk olyat, hogy beírok a keresőbe egy szót, mikor összeolvassa, rákattint a képre, és látja, hogy jól sikerült összeolvasni. Nem hosszú szavakat, csak amik a könyvében is vannak: alma, viziló, autó stb.
Nem tabletezhet, gépezhet akkor, ha nincs gyakorlás.
Ma már minden betűt ismer, pedig még vissza van nekik kb. 10-15.
Szinte minden nagy betűs dolgot el akar olvasni, legyenek azok könyvcímek, Híradó szalagcímek, pénz, stb.
Játékosan tanítsd. Pl. mondod a szó magánhangzóit, találja ki, melyik szóra gondoltál. Sokszor teljesen más szót fog mondani, mint amire te gondoltál, pl. i-i virsli, iszik, , vagy e-é szekrény, remény, kerék, stb.
Betűkből rakjon ki szavakat, ehhez pl. nagyon jó a Scrabble játék. Utcán menet közben feliratok, utcanevek kibetűzése, vásárláskor az árucikkek nevének elolvasása, stb. , máris nem lesz olyan tanulás-íze a dolognak.
Elsősnek közelebbi célt tűzzetek ki, az év végi állatkert nem lesz ösztönző. Pl. ha a héten ügyes leszel, hétvégén ide vagy oda megyünk, esetleg kap valami apróságot, stb.
Ha le van maradva, akkor az alapoknál maradt le, ha az összeolvasást kezded vele gyakoroltatni, az csak fokozza a lemaradást!
Javaslom, hogy vegyél olyan segédanyagot, amivel a betűktől, szótagoktól tudja gyakorolni játékosan az olvasást. Pl. ajánlom az Én is tudok olvasni c. munkatankönyveket, tele vannak játékos feladatokkal, kártyákkal, amikből szavakat rak össze, stb.
Ennek több értelme lenne, mint a hibásan rögzült olvasási funkciók gyakorlásának! Nemhogy elsős, de még felsős korban is az alapoktól történik a reedukáció!
A fenti könyvet pedig azért ajánlom, mert a játékos feladatokat a gyerekek szokták szeretni.
Ne fizesd le. A tanulásért a jutalom a jó jegy. A nem tanulásért a büntetés a rossz egy. Legyél nagyon határozott, ne magyarázkodj, ne könyörögj. Ha ez sem használ, akkor viszont hagyd rá. Megkapja érte a neki járó büntetést a tanító nénitől, meg kell tanulnia a sikerért tanulni, nem a kirándulásért.
Ettől függetlenül mint ajáéndék (nem mint jutalom) elviheted a müpába. Amúgy sem hiszem, hogy ez akkora motivációs tényező lenne, hogy ezért mindennap leüljön gyakorolni. (Mi rengeteget járunk a müpába és akkor is járni fogunk, ha rossz tanuló lesz a gyerek, mert ez kulltúra, szükségünk van rá.)
Ne hagyd! Találj ki bármit, csak ösztönözd! Belső késztetése legyen, hogy minél jobban menjen neki!
Ez nagyobb gyerekeimnél működik, mikor zsebpénzt akarnak valamire.
Hangosan elolvas egy általa választott könyvből egy oldalt 10Ft, ha a fele kép 5Ft. Nem tűnik soknak, de a gyereknél nagyon motiváló volt. A végén megvette magának a görkorit, az olvasása iszonyat gyors és szép lett.
Ahogy nőttek a kiolvasott könyvekért kaptak zsebpénzt, nem az oldalakért.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!