Össze vagyok zavarodva, hogy ez most micsoda? Autizmus spektrum zavar, idegrendszeri éretlenség, megkésett beszédfejlődés?
Tudom, nem vagytok szakemberek, járom az utat a fiammal, de ahány helyre megyünk, annyifélét mondanak.
Szóval most volt 3 éves. Ami tünete korábban volt, integetést nem tudtam időben megtanítani neki, időnként nem figyelt, ha szóltunk hozzá (ezt több családtag észrevette nála). Aztán fél év késéssel az integetést is utánozta már. Könyvet nem lehetett vele nézegetni, mert vagy gyorsan bele akart lapozni, vagy felállt, és ott hagyott. Jól eljátszott magában, most már lehet vele játszani. Végre végig lehet vele olvasni egy Boribont vagy Bogyó és Babóca típusú könyvet, nem akar sietni, figyel, ha kérdezem válaszol. De egyébként semmilyen kérdésre nem reagál, csak amit betanult, például a forgós székben ha forgatom, és kérdezem, hogy forogjunk-e még, arra mondja, hogy igen! De ha kérdezem, hogy kér-e még ezt vagy azt, mintha nem is érzékelné, hogy hozzá beszélek. Nem lehet vele beszélgetni. Beszédfejlődése az elmúlt 4 hónapban nagyon megugrott, de inkább csak szavak terén látom, hogy gyors ütemben bővül a szókincse, egy-egy rövidke mondata van. De mintha nem akarná kommunikációra használni amit tud. Apjával tartja a szemkontaktust, velem (az anyjával) is-is, inkább azt tudnám mondani, hogy mintha nem szeretne az arcomba nézni, figyelni azt. Semmilyen dühkitörése nincs, ha vásárolni megyünk, vagy orvoshoz, stb. most már szépen tud várni(kb. fél éve még nyűglődött, éles hangon sikított, ha nem rohanhatott el mellőlem, hanem ülnie kellett). Jó kedélyű, vidám kisfiú. Angol szavakat megtanult korábbról, most már 1 hónapja nem nézünk semmi angol nyelvű dalocskát, de még mindig mondja időnként az állatneveket, formákat, számokat angolul. Az angol ábécét ismeri, ha leírunk neki papírra egy betűt, akkor elmondja angolul. De kb. ez minden, amiben azt mondanám, hogy esetleg kiemelkedne a kortársai közül, nincs látványos "okossága". TSMT tornát elkezdtem vele 1 hete, ott azt állapították meg, hogy csecsemőkori reflexek maradtak fenn nála. Egyéni terápiára is járunk autizmusra specializálódott szakemberhez, ő azt mondta, hogy nem egyértelmű neki a helyzet, ma kérdeztem, Aspergerre gyanakszik (tudom, már megszűnt ez a besorolás). Nem ragaszkodik napirendhez, nem zavarják a változások, a faliórát viszont mindenhol észreveszi, most már kezd enyhülni az érdeklődése iránta, de néhány hete még odaállt elé, és az órának magyarázott, mosolygott rá. Szerintetek merre induljak el?
Kedves kérdező,
Az autizmus egy összetett fejlődési zavar, amit pervazív zavarnak is hívnak. Ez a szó "áthatót" jelent, tehát a fejlődés több területén van MINŐSÉGI eltérés a gyermeknél. A MINŐSÉGI nem egyenlő a MENNYISÉGIVEL. Az előbbi az autizmusra jellemző, az utóbbi az idegrendszeri éretlenségre és önmagában a megkésett beszédfejlődésre. Tehát itt amit produkál a beszédben, az a funkciónak megfele, csak kevesebb a szókincs, a nyelvtani szerkezet. A beszédet viszont kommunikációra használja.
Az autizmusra jellemző, hogy bár sok autista beszél, azt nem arra használja, amire kell. Monologizál, hiányzik belőle a kölcsönösség, az élmények megosztása, a partner monitorozása. Tehát egy aspergeri autista szókincse lehet fejlett, elbűvölő, de mondjuk pl nem jut eszébe, hogy beszéddel kérjen egy pohár vizet, vagy elmesélje mi volt az oviban. Az autizmusra továbbá jellemzőek a nyelvatni szerkezetbeli eltérések is.
Az echolália megtalálható a normál beszédfejlődásnél is, de ez abbamarad, amint a beszédértés a kellő szintre érik.
Az autira ezen kívül jellemző még a szociális interakciók MINŐSÉGI eltérése, és a rugalmatalan viselkedésszereveződés.
A szociális interakciók másságát úgy lehet figyelni, hogy itt is jellemzően a gyermek nem képes a kölcsönös kapcsolatteremtésre, nem monitorozza a másikat, nem értelmezi az arckifejezéseket, gyenge az ún. mentalizációs készsége, tehát nem ismeri fel megfelelően a partner érzelmeit, hangulatát, nem vezsi le a nem verbális jelzéseket. Pici gyerkeknél első tünete az ún, triádikus interakciók hiánya. A gyermek nem követi a felnőtt tekintetét, mutatásának irányát, vagy, ha ő mutat valamit, akkor nem figyeli, hogy a felnőtt követi-e az ő mutatását, figyel-e rá. Ezeket már egy 10 hónapos csecsemő tudja, míg a később autizmust diagnosztizált gyerekeknél ez a készség már baba korban is kevésbé van meg, vagy hiányzik.
A rugalmatlan viselkedésre jellemző a monotonitásba való belerévedés, (pl ajtók nyitogatása szüntelenül), a különböző kényszeres jegyek (pl ragaszkodik rutinokhoz, útvonalakhoz stb), vagy az aspiknál később bizonyos kedvelt témákba való beleragadás, a váltás nehézsége.
Kisebb gyermekeknél -bár játszhat együtt a többivel-, de ha a játékon kicsit módosítanak a szereplők, akkor az autista nem tudja követni, tanácstalanná válik.
Mint látod, ez egy nagyon összetett dolog és gyakran időbe telik, mire valaki diagnózist kap.
Én mindenképpen azt javasolnám, hogy keressetek fel egy diagnosztizáló központot, ahol az autizmusra sepciálizódtak, van hozzá tesztjük, hogy megállapítsák vagy kizárják. Erre van lehetőség az auti alapítványnál, a korai fejlesztőben, a cseperedő alapítványnál, a vadaskertben, a sote gyermekklinikáján és tudtommal a bethesda gyermekpszichiátria részlegén is.
Kérjél komplex kivizsgálást, az óvónők is adjanak ped véleményt. Ki kell töltened egy több oldalas kérdőívet, ahol te válaszol kérdésekre a fejlődést illetően.
Ha autista, akkor nagyon fontos, hoyg megkapja magas óraszámban a fejlesztéseket. Erre viszont integráló óvodában van lehetőség. Olyan gyógypedagógus kell, akinek van autizmus specifikus végzettsége, ért a terápiájához. Ezt nagyon fontos megkérdezni az óvodai beiratásnál! Ha autista, akkor nagyon sok minden múlik a korai fejlesztésen, annak minőségén. A TSMT alap, a szociális-kommunikációs fejlesztésaz egyik legfontosabb.
Voltál-e már vele olyan helyen, ahol kifejezetten az autizmust diagnosztizálják egy szakértői csoport segítségével?
Vadaskert, Korai Fejlesztő, Autizmus alapítvány stb.
Amíg ez nem volt meg, addig felesleges aggódni, vidd el valamelyik helyre, ott szinte biztosra megmondják, hogy auti-e vagy sem.
(Bocs, ha írtad valahol, akkor átsiklottam fölötte.)
A korai fejlesztőben a legjobb helyen lesztek! KIváló szakemberek vannak, ha most elsőre nem is tudnak biztosat mondani, nem fogják elengedni a kezeteket. Ki fog derülni, mi okozza az eltérést!
Ha van időd, örömmel venném, ha megosztanád mi van veletek.
egy érintett kisfiú anyukája.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!